سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخستین بار در مازندران اتفاق افتاد

جراحی مغز در حالت هوشیاری

برای نخستین بار در مازندران تومور مغزی بیمار ۴۵ ساله‌ای در حالت بیداری برداشته شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ساری- دکتر ابراهیم حجازیان رئیس بیمارستان آیت الله روحانی (ره) بابل گفت: برای اولین بار در استان مازندران در دانشگاه علوم پزشکی بابل، با همکاری تیم جراحی مغز و اعصاب و تیم بیهوشی بیمارستان آیت الله روحانی، عمل جراحی برداشتن تومور مغزی در حالت هوشیار و بیدار با موفقیت به انجام رسید.

بیمار آقایی ۴۵ ساله با تشخیص تومور مغزی در نیمکره چپ بودند که با توجه به محل تومور و نزدیکی آن به بافت های عملکردی مهم مغز، لازم بود حین برداشتن تومور از نظر تکلم بصورت مداوم تحت پایش و بررسی قرار گیرد.

در این شیوه جراجی بخشی از مغز که تومور دارد باید برداشته شود اما پزشکان باید از وارد نکردن آسیب به بخشهای دیگری که بر زبان، گفتار و توانایی های حرکتی بیمار تاثیر می‌گذارد جلوگیری کنند به همین دلیل لازم است بیمار در حین جراحی هوشیار باشد و جراح به منظور بررسی فعالیت های مغزی در حین پاسخگویی، سوالاتی از او بپرسد، این روش می تواند باعث کاهش آسیب های مغزی و کمک به خارج سازی حداکثری تومور گردد.

به گفته رئیس بیمارستان آیت الله روحانی (ره) بابل خوشبختانه حین جراحی و برداشتن تومور، اختلالی در تکلم بیمار ایجاد نشد و پس از جراحی نیز بیمار مشکل خاصی نداشت.

انتهای پیام / ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.