سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعطای مرخصی به محکومان و زندانی‌های جرائمی که مشمول مرخصی نمی‌شوند

رئیس قوه قضاییه گفت: با توجه به شرایط کرونایی به هر تعداد از زندانیان که واجد شرایط قانونی هستند مرخصی اعطاء شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - با توجه به در پیش بودن ۱۳ رجب ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) و همچنین ۲۷ رجب عید مبعث، مطابق با روالی مسبوق به سابقه، به تعدادی از زندانیان که حضورشان در بیرون از زندان برای مردم مضر نیست و واجد شرایط قانونی می‌باشند، مرخصی اعطاء خواهد شد.

به گفته محسنی اژه‌ای در اعطای مرخصی به برخی محکومان به دلیل بیم فرار و متواری شدن آن‌ها معذوریت قانونی وجود دارد و به محکومان جرائمی نظیر جرائم خشن، سرقت‌های مسلحانه، آدم‌ربایی نمی‌توان مرخصی داد، با این حال در همین موارد قانونی که تاکنون از شمول مرخصی و عفو مستثنی بودند نیز موارد خاص و استثنایی وجود دارد چراکه ممکن است آن‌ها به معنای واقعی کلمه اصلاح شده باشند؛ در اینگونه موارد، می‌توان با لحاظ جهات قانونی و اخذ تضامین لازم، زمینه اعطای مرخصی را فراهم کرد.

او گفت: بر همین اساس ابتکاری بدیع جهت اعمال ارفاقات قانونی برای زندانیان در شرایط کرونایی تهیه شده که هیئتی مرکب از سازمان زندان‌ها و دادستان‌ها و در صورت لزوم نماینده‌ای از دادستانی کل کشور تشکیل شود تا برای اعطای مرخصی به زندانیان و محکومان جرائمی که مشمول مرخصی نمی‌شوند، بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌های لازم را به عمل‌ آورند.

در متن بخشنامه آمده است:

به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان، برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آن‌ها و همچنین به منظور رعایت هشدار‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر شیوع موج جدید بیماری کووید ۱۹، به زندانیان محکوم، با رعایت شرایط و اخذ تامین مناسب از تاریخ ۲۵ بهمن تا ۱۱ اسفند و یا از تاریخ ۹ اسفند تا ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ مرخصی داده شود.

کلیه محکومان به حبس در زندان که واجد شرایط قانونی باشند و کلیه زندانیانی که صرفا به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی که حداقل سه ماه از مدت اقامت آنان در زندان گذشته شامل این مرخصی می‌شوند.

محکومان جرائم سرقت، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور که محکومیت آن‌ها بیش از پنج سال باشد، آدم ربائی، جرائم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، اسید پاشی، قاچاق سلاح و مشروبات الکلی، قصاص و اعدام و حدود شرعی، قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر و روان گردان‌ها، محکومان بیش از دو سابقه محکومیت کیفری و محکومانی که به شرارت مشهورند یا رفتار مناسبی در زندان نداشته‌اند، شامل این مرخصی نخواهند شد.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
شما باید کشور را برای مجرمین نا امن کنید و کاری کنید کسی جرات جرم و سرقت نکنه ولی دارید کشور را برای مجرمین گل و بلبل می کنید.
خدایا یک کار خارج کشور جور کن تا از این کشور جرم پرور بریم
ناشناس
۰۰:۱۹ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
دوست ما را موبالشون زدند و 70 تا شاکی خصوصی داره و برخی از شکات را هم حین سرقت کتک زده و داره راست راست می چرخه.
چرا دروغ می گید شهمه دزدها را آزاد گذاشتید.
سداراسمحیل پور
۱۹:۴۷ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
جناب ریاست محترم قوقضایه بنه ده روزمرخصی داشتم هفت اسفند به پایان رسبد ومرخصی که ازنه اسفندبه مدت حدودا یک ماه بود درسردشت دادستان محتم ماراشمول ندانست دحالی که طبق بخشنامه شامل بودم تقضای بررسی رادارم باتشکر ازجناب ریاست محترم قوه
علی
۲۳:۳۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
لطفا شما ها که با رییس قوه در تماسید کاری کنید و این بنده خدا را که حدود 4 سال در زندان است نجات دهید. لطفا یک نوبت ملاقات با رییس قوه برای ما بگیرید . با تشکر
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
با توجه به اینکه نزدیک عید نوروز هستیم و مردم هم به هر عنوان در حد توان خود جهت خرید عید از منزل خارج می شوند و خیلی از منازل خالی از سکنه می شود این فرصت مناسبی برای سارقین منزل بوجود می آور د . از طرفی شلوغی معابر فرصت مناسبی برای کیف قاپی و گوشی قاپی برای سارقان متخصص این رشته بوجود می آور د . حالا با این طرح های حمایتی از مجرمین ( انهم به قول آقای اژه ای محکومینی که مرخصی به آن ها در حالت عادی تعلق نمی گیرد مانند همین سارقین ) این بزل محبت رئیس قوه ی قضائیه به سارقین و مخلین امنیت مردم بر اساس چه منطقی است ؟ همین حمایت های بیجا چی چندین سال گذشته باعث جری تر شدن مجرمین شده و آن ها را از یک سارق معمولی به یک سارق خشن مسلح به قمه و سلاح گرم تبدیل کرده است .
و باز چرخه ی سرقت تا آزادی : آزادی مجرمین با اعطای طرح مسخره ی مرخصی زندانیان و وقوع انواع سرقت ها با روش های نوین با توجه به آموخته های درون زندان و باز تلاش نیروی انتظامی و دستگیری و تشکیل پرونده و ارسال به دادگاه و نهایتا مجددا صدور احکام آبکی و غیر بازدارانده .
ناشناس
۰۵:۳۵ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
بابا نکنید این کارها رو
محکوم باید دوران محکومیتش رو بگذرونه
مخصوصاً که آزادی دزدان باعث شده مردم آسایش نداشته باشند
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
خدا کنه که اصلاح بشوند و خدا کنه همه رفاه و آسایش داشته باشند
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
مسخره اس
علیرضا
۱۶:۲۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
زندان نگو تور تفریحی یه موقع سارقا را نبرید جاده سازی ساخت خانه برای محرومین خسته میشن سرقت فقط عربستان رحم نمیکنه سریع قطع دست حالا برو دزدی
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
به عنوان یک شهروند مخالف همچین بخشش های هستم
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
به عنوان یک شهروند مخالف همچین بخشش های هستم
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
رئیس قوه قضایه شما باید صلاح جامعه رو در نظر بگیرید نه فقط قشر مجرم رو امنیت جامعه رو به بازی نگیرید
حسن
۱۵:۴۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
اقای اژه ای لطفا زندان را تبدیل به یک اداره و یا وزارتخانه نکنید . مگر زندان ،یک اداره و زندانی کارمند انجاست که مشمول مرخصی میشود ؟ اگر قرار باشد مسایل رفاهی و بهداشتی و دوا دکتر و مرخصی در زندان بر قرار باشد ، دیگر به انجا که زندان نمی گویند .
علی
۱۵:۰۰ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
بله بدید بیان دوتا گوشی بزنن و پول شام و نهارشون جور بشه، مرسی که هستی
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
من نهار نخوردم رئیس
انقلابی
۱۴:۲۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
من هم مرخصی بدهید
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
چجوری از زندان پیام دادی؟