سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت خارجه اتیوپی:

آمریکا با سیاسی کردن پرونده رود نیل از ما باج‌خواهی می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه اتیوپی، آمریکا را به باج خواهی از کشورش از طریق تبدیل پرونده رودخانه نیل به ابزار سیاسی متهم کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، دینا مفتی، سخنگوی وزارت امور خارجه اتیوپی در سخنانی در همایشی در استان امهرا، آمریکا را به تلاش برای باج خواهی از اتیوپی با استفاده از پرونده رودخانه نیل و بحرانی کردن روابط آدیس آبابا با کشور‌های همسایه متهم کرد.

دینا مفتی گفت: نباید از تلاش آمریکا برای تضعیف خودمان از طریق تبدیل پرونده رودخانه نیل به ابزار سیاسی با هدف نزدیک شدن به متحدانش در بعضی کشور‌های عربی، تعجب کنیم. آمریکا برای استفاده از پرونده منابع آبی رودخانه نیل، برای تامین منافع خود تلاش می‌کند. آمریکا برای بحران آفرینی در این باره نه فقط با همسایگان عرب و اسرائیل، بلکه برای تعمیق بحران بی اعتمادی با کشور‌های همسایه ما، تلاش کرد.

وی خاطر نشان کرد: آمریکا از اختلافات و بحران‌های ما سود می‌برد. زمانی که با یکدیگر می‌جنگیم، به بازاری برای تسلیحات آمریکایی تبدیل می‌شویم. زمانی که با یکدیگر می‌جنگیم، ضعیف می‌شویم و آمریکا بر ما اعمال قیمومیت و برای ما مشخص می‌کند که با چه کسی و چطور، تعامل داشته باشیم.

درگیری‌ها از نوامبر ۲۰۲۰ آغاز شد که آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی نیرو‌های ارتش را برای سرکوب و نابودی جبهه آزادیبخش خلق تیگرای به آنجا اعزام کرد. آبی احمد این اقدام را واکنشی به حملات عناصر این جبهه علیه پایگاه‌های ارتش اتیوپی دانست. اکنون درگیری‌های مسلحانه بین ارتش اتیوپی و شورشیان پس از یک سال در مناطق شمالی اتیوپی به پایتخت این کشور نزدیک شده است.

بر اساس برآورد‌های سازمان ملل، مناقشه مسلحانه اتیوپی تاکنون هزاران کشته و بیش از دو میلیون آواره برجای گذاشته و صد‌ها هزار نفر دیگر را در آستانه قحطی قرار داده است.

به دنبال تشدید درگیری ها، کارکنان سازمان ملل و اتباع آمریکا، فرانسه، انگلیس، کانادا و کارمندان غیرضروری هیئت‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا اتیوپی را ترک کردند.

درگیری‌های مسلحانه در اتیوپی فعلا در استان امهارا دومین استان بزرگ این کشور، محدود شده است. نیرو‌های دولتی در اتیوپی اعلام کردند کنترل ۱۰ شهر دیگر در استان امهارا را در دست گرفتند. اهمیت ژئوپلتیک این استان آن است که دریاچه تانا که سرچشمه رودخانه نیل آبی است و ۸۰ درصد از زمین‌های قابل کشت اتیوپی در آن قرار دارد.

دولت اتیوپی همچنین اعلام کرد پس از استان عفر، کنترل شهر لالیبیلا را در دست گرفته و جاده تدارکاتی اصلی عناصر مسلح جبهه تیگرای را قطع کرده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
این کاراتیوپی رو میتوانست کشورآفریقای جنوبی انجام بده. ولی انجام ندادش. بالاخره این آب از آبشار ویکتوریا سرچشمه میگیره واز زامبیزی میگذرد و ازچهار کشورافریقایی میگذرد.البته اتیوپی هم شده افغانستان اشرف غنی مشخص هست که امریکا اتیوپی رو گوشت دم توپ قرار داده.