سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مایه کوبی سراسری دام‌های سبک ابرکوه علیه بیماری آگالاکسی

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه گفت: به منظور کاهش ضایعات دامی ناشی از بیماری آگالاکسی دامپزشکی این شهرستان نسبت به مایه کوبی دام‌های سبک اقدام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد - سعید امیدسالاری، سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه گفت: به منظور کاهش خسارات، تلفات و ضایعات دامی ناشی از بیماری آگالاکسی دامپزشکی این شهرستان با برنامه‌ریزی منسجم و استفاده از توان بخش خصوصی نسبت به مایه کوبی دام‌های سبک این شهرستان اقدام کرده است.

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه در خصوص بیماری آگالاکسی گفت: عامل بیماری باکتری مایکوپلاسما آگالاکتیه است که از علائم آن تب، بی‌حالی، بی‌اشت‌هایی و بی‌قراری است و عوارض آن درقطع شیردهی، آسیب به قرنیه و افزایش تلفات دامی مشخص می‌شود.

به گفته او میزان واگیری این بیماری در گوسفند و بز به ۳۰ تا ۶۰ درصد می‌رسد.

امیدسالاری گفته یکی از انواع بیماری‌های شایع و خطرناک دامی بیماری آگالاکسی است که در صورت درمان نشدن آن، دام‌ها را در بر می‌گیرد.

او گفت: تنها راه پیشگیری بیماری تزریق واکسن آگالاکسی از سنین پایین یعنی بره شیری است و باید هنگام خرید گوسفند زنده و جدید حتما آن‌ها را قرنطینه کنید تا دامپزشک صحت و سلامت آن‌ها را تایید کند و سپس وارد گله گوسفندان شود.

او می‌گوید اینکه بیماری اگالاکسی یک بیماری مشترک انسان و دام نیست، ولی خسارت سنگینی بردامداران وارد می‌کند.

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه گفت: سقط جنین، لنگش، ورم پستان، چشم درد وتلفات بره وبزغاله ازعوارض شایع این بیماری دربین دام‌های سبک است و در بیشتر مواقع بصورت قطع شیر دام نمایان می‌شود.

امیدسالاری در پایان از دامداران درخواست کرد که کلیه واکسن‌ها و دارو‌های مورد نیازشان از مراکز مایه کوبی و داروخانه‌های معتبر و مورد تایید شبکه دامپزشکی تهیه و در همه حال نسبت به سلامت تاریخ تولید و انقضاء و رعایت زنجیره سرد محصول دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/و

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.