سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش نیویورک تایمز از تلاش آمریکا برای تخریب بزرگترین سد سوریه با بمب ۲۰۰۰ پوندی

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از تلاش ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا برای تخریب یک سد در سوریه در سال ۲۰۱۷ پرده برداشت.

باشگاه خبرنگاران جوان- یک روزنامه آمریکایی نوشت در زمان اوج جنگ علیه داعش در سوریه، وقوع چند انفجار، بزرگترین سد این کشور را لرزاند، سازه‌ای مرتفع و ۱۸ طبقه بر روی رودخانه فرات که مخزنی به طول ۲۵ مایل بر فراز دره‌ای که در آن صد‌ها هزار نفر زندگی می‌کردند، در آنجا قرار دارد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارش خود آورده است: سد الطبقه یک مکان راهبردی بود و داعش آن را کنترل می‌کرد. انفجار‌های ۲۶ مارس ۲۰۱۷، کارگران سد را به زمین زد و همه چیز تاریک شد. شاهدان می‌گویند که یک بمب به پنج طبقه اصابت کرد. آتش سوزی گسترش یافت و تجهیزات حیاتی از کار افتاد. جریان تند رودخانه فرات ناگهان راهی برای عبور نداشت، مخزن شروع به بالا آمدن کرد و مقامات محلی از بلندگو‌ها برای هشدار به مردم پایین دست برای فرار استفاده کردند.

داعش، دولت سوریه، روسیه و آمریکا را مقصر دانست، اما این سد در «فهرست حمله ممنوع» از سایت‌های غیرنظامی محافظت شده قرار داشت. سرهنگ استیون تاون سند، فرمانده وقت حمله آمریکا گفت اتهامات مربوط به دخالت آمریکا، مبتنی بر «گزارش‌های دیوانگان» است.

وی دو روز پس از انفجار‌ها با تاکید گفت: «سد الطبقه هدف مورد نظر ائتلاف نیست.»

در واقع، اعضای یک واحد عملیات ویژه آمریکا به نام گروه ضربت ۹ با استفاده از برخی از بزرگترین بمب‌های متعارف در زرادخانه آمریکا، از جمله حداقل یک بمب BLU-۱۰۹ که برای تخریب سازه‌های بتنی ضخیم طراحی شده بود، به سد الطبقه حمله کردند. به گفته دو مقام ارشد سابق، آن‌ها این کار را علیرغم هشدار‌های نظامی ضد بمباران این سد انجام داده بودند، زیرا آسیب می‌توانست باعث سیل شود که ممکن بود ده‌ها هزار غیرنظامی را بکشد.

با توجه به وضعیت محفاظت شده سد، تصمیم حمله به آن معمولاً در سلسله مراتب بالای فرماندهی اتخاذ می‌شود. اما مقامات سابق گفتند که این گروه ضربت از یک رویه میانبر استفاده کرد که برای مواقع اضطراری در نظر گرفته شده بود و به آن اجازه می‌داد بدون مجوز حمله را انجام دهد.

به گفته کارگران سد، بعداً، سه کارگری که برای جلوگیری از وقوع فاجعه به سمت سد هجوم آورده بودند، در یک حمله هوایی دیگر ائتلاف کشته شدند. دو مقام سابق که به شرط ذکر نشدن نامشان صحبت کردند گفتند که برخی از افسران ناظر بر جنگ هوایی، اقدامات گروه ضربت را بی پروایانه می‌دانند.

افشای نقش گروه ضربت ۹ در حمله به این سد، از الگوی توصیف شده توسط نیویورک تایمز پیروی می‌کند: این واحد به طور معمول فرآیند تایید حملات هوایی سختگیرانه را دور و به اهداف داعش در سوریه ضربه می‌زد به گونه‌ای که مکرراً غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌داد.

اسکات مورای، سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی که حملات هوایی را در طول عملیات هوایی در عراق، افغانستان و کوزوو برنامه ریزی کرده بود گفت حتی با برنامه ریزی دقیق، حمله به سد با چنین بمب‌های بزرگی احتمالاً توسط مقامات ارشد به طور غیرقابل قبولی، خطرناک تلقی می‌شد.

او گفت: «استفاده از یک بمب ۲۰۰۰ پوندی علیه یک هدف محدود شده مانند سد بسیار دشوار است و هرگز نباید به سرعت و بدون برنامه ریزی انجام می‌شد. در بدترین حالت، آن مهمات می‌توانست به طور کامل باعث شکسته شدن سد شود.»

گفته می‌شود سد الطبقه در سال ۲۰۱۷ از کنترل داعش خارج شد و پس از آن بود که نیرو‌های آمریکایی قصد تخریب آن را داشتند که ناموفق بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
ایران هم باید برای پر آب کردن هامون بالاخره فکری کنه
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
فهرست جنایات غرب تمومی نداره آخریشم واز کردن افسار داعش