سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیقراری‌ از جنسِ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو‌ها را نماند قرار

شاید هر کدام از ما در طول عمر خود شاهد بخشش هایی از جنس دارایی بوده ایم، بخششی که همه می دانیم باید دلی بخشنده در کار باشد تا پای عمل محکم بایستد.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - قصه بخشش دارایی اش، به یک بار بازدید از موسسه خیریه‌ای در شهرکرد باز می‌گردد؛ جایی که حامی کودکان سرطانی بود.

می‌گوید: وقتی این بچه‌ها و معصومیتشان را دیدم تحت تاثیر قرار گرفتم؛ پیش خودم فکر کردم که ما در این دنیا فقط به امور دنیوی پرداختیم پس آخرتمان جه می‌شود؟! چه پس اندازی داریم؟!

قراری برای آرامش

دردِ بیماریِ کودکان، بیقرارش کرد؛ بیقراری‌ای از جنسِ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو‌ها را نماند قرار.

اگر خدا قبول کند، با همسرم صحبت کردم و بعد با هم تصمیم گرفتیم که خانه‌ای را که با حقوق معلمی و دبیری تهیه کردیم، بعد از خودمان وقف کودکان سرطانی کنیم.

این بانوی واقف، عفت شکوهی دهکردی معلم بازنشسته‌ای است که ۳۰۰ متر مربع منزل مسکونی خود و همسرش را وقف کودکان سرطانی کرده است.

خانه وقفی او با ۲۰۰ متر مربع اعیان در گودال چشمه شهرکرد واقع شده است؛ کارشناسان قیمت ملک خانم شکوهی را ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد کرده اند.

در کشور‌های اسلامی، نمونه‌های فراوانی از موقوفات را می‌توان دید، که بعد از گذشت صد‌ها سال از اتمام لوح عمر واقف، هنوز پابرجایند.

وقفی به بزرگی حس مادرانه

این سنت ‏حسنه‏ از دیرباز و به اشکال گوناگون در تاریخ بشر وجود داشته و اسلام آن را در مسیرى روشن، منطقى، هدف‌دار، مترقى و دقیق نهاده است.

بر اساس آخرین مستندات موجود در اداره کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری تاریخچه وقف در این استان به ۳۵۰ سال پیش، موقوفه بی‌بی ماه بیگم صمصام بختیاری در شهرکرد باز می‌گردد.

این موقوفه که در سال ۱۱۲۵ هجری قمری (دوران صفویه) به ثبت رسیده، یکی از بزرگترین موقوفات استان چهارمحال و بختیاری، در شهرکرد با ۵۰۰ رقبه است.

بی‌بی ماه بیگم همسر اول مرتضی قلی خان صمصام، دختر عباس قلی خان بختیاری و خواهر حاج سلطان‌علی شهاب‌السلطنه بختیاری است؛ بی‌بی ماه‌بیگم زنی زرنگ و باهوش بود؛ او با علاقه و اشتیاق زیاد روزنامه می‌خواند و به مسائل روز توجه می‌کرد، طرفدار دادن حق رأی به زنان و شرکت زنان در انتخابات بود.

در سال ۱۳۲۲ هجری شمسی که استان چهارمحال و بختیاری شکل گرفت و مرتضی‌قلی خان صمصام بختیاری به استانداری آن برگزیده شد این فرصت پیش آمد تا بی‌بی ماه بیگم به آرزوی دیرینه‌اش که ساختن پرورشگاهی برای پسران بی سرپرست و بی‌خانواده بختیاری بود؛ جامه عمل بپوشاند.

در نهایت اقدام به ساخت پرورشگاهی که شامل یک سری اتاق خواب برای کودکان، کلاس‌های درس، اتاق مدیر و آموزگاران، اتاق‌هایی برای بی‌بی و خدمتکارش، ساختمانی در ورودی مرکز برای سرایدار و خانواده‌اش، آشپزخانه و انباری و... کرد که مدیریت این مجموعه در آن زمان به عهده خود بی بی ماه بیگم بود.

در نهایت در همان سالی که دانش‌آموزان هنوز در اتاق‌هایشان خوابیده بودند، در همان اتاق  خودش در پرورشگاه، دار فانی را وداع گفت و با ساخت پرورشگاه از خود یادگاری ارزشمند، احسانی ماندگار و نامی نیک در چهارمحال و بختیاری و در ایران به جای گذاشت.

محل نگهداری ایتام در زمان واقف، ساختمان قدیم آن بود که اکنون در داخل محدوده موقوفه بوده و جزو آثار باستانی است؛ مساحت این موقوفه، در مرکز شهر شهرکرد،  ۱۱ هزار متر مربع، با ارزش تقریبی  افزون بر ۲۷۰ میلیارد تومان  است.

فرزند بی بی ماه بیگم هم، احمدقلی صمصام ۶۱ حبه از ۷۲ حبه روستای کاکلک که ملک خریداری شده خود بود را در راستای نیت همین موقوفه وقف کرد، پس از آن نیز مرتضی خان صمصام همسر بی بی ماه بیگم نیز دو دانگ از روستای آورگان را به همین نیت وقف کرد.

معیشت و درمان بیشترین دغدغه واقفان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری می‌گوید: بیشترین مراجعه واقفان بحث معیشت و درمان نیازمندان است.

به گفته حجت الاسلام امیری، منفعت و درآمد موقوفه خانم شکوهی برای بیماران خاص هزینه می‌شود و این باقیات الصالحاتی است که واقف برای خودش می‌گذارد.

خانم شکوهی از این بخشش خود که با حضور در موقوفه بی بی ماه بیگم ایجاد شده بود خرسند است و احساس واقعی او پس از این عمل خداپسندانه دیدنی است.

ثبت ۳۹ وقف جدید از ابتدای امسال در چهارمحال و بختیاری

از ابتدای امسال تاکنون، ۳۹ وقف جدید در چهارمحال و بختیاری ایجاد شده و یا به ثبت رسیده است.

۱۰۰ بقعه متبرکه چهارمحال و بختیاری به‌عنوان گنجینه معنوی و منشأ خیر و برکت هستند.

هزار و ۴۰۰ موقوفه در استان چهارمحال و بختیاری، مسجد و حسینیه و فقط ۳۰۰ مورد آن‌ها منفعتی است که به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود اقتصادی حاکم بر جامعه، لازم است موقوفات جدید به سمت موقوفات گره گشا از مشکلات مردم هدایت شوند.

استان چهارمحال و بختیاری هزار و ۷۰۰ موقوفه دارد و بیش از ۴۰ نفر از بانوان استان واقف هستند.

گزارش از نگار شیخ پور

انتهای پیام/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.