باشگاه خبرنگاران جوان؛ " عدم کاهش تعداد خودروهای ناقص، پای مدیران ایران خودرو و سایپا را به سازمان بازرسی باز کرد " این خبری بود که هفته گذشته در رسانه ها منتشر شد.
۹ دی ۱۴۰۰، سازمان بازرسی کل کشور، مدیران ایرانخودرو و سایپا را در ماجرای خلف وعده در تکمیل محصولات ناقص، تفهیم اتهام کرد.
سازمان بازرسی کل کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: در پی نشستهای تخصصی و بازدیدهای میدانی سازمان بازرسی از گروههای خودروسازی ایران خودرو و سایپا و قطعه سازان به منظور پایش روند تجاری سازی و تکمیل خودروهای ناقص، با مورد توجه قرار دادن اسناد و مدارک مثبته، هشدار مقتضی به منظور ارائه برنامه زمانبندی و ضرورت کاهش خودروهای مذکور برای کاهش التهاب بازار خودرو به وزارت صمت و خودروسازان داده شد.
درویشیان، رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور در ۲۶ مهر ۱۴۰۰ از اولتیماتوم سازمان بازرسی کل کشور به خودروسازان خبر داده و گفت: ۱۴۵ هزار خودرو در پارکینگ سایپا و ایران خودرو وجود دارد که این آمار باید تا پایان آبان ۱۴۰۰ صفر شود.
۱۴۵ هزار خودرویی که به گفته شرکتهای خودروساز، مشکل اصلی کمبود قطعات الکتریکی (ریزتراشهها) را دارند.
البته به گفته خودروسازان مشکل عدم عرضه خودرو تنها در کمبود قطعات الکترونیکی نبود و قیمتگذاری دستوری و به تبع آن، کمبود نقدینگی نیز به عنوان مشکل بزرگ دیگر در ماجرای خودروهای ناقص بود.
در نهایت، اما ایران خودرو وعده کاهش محصولات ناقص خود را از ۹۰ هزار به ۶۰ هزار دستگاه داد و سایپا نیز اعلام کرد ۵۳ هزار خودروی ناقص را به ۱۰ هزار دستگاه کاهش میدهد. پس از آن، تقریبا یک ماه پیش (۳ آذر ۱۴۰۰) سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد خودروسازان به وعده خود بابت کاهش محصولات دپویی عمل نکردهاند.
میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور گفت: مدیرعامل ایرانخودرو اعلام کرد بیش از ۹۰ هزار خودروی کف پارکینگ خود را تا نیمه آبان به ۶۰ هزار دستگاه خودرو و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد تعداد ۵۳ هزار دستگاه این شرکت را تا پایان آذر به ۱۰ هزار دستگاه کاهش دهند، اما شواهد امر نشان میدهد که هیچکدام از دو شرکت خودروساز نتوانستند مبادرت به کاهش خودورهای دپو شده خود کنند.
حالا نیز سازمان بازرسی کل کشور ضمن تفهیم اتهام به مدیران ایران خودرو و سایپا مبنی بر عدم اهتمام لازم در کاهش تعداد خودروهای ناقص، دفاعیات آنها را دریافت کرده است.
به نظر میرسد اصل اتهام سازمان بازرسی کل کشور به ایران خودرو و سایپا این است که آنها عمدا به وعده خود مبنی بر کاهش محصولات ناقص عمل نکردهاند یا به زبانی دیگر محصولات خود را احتکار کردند.
در اطلاعیه سازمان بازرسی کل کشور آمده است: به واسطه عدم اقدام متناظر اجرایی با برنامههای مطرح از ناحیه خودروسازان، روند کُند کاهش خودروهای ناقص در پارکینگهای ایران خودرو و سایپا موجب شد سازمان بازرسی کل کشور اقدام خودروسازان را از مصادیق احتکار منجر به اخلال در رقابت تلقی کند.
دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: همزمان با انفعال وزیر صمت، بیش از ۱۷۰ هزار خودروی جدید در پارکینگهای سایپا و ایرانخودرو انبار شدهاند. با همکاری قوه قضائیه، پیگیر رسیدگی به این تخلف به عنوان مصداق اخلال در بازار هستیم.
دهنوی در بخشی از توئیت خود گفته بود: در هفتههای گذشته همزمان با اوجگیری نوسان بازار خودرو، خبری از وزیر صمت نبوده است. مگر ایشان مسئولیت تنظیم بازار و تولید خودرو را نپذیرفتهاند؟ کاش کمی به رییسجمهور مردمی تاسی و با حضور در رسانهها، شفافسازی میکرد.
زیان انباشته دو خودروساز کشور در ۴ سال، ۷ برابر شده است. خودروسازان قرار است ۸۰ هزار میلیارد زیان انباشته خود را از جیب مردم بردارند. این زیان به دلیل بهره وری پایین، قدیمی بودن خط تولید، نبود خلاقیت، سوء مدیریت، سیاستگذاری غلط وزارت صمت و ... رخ داده است.
طی ۳ سال قیمت تیبا ۵ برابر شده، در حالی که قیمت میانگین سایر کالاها ۲ برابر شده است. حمایت بیچونوچرا از خودروسازان و قطعهسازانی که تبدیل به مافیا شدهاند، باعث تحویل خودروی بیکیفیت به مردم شده است. راه حل این موضوع، رفع انحصار، اصلاح سیستم مدیریت و سیاستهای وزارت صمت است.
این کاهش عرضه در حالیست که خودروسازان در کنار بهانه کمبود قطعه، مشکل زیان ده بودن را مطرح کرده بودند که پس از آن و کشمکشهای بسیاری، در نهایت ستاد تنظیم بازار قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا را بین ۱۰ تا ۱۸ درصد گران کرد و به محض این گرانی، ایران خودرو و سایپا در اطلاعیهای اعلام کردند که از این پس هر ۲ خودروساز هر هفته دوشنبه و سه شنبه عرضه مداوم خودرو خواهند داشت.
اما بر اساس مشاهدات میدانی و صحبت های فروشندگان خودرو، نه تنها خودروسازان افزایش عرضه نداشته اند بلکه عرضه آنها نیز قطره چکانی بوده است.
موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: عرضه خودرو برخلاف وعده خودروسازان بعد از افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو، همچنان کم است.
بر اساس این گزارش، انتظار میرفت روند تکمیل خودروهای ناقص با توجه به افزایش 18 درصدی قیمت خودرو و به واسطه بهبود نقدینگی سرعت بگیرد، با این حال از نظر سازمان بازرسی کل کشور این اتفاق رخ نداده است. البته به نظر میرسد با توجه به اینکه از صدور مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی کمتر از یک ماه میگذرد، احتمالا تاثیر این موضوع روی تکمیل خودروهای ناقص، خود را در هفتههای آتی نشان خواهد داد.
گزارش از فائزه شعبانی اصل
انتهای پیام/
پژو پارس
گ احتکار کردن و زیر آفتاب .باران مونده دگه خودرو نیست همه جاش پوسیده مسعولین دوخودرو و ساز که باید محاکمه بشن
قول مردونه هاااا
مثل دفعه های قبل
وقتی اکثر مردم دنبال سود و دلال بازی و حرص زدن هستن وضع همینه و تا فرهنگمون درست نشه تا ابد همینه فداتون شم
من خودم یه تیبا دارم کارم رو راه میندازه و خدا روشکر با اینکه خودم پلاک به نامم نیست تو قرعه کشی ها هم شرکت نمیکنم همه مسخره میکنن ولی من به حرص نزدن اعتقاد دارم میگم بزار یه مصرف کننده واقعی استفاده کنه
یا علی مدد
گناه دارن زهر ترک میشن
رحم کنین بزرگواران
اونوقت شرکتای چینی توی ایران سود میکنند و خودروهاشون قسطی میفروشند
چه تفاوتی داره اینا سود و اونا ضرر میکنند با اینکه انحصار هم دارند؟
الان می خواست یک شرکت دیگه باشه آقا چرا به صراحت خیلی واضع بدون فوت وقت حکم اجرا نمیکنید چون صنعت خودرو مافیا دارد
خودرو ایرانی نخریم، پس چی بخریم
غیر این چیزی است ؟
وزیرت کلا مردم رو آدم حساب نمیکنه
مگه دولت مردمی نیستی!!!!
