سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سالانه در ۸۵ تا ۱۶۰ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی با آفت سن مبارزه می‌شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بسته به شرایط اقلیمی سالانه در خراسان رضوی بین ۸۵ تا ۱۶۰ هزار هکتار با آفت سن در مزارع غلات مبارزه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -فاطمه حلاج‌نیا گفت: سن غلات آفتی است که مرحله‌ای از زندگی خود را در ارتفاعات سپری می‌کند. کارشناسان شبکه مراقبت هر سال با بررسی کانون‌های سن گندم وضعیت این آفت را پایش کرده و هشدار‌های لازم برای مبارزه به موقع را صادر می‌کنند.

سن آفت خشکی‌دوست است. چنانچه به موقع با این آفت مبارزه نشود، این موضوع سبب کاهش کمی و کیفی محصول می‌شود. حضور این آفت بیشتر از حد تعریف شده در مزارع سبب می‌شود گندم تولیدی ارزش نانوایی نداشته باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بسته به میزان آفت و عملکرد مزارع و پس از بررسی کارشناسان در مزرعه دستور عملیات سم‌پاشی داده می‌شود.

حلاج‌نیا گفت: در ۲ مرحله مادری و پوره با آفت سن غلات مبارزه می‌شود. چنانچه کشاورزان در مرحله مادری با این آفت به موقع مبارزه نمایند، تخم‌ریزی به حداقل رسیده و سن در مرحله پوره نمی‌تواند به مزرعه خسارت وارد کند.

او گفت: در شرایط خشکسالی به دلیل رها شدن مزارع توسط کشاورزان آفت سن از این مزارع تغذیه کرده و به کوه بازمی‌گردد، اما متاسفانه در سال بعد سبب خسارت به مزارع غلات می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برای کاهش خسارت آفت هر سال ستاد سن غلات در سطح استان و شهرستان‌ها تشکیل و از ظرفیت تمام دستگاه‌ها برای پایش مزارع و اعلام به موقع مبارزه با آفت سن غلات استفاده می‌شود.

حلاج‌نیا گفت: در این خصوص با ناوگان سمپاشی و عاملان مجاز سموم استان جلساتی برگزار می‌شود. همچنین در مبارزه با این آفات از تکنولوژی پهباد‌های سم‌پاش نیز استفاده می‌شود.

 

انتهای پیام//م.ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.