به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با حضور در صحن شورا درباره حادثه برخورد دو قطار مترو توضیحاتی ارائه داد.
وی با اشاره به وضعیت خط ۵ مترو تهران گفت: حدود ساعت ۷:۱۰ صبح چهارشنبه هفته گذشته برخورد دو قطار صورت گرفت و من دقایقی بعد در محل حضور یافتم که دوستان در حال تخلیه مسافران از واگن بودند و به دلیل پریدن برخی از مسافران از واگن تعدادی از آنها دچار مصدومیتهایی مانند پیچ خوردگی پا شدند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران افزود: سه قطار در ایستگاه متوقف شده بود و مسافران در پایانه بودند که بیش از ۱۵۵ دستگاه اتوبوس برای جابهجایی آنها در نظر گرفته شد.
شفیعی با اشاره به اینکه چیتگر دو خط اصلی و دو خط جانبی برای قطارهای عادی و اکسپرس دارد گفت: راهبر قطاری که تقصیر داشته پیش از ورود به ایستگاه سرعت غیرمجاز داشته و در جلسه دوم کمیسیون سوانح که شب گذشته برگزار شد، بسیاری از ما به این نتیجه رسیدیم که راهبر قطار مقصر ۴ خطا را به صورت همزمان انجام داده است.
وی گفت: البته به صورت ۱۰۰ درصد این تحلیلها کامل نشده و برای قضاوت قطعی نیاز به زمان بیشتری است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت:در دومین جلسهای که دیشب برگزار شد صداها، ویدئوها و صحبتهای راهبران به صورت کامل بررسی شد، ولی اکنون مشخص است که راهبر یکی از قطارها ۴ خطا را همزمان انجام داده است یکی سرعت غیرمجاز، دومی قطع سیستم ATP سوم عبور از چراغ قرمز و بی توجهی به سوزن و چهارم توقف بیجا است.
شفیعی خاطرنشان کرد:به نظر میرسد که راهبر قطار از لحاظ روحی و جسمی هوشیاری و تمرکز کافی نداشته علیرغم اینکه این راهبر ۱۸ سال سابقه کار داشته است و به هر حال غیرحرفهای نبوده البته دو مورد خطا هم در گذشته داشته است.
وی گفت: در حال حاضر مشکل سیگنالینگ سبب میشود راهبر بتواند ATP را قطع کند و این ضعف سیستم است و به نوعی عرف شده راهبران این خطا را انجام دهند و طی سالهای گذشته ۷ مورد قطع ATP داشتهایم. این مشکل از سیستم کشور مبدأ که از آن تجهیزات را خریدهایم برطرف شده و برای ما باید این مشکل برطرف و نواقص رفع شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به ضرورت آموزش راهبران، رفع ضعف حفاظت فیزیکی در خط ۵، بازنگری پروتکلها و رفع مشکلات فرآیندی در بهرهبرداری مترو گفت: فرسودگی تجهیزات موضوع بسیار مهمی است سیستم سیگنالینگ مترو ۲۰ سال است که قدمت داشته و اکنون حداقل امکانات را هم نداریم و حتی راهبر قطار زمانی که احساس برخورد دو قطار را میکند باید به صورت بیسیم خبر دهد و به صورت سیگنالینگ این مسأله وجود ندارد.
شفیعی با اشاره به اینکه انبار تجهیزات و قطعات که تحویل داده شده خالی بوده است گفت: مادر حال تجهیز عاجل و فوری مترو تهران هستیم و انشاءالله اقدامات خوبی در این راستا انجام میگیرد.
انتهای پیام/
شهرداری تهران هیچ کاری نکرده بود.
همیشه بعداز یه اتفاق ناگوار تازه یادشون میافته که زیرساخت مشکل داره
پول آب را بدهیم پول برق را جدا
ولی جدا اینقدر خطا رو فقط گردن فرد نیاندازید. واقعا اگر مردم براتون مهم است خیلی وقت پیش باید ناوگان بروز رسانی میشد.
یه سوال از اونهایی که ندانسته با این حرف به راهبر قطار تهمت میزنن ، شما میدونید یه قطار یه قدر سرعت داره و چه مدت طول میکشه که ایست کنه ؟
اصلا قطار چجوری مجوز حرکت گرفته و از مبدا حرکت کرده؟ ماشین نیست که بدون مجوز خودش راه بیوفته!
من نمیدونم واقعا چه مقدار راهبر قطار مقصره چون مثل خیلی های دیگه اطلاعاتم کافی نیست ولی اینکه هرچی گفته میشه رو هم نباید قبول کرد.
ممکنه راهبر قطار طبق گفته ایشون مقصر بوده باشه ولی خود مسئول ها هم کاملا مقصر هستن چون دستگاه ATP که نباید قطع میشده بخاطر خرابی و عدم تعمیر و تعویض به موقع توسط آقایون داره توسط راهبر ها قطع میشه تا بتونن تو مسیر قرار بگیرن!
هواپیما سقوط می کنه خلبان مقصره
تو جاده تصادف میکنی راننده مقصره
چرا یه بار هم نمیگن زیر ساخت ها مشکل داره