تمام قیمت ها بسته به ی پراید 700کیلوی.
به زودی چشم 200ملیونی شدن پراید رو هم میگیرن
خدا ازتون نگذره .
حتی شیوه ها و روشهای نادرست شما مثل خودروهاتون منسوخ شده و قدیمی اند و اونهارم نمیتونین بروز کنین
باشگاه خبرنگان بجای اینهمه مطلب ضرر و زیان دو لانه فساد یه مطلب بنویس راهکار خلاصی مردم از خودروسازان چیست
خودرو وارد کنید مردم کی به ارامش میرسند؟
گل بگیرید خودرو وارد کنید مردم کی به ارامش میرسند؟
حال این روزهای خودروسازان
بنده سوال دارم
چرا نه دولت و نه بانکها از دیگر شرکتهای تولید کننده حمایت نمی کند ولی از این دو شرکت با تمام قدرت حمایت می کند.
چرا به عنوان ایجاد کننده اختلال در بازار کسی این دو شرکت را بازخواست نمی کند.
چرا تمامی قوا حمایت از این شرکت و کارکنان آن را وظیفه خود می دانند ولی حمایت از دیگر کارخانه ها و کارگران آن را وظیفه خود نمی دانند مانند نساجی ها و .....
چرا این دو شرکت هرگونه بخواهند می توانند قیمت گذاری کنند ولی یک تولید کننده جزء این حق را ندارد
چرا می تواند خودرو انبار کند ولی کسی وارد بحث احتکار برای این دو شرکت نمی شود
چرا اگر کسی بخواهد خط تولید وارد ایران کند به او اجازه داده نمی شود
چرا از این دو شرکت خواسته نمی شود خودرو با کیفیت به مردم ارائه دهد ولی اجازه می دهند که زه روی در و یا سینی زیر موتور و خیلی چیزهای دیگر به عنوان آپشن به مردم فروخته شود درصورتی که قبلا خیلی از اینها بر روی همین خودروها بوده است
و هزاران چرای دیگر. مسئولین محترم خواهشمند است رسیدگی کنید
بنده سوال دارم
چرا نه دولت و نه بانکها از دیگر شرکتهای تولید کننده حمایت نمی کند ولی از این دو شرکت با تمام قدرت حمایت می کند.
چرا به عنوان ایجاد کننده اختلال در بازار کسی این دو شرکت را بازخواست نمی کند.
چرا تمامی قوا حمایت از این شرکت و کارکنان آن را وظیفه خود می دانند ولی حمایت از دیگر کارخانه ها و کارگران آن را وظیفه خود نمی دانند مانند نساجی ها و .....
چرا این دو شرکت هرگونه بخواهند می توانند قیمت گذاری کنند ولی یک تولید کننده جزء این حق را ندارد
چرا می تواند خودرو انبار کند ولی کسی وارد بحث احتکار برای این دو شرکت نمی شود
چرا اگر کسی بخواهد خط تولید وارد ایران کند به او اجازه داده نمی شود
چرا از این دو شرکت خواسته نمی شود خودرو با کیفیت به مردم ارائه دهد ولی اجازه می دهند که زه روی در و یا سینی زیر موتور و خیلی چیزهای دیگر به عنوان آپشن به مردم فروخته شود درصورتی که قبلا خیلی از اینها بر روی همین خودروها بوده است
و هزاران چرای دیگر. مسئولین محترم خواهشمند است رسیدگی کنید
هم ما ملت و همچنین شما میدانیم ومیدانید مقصرریشه ای مسئولان رده خیلی بالای کشور هستن !!!!!
