سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرداری اهواز و کلاف سردرگم مشکلات

اهواز با وجود برخورداری از ثروت‌ها و ظرفیت‌های متعدد، با مشکلات شهری زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، اما به گفته شهردار به کلانشهر واقعی تبدیل خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - اهواز از جمله شهر‌های مهم در خوزستان و کشور با ظرفیت‌های متنوع در زمینه‌های مختلف محسوب می‌شود و به دلیل وسعت و جمعیت ساکن در آن، از سال‌های گذشته عنوان کلانشهر را در شناسنامه اش نوشتند، اما مشکلات زیادی از جمله؛ انباشت زباله‌ها و نخاله‌ها در معابر و خیابان‌های شهر، جولان سگ‌های ولگرد، به اغما رفتن طرح‌هایی که روزی روزگاری به امید افتتاح و بهره برداری کلنگ زنی شدند، ولی نیمه تمام ماندند، خاطر مردم صبور سرزمین آب و نخل و آفتاب را می‌آزارد.

مردم این شهر که سال‌های جنگ تحمیلی و صدا‌های وحشتناک فرود موشک ها، هجوم ذره‌های خاک به ریه‌ها در روز‌های خاکی و سیلاب و ویرانی و آبگرفتگی خیابان‌ها و خانه‌ها و سایر بحران‌های کوچک و بزرگ را تجربه کرده اند، می‌گویند اهواز فقط نام کلانشهر را یدک می‌کشد و همچون کودکی سرراهی سهمی از آسایش و رفاه ندارد.

البته مسئولان کشوری و استانی قول‌های زیادی برای رفع مشکلات اهواز داده اند و مردم روز‌ها را به امید تحقق وعده‌ها و زندگی کردن در رفاه سپری می‌کنند.

همکاری پیمانکاران با شهرداری در قالب قرارداد‌های بخش خصوصی

شهردار اهواز گفت: برای ارائه خدمات شهری اعم از رفت و روب، نظافت، جمع آوری نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر، جلوگیری از تخلفات ساختمانی و... نیرو‌هایی در قالب قرارداد‌های بخش خصوصی به عنوان پیمانکار بکار گرفته می‌شوند که وظایف آن‌ها در قرارداد‌ها شرح داده است.

رضا امینی می گوید: برای یک قرارداد تعدادی نیرو، ماشین آلات و مساحت خاصی برای نظافت در نظر گرفته می‌شود و پیمانکار موظف است از طریق انعقاد قرارداد با افراد، آن‌ها مشغول به کار‌های خدماتی شامل؛ جمع آوری زباله، رفت و روب و نظافت کند.

واریز ماهیانه حقوق کارگران به حساب پیمانکاران

امینی گفت: شهرداری موظف به واریز مبالغی به صورت ماهیانه به حساب پیمانکار است و پیمانکار وظیفه دارد ابتدا حقوق کارگران را پرداخت کرده و سپس هزینه‌های خود اعم از بیمه، مالیات و ... را پرداخت کند، ضمن اینکه شهرداری هم ناظر بر فعالیت‌های پیمانکار است.

به گفته شهردار اهواز  سوء استفاده برخی از پیمانکاران متخلف از احساسات پاک کارگران زحمتکش شهرداری سبب شده کارگران گمان کنند که حق و حقوق آن‌ها پایمال شده و زحمت‌ها نادیده گرفته می‌شود.

این مقام مسئول گفت: شهرداری تا ریال آخر حق و حقوق کارگران را از طریق پیمانکاران پرداخت کرده است و ۲ موضوع وجود دارد که به دلیل منافع و تعارض منافع برای برخی از پیمانکاران ایجاد و سبب شده کارگران تحریک به اعتصاب کنند.

شهردار اهواز می گوید: به دلیل اینکه برای ساختار قرارداد و نحوه اقدامات برای سال آینده برنامه‌هایی پیش بینی و تدوین شده که بر اساس آن بر شرح وظایف نظارت و اقدامات رصد و طبق آن وجه پرداخت خواهد شد.

او گفت: وقتی بر اساس قرارداد عمل نشود و نظارتی بر آن نباشد، بدون شک افراد فرصت طلب به وظایف عمل نمی‌کنند و کمکاری‌ها را به گردن شهرداری و کارگران می‌اندازند که برای رفع این مشکل نوع قرارداد‌ها و چارچوب‌های آن را به نحوی پیش بینی کردیم تا مبالغی که به زحمت از طریق بیت المال و مردم برای بهبود وضعیت محیط زیست و محل زندگی تامین می‌شود، به درستی و به اندازه خرج شود، سهم کارگر در ابتدای ماه واریز و سهم پیمانکار طبق قانون پرداخت شود و در قبال آن شهرداری خدمات دریافت کند.

امینی می گوید: میزان تناژ زباله تحویلی در سایت صفیره از پیمانکار را حدود ۸۷۰ تن است و  این ظرفیت در قرارداد‌های پیش بینی شده با تعدادی از ماشین آلات، حدود یک هزار و ۵۰۰ تن است.

