سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هنر نخ ریسی سنتی یکی از زنجیره‌های ارزش مهم بافته‌های کرمانشاه

معاون صنایع دستی استان کرمانشاه گفت : هنر نخ ریسی سنتی به عنوان یکی از زنجیره‌های ارزش مهم بافته‌های کرمانشاه علیرغم وجود رقبای قدرتمند صنعتی همچنان بقای خود را حفظ کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حسین ویسی معاون صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به قدمت و پیشینه نخ ریسی سنتی، گفت : از دوره نوسنگی و از زمانی که انسان‌ها یکجانشینی را پیشه کردند، پوشش و زیراندازی گرم که با آن از سرمای گزنده در امان بمانند، مورد توجه قرار گرفت.

به تدریج و با آزمون و خطا‌های بسیار لباس‌ها و زیرانداز‌هایی بافته شد که برای تهیه آن، پشم را به وسیله ابزاری به نام "دوک" یا به زبان محلی مردم کرمانشاه "تشی" به نخ تبدیل می‌کردند که به این فرآیند نخ ریسی گفته می‌شد.

هرچند طی سال‌های اخیر این هنر در میان رقبای قدرتمند صنعتی تاحدودی کمرنگ شده، اما کماکان برای ساخت برخی بافته‌های داری مانند گلیم، قالی، فرش، جاجیم و موج از نخی که حاصل نخ ریسی سنتی است، استفاده می‌شود.

بسیاری از هنرمندان صنعتگر در رشته‌های بافته‌های داری علاقمندند که برای حفظ اصالت دست‌بافته‌ای که تولید می‌کنند، این نوع از نخ‌ها را بکار ببرند.

هنر نخ ریسی سنتی برگرفته از فرهنگ و آداب رسوم اصیل مردم استان است طی سال‌های گذشته و بویژه در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم که این هنر اصیل که یکی از زنجیره‌های ارزش مهم در تولید بافته‌های داری است را حفظ کنیم.

توجه به این هنر باستانی درحالیست که کرمانشاه در زمینه بافته‌های داری همواره در ایران حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و در حال حاضر هرسین را بعنوان شهر ملی گلیم داریم که شهرتی جهانی دارد.

می‌خواهیم از زمانی که مرحله پشم چینی انجام می‌گیرد، تا شستن پشم ها، حلاجی، رنگرزی و ریسندگی و در نهایت تولید هنر دست ساز که فرآیند‌های تولید یک محصول صنایع دستی است را دراستان انجام دهیم.

میراث فرهنگی استان در هرکدام از این زمینه‌ها ورود کرده،در زمینه نخ ریسی سنتی راه اندازی کارگاه‌هایی را در دستورکار قرار داده ایم که در گام اول یک کارگاه با اشتغالزایی حدود ۱۲۲ نفر در حال راه اندازی است و برنامه‌های دیگری را دراین زمینه خواهیم داشت.

تکمیل زنجیره ارزش بافته‌های داری در استان علاوه بر اینکه حفظ اصالت این هنر‌های دست ساز را به همراه دارد، قیمت مواد اولیه را با توجه به انجام شدن همه فرآیند‌ها در داخل استان برای هنرمند کاهش می‌دهد .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.