سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برخی صادرکنندگان مجوز در برابر قانون ایستادگی می‌کنند

مجوز کانون سردفتران محدود صادر می‌شود

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: مجوز در برخی از فعالیت‌ها از جمله کانون وکلا و کانون سردفترداران توسط انجمن‌های صنفی با محدودیت‌های بسیاری صادر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - مرتضی عزتی استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان به سوالات زیر پاسخ داد.

 صدور مجوز کسب و کار با چه مشکلاتی مواجه است؟

عزتی: صرف زمان یکی از هزینه‌های سنگین برای سرمایه گذاران است. هر چه زمان آغاز کار بیشتر به تاخیر بیفتد، سرمایه فرد معطل می‌شود و سرمایه گذار زیان می‌بیند در این صورت ممکن است به جای صبر ۲ ساله برای اخذ مجوز پول خود را در سایر بخش‌ها سرمایه گذاری کند. در برخی جوامع مثل ایران اگر سرمایه فرد نقدی باشد، به شدت آسیب می‌بیند.

برخی از کسب و کار‌ها مثل فعالیت‌های تولیدی خانگی نیاز به اخذ مجوز ندارند. اما مجوز یک سری از فعالیت‌ها را مثل احداث یک واحد تولیدی در بخش کشاورزی و یا تولید کالای صنعتی، دولت صادر می‌کند. برخی دیگر از مجوز‌ها مثل ایجاد داروخانه و یا قنادی را اتحادیه‌ها و مجامع صنفی صادر می‌کنند که صدور مجوز از این مراجع، سبب ایجاد تعارض منافع می‌شود زیرا اتحادیه‌ها برای صدور مجوز شروط غیر منطقی از جمله فاصله مکانی از فعالیت‌های مشابه اتخاذ کرده اند. همچنین  مجوز در برخی از فعالیت‌ها از جمله کانون وکلا، کانون سردفترداران توسط انجمن‌های صنفی با محدودیت‌های بسیاری صادر می‌شود.

عمده مجوز‌های فعالیت کسب و کار تولیدی برای تاسیس، دست وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت است. در حال حاضر تمام بنگاه‌ها مجوز تاسیس کسب و کار را تسهیل کرده اند اما سایر مراحل اصلاح نشده است. همچنین در مجلس قانونی تحت عنوان صدور مجوز‌های کسب و کار  سبب ایجاد اصلاحات در صدور مجوز شده اما هنوز صدور مجوز بسیاری از مشاغل به اتحادیه‌ها وابسته است.

چه نهادی باید به اصلاح موانع صدور مجوز کسب و کار بپردازد؟

 عزتی: قانون گذار در راستای تسهیل صدور مجوز کسب و کار قانون تصویب کرده اما هم اکنون مشکل اصلی، صادرکنندگان مجوز هستند که در مقابل قانون و مقرراتی که مجلس و وزارت اقتصاد و دارایی تصویب کرده مقاومت می‌کنند. همچنین یکسری قوانین از جمله قانون رقابت را شورای رقابت برای تسهیل در صدور مجوز‌ها اتخاذ کرده است.

از دیگر موانع در صدور مجوزها، قوانین بدون منطق است. مثلا فردی قصد اخذ مجوز دامداری و یا کارخانه دارد که بسیار ساده است، اما در هر فضا و زمینی اجازه فعالیت اقتصادی ندارد و ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد تا فرد تمام فرایند مجوز را طی کند.

از دیگر موانع موجود عملکرد کُند کارمندان مراکز است به طوری که افراد بعد از درخواست تقاضا به صورت الکترونیکی کارمند مرکز بعد از دو هفته حتی درخواست افراد را ملاحظه نکرده و کارمندان مراکز در زمان مشخص کار خود را انجام نمی دهند. همچنین اخذ وجوه قابل توجهی توسط برخی از سازمان ها از دیگر موانع است.

