سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبی که مثل آب خوردن به هدر می‌رود

هدر رفت آب در خراسان جنوبی ۱۰ درصد از میانگین کشوری بیشتر است که بخش اعظم آن به دلیل فرسودگی شبکه‌ای است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، کوچه‌هایی در شهرستان درمیان وجود دارد که آب در آن جاری است، اما این آب نه روان آب و نه آب جاری شده از قنات روستاست بلکه به صورت ناباورانه چندین سال است که آب حاصل از ترکیدگی لوله‌ها در کوچه‌ها جاری است.

۲۲ سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنیم از یک طرف تعدادی از روستاییان استان منتظر رسیدن یک تانکر آب هستند، اما در آن طرف دیگر آب حاصل از ترکیدگی لوله‌ها به راحتی به هدر می‌رود.

هدر رفت آب تنها متخص یک نقطه و روستای خاص در استان نیست.

یکی از شهروندان گفت: مسئولین می‌گویند کمبود آب داریم، اما چرا کاری نمی‌کنند ، لوله‌های آب روستایی فرسوده شده و همه جا شاهد ترکیدگی لوله‌ها هستیم،در برخی از مناطق ۲۲ سال از عمر لوله‌های آب می‌گذرد.

۳۳ میلیون متر مکعب آب شرب به صورت سالانه سهم روستا‌های استان است این در حالی است که هدر رفت آب در خراسان جنوبی ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

این مقدار هدر رفت آب معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تانکر ده هزار لیتری است که در طول یک سال به هدر می‌رود.

شهرستان درمیان سرآمد هدر رفت آب در استان است.

یکی از شهروندان شهرستان درمیان گفت: در خانه هایمان آب پیدا نمی‌شود، اما ۲۴ سال می‌شود که مثل آب خوردن آب از وسط کوچه هایمان هدر می‌رود.

زندگی‌هایی که به پای آب هدر می‌رود

هدر رفت آب در مناطق روستایی استان به خانه خسارت وارد کرده است.

یکی از روستاییان گفت: از ابتدای امسال تاکنون برای سومین بار خانه هایمان را با گچ و رنگ درست کرده ایم.

او گفت: مسئولین از ما می‌خواهند که آب را هدر ندهیم، اما وقتی زندگیمان به پای آب هدر می‌رود چه کنیم، هر چه سریع‌تر باید فکری به حال ترکیدگی لوله‌های آب شود.

گستردگی وسعت استان و نبود تیم‌های های نظارتی کافی برای جلوگیری از هدر رفت آب درد دیگر این بحران در استان است.

هر متر مکعب از این آبی که در لوله‌ها جریان دارد ۳ هزار و ۳۰۰ تومان برای دولت آب خورده است.

دولت هر ساله حدود ۱۰۹ میلیارد تومان برای تامین آب روستا‌های استان هزینه می‌کند که به خاطر فرسودگی لوله‌ها ۴۰ درصد آب یعنی سالانه حدود ۴۶ میلیارد تومان از اعتبار دولتی به هدر می‌رود.

کاهش هدر رفت آب با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان

امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های مهم استان بحث کاهش هدر رفت آب در شبکه‌ها است، که بخش اعظم آن به دلیل فرسودگی شبکه‌ای است.

او گفت: برای کاهش هدر رفت آب، حدود ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش شهری و روستایی مورد نیاز است که از ابتدای امسال تاکنون حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی برنامه ریزی شده تا روند هدر رفت آب به سرعت کاهش یابد.

امامی گفت: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۶ درصد در شبکه‌های آب روستایی و ۳ درصد در شبکه‌های شهری کاهش هدر رفت آب را داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون در بخش روستایی حدود ۵۰ کیلومتر و در بخش شهری حدود ۳۸ کیلومتر از شبکه‌های آب تعویض شده است.

او گفت: طی دو سال آینده هدر رفت آب در استان به کمتر از ۲۵ درصد می‌رسد.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.