شرکت بهره‌برداری مترو تهران دلایل وقوع حادثه در خط ۵ متروی تهران را تشریح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،روابط عمومی شرکت بهره برداری متروی تهران در پی حادثه‌ی یکم دی‌ماه در خط ۵ متروی تهران-کرج اعلام کرد:در ابتدا لازم است صمیمانه از شهروندان و مسافران عزیز تهرانی و کرجی که به علت حادثه اول دی ماه با مشکل مواجه شدند و صبورانه این پیش‌آمد را تحمل کردند، پوزش بطلبیم و نوید دهیم تمامی همکاران ما در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه حداکثر تلاش خود را به کار خواهند بست تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری کنند.

پس از بررسی‌های صورت گرفته، علت العلل حادثه متروی تهران-کرج درصبح روز یک دی ماه، ضعف ناوگان، فرسودگی در سیستم سیگنالیگ و تجهیزات تشخیص داده شد که به ایجاد خطاهای متعدد در سیستم اتوماتیک حمل و نقل ریلی و در نتیجه افزایش تکیه سیستم به عوامل انسانی خارج از پروتکل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در سال‌های اخیر منجر شده است‌.

امروزه در مترو‌های پیشرفته‌ی دنیا، مراکز فرمان و سیستم سیگنالینگ از مهمترین بخش‌های مورد توجه محسوب می‌شود که متاسفانه در تهران حدود بیست سال از نوسازی این مراکز حیاتی می‌گذرد‌.

طبق بررسی‌های به عمل آمده در کمیسیون عالی سوانح و بازبینی که در ظهر روز حادثه با حضور تمامی عوامل ذی‌ربط در ایستگاه چیتگر برگزار گردید و پس از بازبینی و بررسی مکالمات مرکز فرمان و تصاویر استخراج شده از دوربین‌های نظارتی مشخص شد، راهبر قطار جانبی بدون داشتن سیگنال و مجوز عبور از ایستگاه، ۷۰۰ متر مانده به محل حادثه سیستم اتوماتیک قطار را بدون رعایت پروتکل و بدون هماهنگی با مرکز فرمان غیر فعال کرده و با وجود فعال بودن سامانه لوپ قطار اکسپرس و درست عمل کردن سوزن خط اصلی، متاسفانه منجر به برخورد قطار جانبی به قطار تندرو گردیده است.

متاسفانه طی سال‌های اخیر اقدامات کافی برای توانمند‌سازی و ارتقاء و ارزیابی نیروی انسانی متروی تهران انجام نشده و از سوی دیگر با فرسودگی و عدم اورهال زیرساخت‌ها، فشار کاری نیز به این کارکنان زحمت‌کش دو چندان شده است. این در حالی است که راهبران مترو همواره در خدمت‌رسانی به شهروندان بی دریغ تلاش می‌کنند‌.

از اورژانس، آتشنشانی، نیروی انتظامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، به ویژه دکتر زاکانی شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که با حضور میدانی خود، یکپارچگی در مدیریت بحران را به نمایش گذاشتند به خاطر حضور به موقع، تلاش خالصانه و همراهی‌شان در این حادثه صمیمانه قدردانی می‌شود.

همچنین از تمامی کارکنان زحمت‌کش و خدوم شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه که با تمام توان برای ارائه خدمات در مترو تلاش می کنند، تشکر می‌‌کنیم.