 چه اقداماتی برای تسهیل در فرایند صدور مجوز کسب و کار باید صورت گیرد؟

 عزتی: مجریان باید بخواهند تا صدور مجوز سرعت بگیرد. همچنین در حال حاضر تکنولوژی اجازه تقاضا مجوز به صورت الکترونیکی را داده، اما صدور تمام مجوز‌ها را نمی‌توان به صورت الکترونیکی داد. مثلا، وزارت صنایع افراد بعد از بارگذاری مدارک به صورت الکترونیکی اقدام به اخذ مجوز می‌کنند.

 تسهیل در صدور مجوز چقدر در اقتصاد تاثرگذار است؟

 عزتی: تاکنون تمام کشور‌هایی که تسهیل در صدور مجوز دارند، سرمایه خوبی جذب کرده اند. یکی از اصلی‌ترین موانع در رشد پایین شرکت‌ها کُندی سرعت در فرایند مجوزدهی است.

هم اکنون روند سرمایه گذاری  کشور به علت عدم وجود سرمایه گذار منفی است و شاهد استهلاک سرمایه و عدم جایگزینی سرمایه در کشور هستیم. در حدود ۴۰ سال گذشته اصلی‌ترین مشکل اقتصادی فضای کسب و کار بوده که بخشی از آن صدور مجوزهاست.

اگر صدور مجوز تسهیل شود، می‌توانیم شاهد ورود سرمایه خارجی به کشور باشیم. مثلا کشور گرجستان در مقطعی صدور مجوز‌ها را تسهیل کرد و چند روزه تمام مجوز‌ها را صادر می‌کرد و رشد اقتصادی خوبی را در آن بازه زمانی به ارمغان آورد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
مجوز کانون سردفتران موروثی صادر میشود
محمود
۱۹:۱۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
از گروه انقلابی باشگاه خبرنگاران جوان انتظار نداریم بی حساب و کتاب صحبت کنند،، شماها که تو قضیه سند ماشین کلی به دفاتر تاخت و تاز کردین و با حذف سند ماشین همینجوری نصف دفترخانه های کشور دارن تعطیل میشن و چیزی نزدیک به شصت هزار نفر کارمند دفاتر دارن بیکار میشن ، حالا مجوز سردفتری صادر کنند برای سردفتران جدید، سوال اینجاست که سند چیو میخان تنظیم کنن این دوستان؟ میشه الان یه گزارش از اوضاع اسف بار دفاتر تهیه کنید و پخش کنید
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
علم اقتصاد شده علم صدور مجوز
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
با صدور بی حساب و کتاب یک تکه کاغذ که اسمش مجوزه مشکل بیکاری حل نمی شود
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
چرا صدور حکم برای هیات علمی دانشگاه آزاد نمیشه؟
استادی دانشگاه هم باید آزاد بشه تا دانشجو هر فردی که دلش می خواد را به عنوان استاد خودش انتخاب کنه و حقوق هم به هر استاد بر اساس تعاد شاگرد داده بشه
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
حساب همه کارشکنان را برسید.
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
من ی جوان ۳۰ ساله لیسانس حقوق هستم این ۳ ساله ک ازمون میدم اما موفق نمیشه من برا مجلس متاسفم ک توانایی هیچ کاریو نداره من بلا تکلیفم چکار کنم تو این مملکت
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
عجب استاد فهیم و کاردانی الحق مملکت را بدست بگیرید ,مستقیم ....
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
استاد بجای اینکه فقط اظهارنظر کنی اول ببین صرف صدور مجوز کسب و کار آیا ایجاد درآمد میکند یاخیر؟! الان خیلی از وکلای جوان توسط مرکز وکلا و کانون وکلا پروانه وکالت گرفتن اما از بس رانت و باند بازی وجود داره که توان تمدید پروانشونو ندارن، شماکه اینقد خوب حرف میزنی چرا نتونستین جلوی ورود قضات بازنشسته یا مستعفی رو به عرصه وکالت بگیرین؟ زورتون نرسید؟؟؟؟ پس خواهشا بخاطر این جوانان هم که شده سیاست رو‌ وارد عرصه وکالت نکنین، مطمئن باشین به روزی آه این جوونا که با این سیاست غلط به بازیشون گرفتین میگیره
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
سردفتری مالیات برام حساب کردبدون علم وفهم ۳۰میلیون ۴ماه بعدپس داددارایی به دفتردارا امتیازندین بلدنیستن
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
باید نهادهای نظارتی بازرسی کنند چگونه اعضای هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، وکیل پایه یک کانون وکلای مرکز شده اند ؟ جایی که رییس فعلی و سابق کانون وکلای مرکز از اعضای این دانشکده بوده اند !
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
رییس فعلی کانون وکلای مرکز لیسانس و ارشد و دکترا از دانشگاه آزاد گرفته و سواد هم نداره و دانشجویان تهران مرکز بیسوادیش رو تایید میکنند
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
مجلسی که چهل سال عادت داشته فقط به عدهدایی خاص امتیاز بدهد
وقتی تنددتند لوایح حمایت از سهمیه دارها را به مجلس می‌فرستادید و استخدام سهمیه دارها که الان نصف کارکنان دولت را تشکیل میدهند و نخبه کشی می‌کردید و هیچ قانون حمایت از استعدادهای برتر دبیرستان و کنکور و دانشجو را نداشتید باید فکر چنین روزی را می‌کردید وقتی از نخبه ها حمایت نمیشود
و نخبه ها را برای تحقیق جمع نمی‌کنند پول خرج نمی‌کنند .و بیشتر به فکر سهمیه دار ها هستند که هیچ گونه نخبه نیستند و فقط پدران ایثارگر داشته اندد
علم و سهمیه در هم آمیخته میشود ..میشود کشوری که جنگنده بلد نیست بسازد

