سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری در غرب ایران/ایران کشوری با جاذبه‌های گردشگری

یک کارشناس گردشگری به وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری در غرب ایران اشاره کرد و گفت: علیرغم وجود این ظرفیت ها، به دلیل ضعف در تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها نتوانسته ایم یک محور گردشگری قوی در غرب کشور باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه - علیرضا مرادی بیستونی کارشناس گردشگری با اشاره به رونق صنعت گردشگری در ایران طی سال‌های اخیر، گفت : ایران کشوری با جاذبه‌های گردشگری خاص است که در هر استان آن می‌توان جاذبه‌های متعددی را دید و برخی از آن‌ها توانسته اند با درک این موقعیت، گردشگران زیادی را به سمت خود بکشانند.

گردشگری هم به مانند هر کالای دیگری در حوزه اقتصاد، یک بازار عرضه و یک بازار تقاضا دارد و زمانی که عرضه آن به درستی انجام گیرد، متقاضی هم برایش پیدا می‌شود.

شاید زیرساخت هایمان در سایر حوزه‌ها مناسبت باشد، اما متاسفانه در حوزه گردشگری چندان احساس نمی‌شود؛ بنابراین نیاز است که برای آن برنامه ریزی دقیق تری انجام گیرد.

گردشگری صنعتی بسیار حساس و شکننده است برای اینکه بتوانیم این صنعت را در هر منطقه‌ای تقویت کنیم، باید زیرساخت‌ها اعم از نرم افزاری و سخت افزاری را برای آن فراهم کنیم.

علیرغم اینکه در حوزه راه‌های جاده‌ای طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی شده و می‌توان گفت شرایط بدی نداریم، اما در بحث راه‌های هوایی و راه آهن ضعف‌هایی داریم.

در مسیر‌های هوایی، در این استان‌ها و بویژه در کرمانشاه فرودگاه بین المللی داریم، اما در این فرودگاه حتی در پرواز‌های داخلی هم چندان گستردگی وجود ندارد، چه برسد به پرواز‌های خارجی که بسیار معدود است.

در حوزه مسیر ریلی هم در حال حاضر راه آهن کرمانشاه به عنوان مرکز غرب کشور تنها به مشهد تردد دارد و میزان تردد آن به شهری همچون تهران کم است. در مجموع به سایر شهر‌های مهم کشور که مرکز گردشگری هستند، نه در حوزه راه ریلی و نه راه هوایی کاری انجام نشده است.

متاسفانه تاکنون بهره چندانی از این مرز‌ها نبرده ایم و بویژه در کرمانشاه برای تردد مسافر از آن‌ها کم استفاده می‌شود.

آثار ما مانند آثار علمی ارزشمندی در داخل کتابخانه هستند که کسی به آن‌ها مراجعه نمی‌کند.

برای تحول گردشگری در این مناطق باید روی تقویت زیرساخت‌ها و تبلیغات کار کرد، در گام اول باید زیرساخت‌ها و راه‌های دسترسی گردشگر به استان هایمان را تقویت کنیم و درگام بعدی روی آموزش و فرهنگ سازی فعالین گردشگری، صنوف، فعالین حمل و نقل و ... کار کنیم.

زمانی که یک مشتری از مغازه داری برخورد خوبی نبیند، دیگر از آن خرید نمی‌کند، حتی حاضر است که کالای مورد نیاز خود را با قیمت بالاتر از مغازه داری با اخلاق مناسب بگیرد، بنابراین ما نیز باید روی آموزش فعالین این حوزه و افراد مرتبط در حوزه گردشگری کار کنیم.

گردشگر خارجی می‌تواند برای ما ارزآوری داشته باشد و به جیب مردم ما سود بیشتری وارد کند، اما باید بتوانیم زیرساخت‌ها را برای ورودش فراهم کنیم.

طبیعی است که در شرایط کنونی گردشگر خارجی چندان به این منطقه نمی‌آید و بیشتر به استان‌هایی که در آن‌ها زیرساخت مناسبت تری وجود دارد سفر می‌کنند، چراکه هزینه سفر به استان‌های غربی برایش بیشتر از سفر به استان‌های مرکزی تمام می‌شود، بگونه‌ای که اگر بخواهد به کرمانشاه سفر کند، از مبدا پرواز مستقیمی به کرمانشاه وجود ندارد و مجبور است که ابتدا وارد فرودگاه تهران شود و بعد دوباره به کرمانشاه پرواز داشته باشد، درحالی که در همان شهر‌های گردشگر محور پرواز‌های خارجی زیادی برقرار است .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.