سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری مراسم حلیم اسفندگان در اقلید

مردم شهرستان اقلید در شامگاه آخرین روز از بهمن‌ماه حلیم می‌پزند که این پختنی در مراسمی به نام حلیم اسفندگان برگزار می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز -  سجاد شکری استاد دانشگاه شیراز گفت: حلیم یک خوراکی آیینی و آمیخته‌ای از دانه‌های خرد شده گندم با هاون سنگین و رشته‌های گوشت گاو یا گوسپند است که آن را در دیگ‌های سفالین دسته‌دار بر روی تژگاه و تنور آتشین و به آرامی می‌پزند.

او گفت: پخت حلیم از شب هنگام تا بامداد نخستین روز اسفندماه با گردانش مادر یا زنان در خانه به طول می‌انجامد.

 شکری گفت:  پوشیدن لباس نو، پیروی از رویکرد نیاکان و شست و شوی تن، نجوای نیایش‌هایی اسطوره‌ای از سوی مادر برای دور ماندن از پلیدی و پلشتی و ناخوشایندی و رهایی سرزمین از بند دیو چپاولگر خشکسالی (اپوش) و گریز از دیو تنبلی و خواب آلودگی (بوشیاس) و پویشی نمادین برای نبرد با اهریمن  و بد اندیش و  آرزوی جاودانگی و تندرستی خانمان از جمله این سنت‌ها است.

استاد دانشگاه فرهنگیان شیراز گفت: از روزگاران دور در فرآیند پخت حلیم، گوسپند برگزیده رمه را چندین شبانه روز از آب و کاهدانه‌ی پاکیزه برخوردار می‌کردند و از این هلیم، افزون بر خانواده، باید بهره‌ای به همسایگان در چهارچوب مراسم کاسمسا (کاسه‌ همسایه) داده ‌شود.

شکری گفت: دو انگاره بنیادین پیرامون خوراک حلیم یا هریسه در کهن‌ترین پنداره های آن وجود دارد که ابتدا خوراک از راه شکار ورزی و بعد هم خوراک از راه گردآوری دانه‌های گیاهی.

استاد دانشگاه شیراز گفت: پخت آیینی حلیم، خود نشانه‌ای از کوچ، شکارگری، زبردستی، هوشمندی و همزمان کاشت گیاهان و گندمینه‌ها و بازتاب جنب‌وجوش در زندگی ایرانیان به همراهی گسترش کاوش در دامنه خوردنی های گروه های پیشا تاریخی است.

او گفت: شاید بتوان مهمترین ویژگی خوراک حلیم جهش پیش رونده رفتار گروهی و زیستی در تبار پیشین انسان برپایه نقش بی تکرار زنان در سرپرستی گروه‌ها و گردانندگی روش خوراک‌دهی بر پایه همکاری و بهره‌بری دانست.

شکری گفت: پخت حلیم در پگاه هرمزد روز اسفند (نخستین روز ماه در گاهشماری ایرانی) نشانه‌ای از رخ نمون باور ژرف به قدرت کهن الگوی زنانه‌ «بزرگ مادر آغازین» و پیوند بشر پیشا تاریخ با نهاد مادینه هستی است.

استاد دانشگاه شیراز گفت: گذار از روزگار غارنشینی و شکارورزی و آغاز زندگی کشاورزی و برزیگری دهگانی، هنگامه‌ مادر شاهی و آوردگاه پیدایی قدرت بار آوری و آفرینندگی زن در سرزمین ایران است.

او گفت: با پژوهش در گاهشماری و جشن‌ها و آیین‌های کهن ایرانی پی می‌بریم که پخت حلیم در نزد مردمان اقلید، در بامداد هرمزد روز و آغاز ماه اسفند، گویای جایگاه بلند زاد روز امشاسپند اسپندگان در روند سگالش کیهان و سرنوشت آدمی در چهار چوب یکتاپرستی است.

این پژوهشگر اسطوره گفت: سپنته آرمئیتی یکی از ایزد بانوان و امشاسپندان و کیش کهن مزدیسنا است که در زبان اوستایی، سپنته آرمیتی یا سپنت ارمیتی یا سپند آرامئیتی و در زبان پهلوی سپندارمذ یا سپندارمت خوانده می‌شود.

شکری گفت: این ایزدبانو نمادی از شیدایی راستین، نماد مهر آفرینی، فروتنی و پاسداشت ارزش بانوان است که در هنگامه‌ بامداد اسفندماه، به خواست اورمزد رایومند، آن اوخشیدار دانا، پای بر گستره گیتی می گذارد.

استاد دانشگاه شیراز گفت: جشن اسپندگان پیشوازی برای نوروز است.در زبان پارسی میانه واژه نوک روچ یا نوگ روز، نخستین روز فروردین و پیشانی سال نو است که پس از اسپند ماه می‌آید.

شکری گفت: پخت حلیم در اقلید نشانه‌ای از پایبندی سنتی و آیینی به نگاه داشت جشن‌ها در گاهشماری کهن ایران و شناخت ژرف و پیوسته‌ای از دگرگونی نقش زن به عنوان نیروی برتر مادینه و پایگاهی سودمند و پاک در کیهان به شمار می‌آید.

او گفت: پخت این خوراک سپند در پگاه نخستین روز اسفندماه از سوی مردمان اقلید، نشانه‌ای از باوری دیرینه به آفرینش ایزدبانوان نیک‌روش و امشاسپندان بالا برز در کنار پنداره‌ها و اندر یافت‌های ژرف برخاسته از پیچیدگی ساختارهای آیینی در زندگی ایرانیان است.

این پژوهشگر اسطوره‌شناس گفت: ایزدبانوان سترگی چون اردوی سوره آناهیتا و اَرد اَشی خروه‌َمند، رَشن، چیستا، دینو و امشاسپندان مادینه سپندار آرمئیتی، هئوروتات و امرتات، گواهان پژواک آوای جاودانه‌ زن در گوش اندیشه‌ مردمان ایران به شمار می‌آیند.

شکری گفت: پخت خوراک‌های سپند حلیم بامداد اسفندماه در اقلید گویای آمیختگی نگاه آیینی، پایبندی به گاهشماری پیکرک‌ها و آفرینه‌های آسمانی و افزون بر این، جلوه‌ی پویای زن و مادر و باور دیرپای به فرتاش نیرویی جاودان و قدرتمند است و در پیرامون آن می‌توان بنیان‌های پیوندی ناگسستنی را دید که در پیچ و تاب گذر از پیشا تاریخ به گاهان تاریخی، نهان‌گاه شگرف، ژرف و ارزشمند خویش را زنده نگه داشته‌اند و بی‌گمان این بخش گسترده از گنجینه‌ی فرهنگ، بیش از این نیازمند پژوهیدن و گفتمان مردم شناسانه است.

شهرستان اقلید در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.