مدیران ایران خودرو و سایپا همگی کشک هستن
فقط هشدار دادین؟؟؟؟؟
مردم دارم بیچاره میشن....
اگر چهارنفرو دهنشون رو خیلی قشنگ سرویس کنید،درس عبرت میشه واسه مابقی مسئولین....
منکه راضی نیستم....خدا ازتون نگذره
همین آش هست و همین کاسه ..
یا شاید هم به جیب نماینده هامون و اعضای شورای نگهبان داره از سمت خودروسازها پول تزریق میشه که دم از تولید داخل و حمایت می زنن.
پکیدم از خنده
تو روایت اومده انسان مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود
2)راهکاربلندمدت ،ورود یک خودروساز دیگر است تاپا به عرصه رقابت گذارد وازتوانمندی وتکنولوژی ومهندسین نیروهای دفاعی کشور بهره برده وفرجی حاصل آید.
وقتی دولت داره حمایت از شرکت خودروسازی میکنه به هر قیمتی، یعنی داره از مافیا حمایت میکنه
چرا دولت، خودرو ساز رو بر مردم بدبخت ترجیح میده؟؟؟
این کشور اسلامی هست واقعا؟؟؟یا زور گویی؟؟؟
این یعنی چی ؟
"من که راضی نیستم خدا هم راضی نباشه "
جناب بازرسی کل شما الان باید به خاطر سهل انگاری و بی مبالاتی مسئولان خودرو ساز با دستبند مدیران رو بازداشت کنید ایضا با حضور دوربین های خبری صدا وسیما تا شاید از آلام مردم بخت برگشته کم بشه...واقعا خنده داره
تا زمانی که همه چیز انحصاری و خانوادگی باشه اوضاع نه تنها خوب نخواهد شد بلکه بدتر میشود هشدار سازمان بازرسی هم کشکه
اصلا چرا وقتی خودرو قیمتش بالا میره تولیداتشون بهتر میشه و همچنین دپو کردنشون کم !! یعنی اونموقع یهو کمبود قطعشون رفع میشه ؟؟!
ایا این ظلم به مردم نیست که برای همین آشغاله پول کلان بدن و تازه اونم قرعه کشی و هزار بدبختی که شاید از هر چند هزار نفر یکی یه خودرو تو قرعه کشی برنده شه !
دنیا واردات خودرو را آزاد گذاشته اونم با اون کیفیت و قیمت !! اونوقت ما سر یه پراید بدون زه و سی دی پلیر و... قیمت نجومی تو صفیم !!
حالا بهشون هشدار دادن خب که چی ؟؟! یعنی تابحال هشداری نداده بودن ؟! و یا الان با این هشدار و... تولیداتشون بالا میره و دیگه احتکار نمیکنن ؟!
عجب رونقی داره این خودرو تو کشور ما !! هربار رونمائی از یه خودرو که اگه بهترینشم (البته از لحاظ ما تو کشورما) را اوراق کنی میرسی به پراید !! فقط ظاهر تغییر کرده و چراغها و یه قوطی رنگ اضافه که بریزن رو سقفش یا ... !
حقمون واقعا همینه تا وقتی صف میکشیم برای ثبت نام و التماس به این خودروسازها ...
هرجای دنیا هرکارخونه یا شرکت یا.... ضرر ده هست(البته به گفته خود خودروسازها واگرنه 60 درصد همینها سوده براشون) درش رو تخته میکنن که بیشتر ضرر نده و از جیب مردم بیشتر و بیشتر برداشت نشه و بریزن تو حلق اینها که به صغیر و کبیر رحم نمیکنند !
والسلام