میشود کشوری که هواپیما بلد نیست بسازد

.میشود کشوری که تلویزیون صد درصد ایرانی بلد نیست بسازد .میشود کشوری که خودرو بلد نیست بسازد
.میشود کشوری گوشی و لب تاب صد درصد ایرانی با کیفیت نمی‌تواند بسازد .
.میشوددکشوری که تکنولوژی ندارد
.هنوز زود است که آثار منفی نادیده گرفتن نخبه ها و دیدن سهمیه دارهایی که بدون رقابت وارد هر ارگان میشوند را ببینید
ملت ها نیاز دارند یا این تکنولوژی ها را بخرند و داشته باشند یا بسازند ایران از هر دو عقب افتاده
هاتف
۱۱:۳۵ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
احسنت . تبعيض تو اين مملكت بيداد ميكنه . جواني كه سهميه نداره بايد بره بميره.
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
سهمیه و .... در زمان این مجلس نبوده . در زمانی بود که مهدی کروبی رئیس مجلس و هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور بودند. باید به کار اونا ایراد و اشکال میگرفتی.
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
وقتی از نخبه ها حمایت نمیشود
و نخبه ها را برای تحقیق جمع نمی‌کنند پول خرج نمی‌کنند .و بیشتر به فکر سهمیه دار ها هستند که هیچ گونه نخبه نیستند و فقط پدران ایثارگر داشته اندد
علم و سهمیه در هم آمیخته میشود ..میشود کشوری که جنگنده بلد نیست بسازد

میشود کشوری که هواپیما بلد نیست بسازد

.میشود کشوری که تلویزیون صد درصد ایرانی بلد نیست بسازد .میشود کشوری که خودرو بلد نیست بسازد
.میشود کشوری گوشی و لب تاب صد درصد ایرانی با کیفیت نمی‌تواند بسازد .
.میشوددکشوری که تکنولوژی ندارد
.هنوز زود است که آثار منفی نادیده گرفتن نخبه ها و دیدن سهمیه دارهایی که بدون رقابت وارد هر ارگان میشوند را ببینید
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
چقد پول گرفتین اینو گذاشتین؟ نرختون چنده



معلومه با سهمیم نتونستی استخدامی قبول بشی. بازنگ کی کی رفتی اونجا الله اعلم
هاتف
۱۱:۳۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
اگه اين بابا با سهميه بود ميومد اين رو بنويسه؟ بدون سهميه كه كارش سخت تر هست عزيزم. ديدي حالا منطق نداري؟