در پایان از تمامی مسئولان تقاضا می‌شود بحث نوسازی و اورهال شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه را در اولویت برنامه‌‌ای خود قرار دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: حادثه ، مترو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
پس راننده اون جلو چه میکنه یه فرمون داده بود رد میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۲ دی ۱۴۰۰
یاد برخورد کشتی تایتانیک با کوه یخ افتادم ، این راننده قطار اگه تو کشتی تایتانیک بود کشتی رو غرق میکرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۲ دی ۱۴۰۰
اخرشم میندازن گردن راننده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
یعنی الان راننده قطار مقصر است؟ پدرش سوخت!
Switzerland
کارشناس
۱۱:۰۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
خوب چند تا سیگنالینگ اضافه بخرید و توی هر قطار یدونه یا دوتا یدکی بذارید. این که مشکل سختی نیست. منتها بخور بخور های مسئولین محترم اجازه نمیده به فکر خرید سیگنالینگ اضافه برای مردم باشند.
Iran (Islamic Republic of)
hassan
۱۳:۰۳ ۰۲ دی ۱۴۰۰
سلام دوست عزیز کل سیستم اتوماسیون باید به روز بشه همانطور که موبایل ده سال پیش پدر صاحب گوشی در میاره اتوماسیون قدیمی هم راهبر مترو رو خسته میکنه از بس خطای ناشی از فرسودگی اتوماسیون میده ویک قطعه کوچک نیست یک مجموعه هست
Iran (Islamic Republic of)
Saeid
۱۰:۳۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
راهبر مجازات بشه و مسئول مترو تهران؛ اگه قطار از اینور ریل خارج میشد چی؟ سرپا میموند یا چپ می کرد؟ می شد حادثه چندسال پیش
Iran (Islamic Republic of)
..
۰۹:۵۸ ۰۲ دی ۱۴۰۰
برای مترو هر چقدر هزینه شود خیلی خوبه .

انواع هزینه ها کم می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۲ دی ۱۴۰۰
یعنی یک تصادف ایجاد کردید که بودجه بگیرید ؟ بازی با جون مردم ؟ بابا بی خیال !
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۱۳ ۰۲ دی ۱۴۰۰
مسعولین بیشتر بفکر گران کردن بلیت مترو و خدمات دولتی هستن // سیگنالینگ از حیطه مخشان بیرونه // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رحیمی
۰۹:۳۹ ۰۲ دی ۱۴۰۰
سیستم سیگنالینگ داره و خوب هم عمل میکنه. مقصر راهبری هست که برای رسیدن به کار شخصی خودش میگیره خاموش میکنه و ادامه مسیر میده
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۱۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
سیگنالینگ دیگه چیه ؟؟ // این قرتی بازیها مال خارجی هاست
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۱۰ ۰۲ دی ۱۴۰۰
حتما بایستی حادثه رخ بده و کشته بدیم // تا بفکر سیگنالینگ بیافتید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۳۴ ۰۲ دی ۱۴۰۰
عزیزم همه متروهای ایران سیگنالینگ دارن. تمام اتفاقات بخاطر خاموش کردن این سیستم توی قطار توسط راهبر قطاره که سرخود خاموش می کنن. این خواسته اینجوری بگه که راهبر رو سرویس نکنن و یه بودجه الکی بگیره. توی تمام حوادث قبلی متروی تهران هم مقصر راهبر قطار بوده که سیگنالینگ رو دور زده و خاموش کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
دقیقا ۲۰ ساله درسته.اونا که زیر زمینن با اون سرعت اتفاقی بیوفته خسارات جبران ناپذری رو دستتون میزاره چرا خط ها و واگن ها رو نو نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
رحیمی
۰۹:۳۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
با همین سیستم فعلی هم هیچ مشکلی پیش نمیاد به شرطی که خاموشش نکنه اپراتور قطار. متاسفانه در تمام دنیا و نه فقط ایران راننده قطار یا همون راهبر خودش خاموش میکنه که بتونه زودتر حرکت کنه و سریعتر به مقصد برسه و بره دنبال کار خودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۰۲ دی ۱۴۰۰
باید یه سیستم ناظر دیگه روی سیستما اضافه کنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۳۷ ۰۲ دی ۱۴۰۰
اگه همون بار اول که یه راهبر خاموش کرد و تصادف شد راهبر زندانی شده بود و تمام داراییشو برای جبران خسارت (که نمیتونه جبران کنه) گرفته بودن، بقیه حساب کار دستشون میومد که دیگه خاموش نکنن و از این غلطا نکنن.
آخرین اخبار