این مقام مسئول گفت: نبود رقابت سالم در مناقصه ها، نبود ساختار صحیح در قرارداد‌ها و همچنین نبود نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکاران  نمایان است، اعضای شورای اسلامی شهر مصمم هستند از کارگران حمایت کنند و با مداخله و مراقبت بر عملکرد پیمانکاران نظارت داشته باشند.

به گفته او طرح طبقه بندی مشاغل یکی از مواردی است که کارگران از طریق اشتباه به دنبال تحقق آن هستند، این در حالی است که این طرح از ابتدای سال ۱۴۰۰ در شهرداری اجرا و مطالبات آن‌ها به درستی پرداخت شده است و  آنچه مدارک و مستندات موجود در این زمینه نشان می‌دهند که مورد اختلاف است، این است که اگر شهرداری حق طبقه بندی مشاغل را به پیمانکاران و کارگران از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ پرداخت نکرده باشند، به شرط اثبات شدن پرداخت خواهد کرد.

امینی گفت: بخشنامه‌ای در این زمینه ابلاغ شده که ابتدا حقوق کارگران، سپس حقوق کارمندان، پس از آن مدیران و در پایان حقوق معاونان شهردار و شهردار پرداخت می‌شود، این در حالی است که پیش از این پرداخت حقوق‌ها برعکس بود.

 شهردار اهواز می گوید: شهرداری وظیفه حمایت از این قشر زحمتکش را بر عهده دارد و تلاش می‌کنیم شرایط به نفع مردم شود و کارگران به حق و حقوق خود برسد.

به گفته او وقتی کارگری در شغل زیان آور قرار گیرد، با فرارسیدن زمان بازنشستگی، می‌تواند از حقوق و مزایای ۳۰ سال کار در ازای ۲۰ سال کار بهره‌مند شود، که برای این امر کارگر باید به سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و پس از دریافت نامه از این سازمان و مراجعه به شهرداری و تایید آن از طرف شهرداری و اداره کار پس از ۲۰ سال کار بازنشست خواهد شد و حقوق آن بر اساس ۳۰ سال سابقه پرداخت می‌شود.

امینی گفت: ۴ درصد سهم مشاغل زیان آور پس از بررسی‌های حداقل ۲ ماهه پرونده‌ها و مطالبه‌های کارگران از شهرداری پرداخت خواهد شد و مقرر شد از طریق تبادل تجربه‌های مدیریت شهری تهران، مشکلات اهواز رفع شوند و چنین ادعایی که تهران برای رفع معضلات کمک می‌کند، صحت ندارد.

رضا امینی گفت: وقتی شرایط بحرانی نظیر تجمع زباله اتفاق می‌افتد، به دلیل خطری که برای سلامت مردم دارند، شهرداری موظف به استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رفع معضل خواهد بود، بنابراین اگر آتش نشانان در این زمینه همکاری کرده اند، قطعا خارج از نوبت کاری و به صورت داوطلبانه بوده است، ضمن اینکه گروه‌های جهادی، مساجد و ... در این شرایط کمک کردند.

امینی گفته استفاده از مخازن زباله در نقاط مختلف شهر منسوخ شده و اقدامی اشتباه است، زیرا باعث به وجود آمدن آلودگی، مشکلات زیست محیطی و ماندگاری زباله می‌شود، ضمن اینکه سبب ایجاد تعارض بین شهروندان می‌شود و جانمایی آن‌ها واکنش‌هایی را به دنبال دارد.

این مقام مسئول گفت: از طرفی دیگر زباله گرد‌ها اقدام به خارج کردن محتویات مخازن می‌کنند و باعث پخش شدن زباله‌ها در اطراف آن‌ها می‌کنند و ان شاءالله با اجرای طرح‌های تفکیک از مبداء و زوج و فرد، ایجاد نظم در جمع آوری زباله‌ها و همکاری مردم در قرار دادن زباله‌ها درب منزل و همچنین جمع آوری آن‌ها به وسیله خودرو‌های مکانیزه، اهواز هم شبیه سایر کلانشهر‌ها خواهد شد.

رضا امینی گفت: مرکز شهر اهواز و ساحل رودخانه کارون که مورد توجه مهمانان نوروزی است با تمرکز بیشتری مراقبت خواهد شد تا عزت و آبروی شهر در نگاه مسافران حفظ شود و خاطره خوبی در اذهان آن‌ها بماند و طرح زیباسازی شهر با مواردی شامل؛ نورپردازی، حجم، نما و دیوارنگاره اجرا می‌شود، ضمن اینکه در جمع آوری زباله‌ها به صورت جدی اقدام خواهد شد تا اتفاقی برای مردم و مسافران رخ ندهد.

به گفته رضا امینی؛ طرح ضربتی نوروز برای ساماندهی و جمع آوری زباله‌ها و نخاله‌ها در معابر و مناطق مختلف با حمایت و همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌ها اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.