سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از کتاب "حماسه اروند" در یاسوج

کتاب "حماسه اروند" روایت حضور رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد در عملیات غرورآفرین والفجر ۸ روز دوشنبه در یاسوج رونمایی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج - کتاب حماسه اروند در ۵۰۰ صفحه و هشت فصل توسط برزو ویسی پور به زیور طبع آراسته شده است. در این کتاب چگونگی عملیات والفجر ۸ و نقش رزمندگان استان در این عملیات به تفصیل شرح داده شده است. 

این کتاب روایتگر حماسه آفرینی فرزندان دلاور کهگیلویه و بویراحمد در نبرد بزرگ والفجر ۸ در قالب تیپ سوم از لشکر ویژه ۲۵ کربلا از ابتدای سال ۶۴ تا پایان عملیات والفجر ۸ در شبه جزیره فاو و آبادان است.

رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد با گذشتن از رودخانه وحشی اروند برای تصرف شهر فاو ، سه راهی فاو بصره  و ام القصر  با دشمن بعثی وارد نبردی سنگین شدند و با سه روز مقاومت متهورانه سایت موشکی عراق در دهانه خلیج فارس را تصرف کردند و پس از آن نزدیک به ۷۵ روز مقابل شدیدترین پاتک های گارد ریاست جمهوری عراق مقاومت کردند.

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در این آیین گفت: عملیات والفجر ۸ از جمله عملیات های سپاهیان اسلام در جنگ تحمیلی است که حیرت کارشناسان نظامی ارتش های جهان را برانگیخت و از چگونگی عبور از رودخانه اروند ابراز تعجب می کردند.

سردار حمید خرمدل تبیین زوایای مختلف دفاع مقدس و عملیات های آن را در شرایط کنونی یک وظیفه مهم دانست و گفت: رزمندگان بهترین منابع برای روایت دلاوری های مردم ایران در دوران حماسه و خون هستند.

او گفت: اگر خودمان نسبت به تبیین دلاوری های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس نکنیم معلوم نیست فردا چه اتفاقی رخ دهد و چه کسانی و با چه اهدافی نسبت به این مهم دست بزنند.

خرمدل گفت: کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جمع آوری مستندات هشت سال دفاع مقدس در قالب تاریخ شفاهی جنگ در زمره استان های پیشرو در کشور است اما همچنان جای کار دارد.

او گفت: رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد نقش مهمی در مقاطع مختلف و عملیات های دفاع مقدس ایفا کردند و می طلبد دست اندرکاران با برنامه ریزی و پشتکار بیشتری نقش استان را در جنگ به خوبی تبیین کنند و به نسل های آینده انتقال دهند.

خرمدل گفت: جمع آوری مستندات دفاع مقدس در قالب تاریخ شفاهی گنجینه ای خواهد شد که در آینده محققان و پژوهشگران برای تحلیل جنگ تحمیلی به راحتی از این  منابع و اسناد استفاده خواهند کرد.     

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.