به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، ارسلان شکری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: ۹۰ درصد کریدورهای بین المللی و منطقهای از این استان میگذرد که نشان دهنده اهمیت استان در حوزه حمل و نقل و لجستیک است.
شکری ادامه داد: مسیرهای آسیای جنوب شرقی با اروپا و قفقاز کریدور خلیج فارس به دریای سیاه، کریدور تازه تاسیس ایران – آذربایجان – گرجستان – دریای سیاه، گذرگاه شارجه – استانبول و مسیر استراتژیک استانبول – تهران – اسلام آباد موسوم به ITI از جمله مسیرهای مهمی هستند که از آذربایجان غربی عبور می کند.
وی اضافه کرد: البته آذربایجان غربی در مسیر اصلی جاده ابریشم قرار داشته که البته تلاشهایی برای تغییر این مسیر و همچنین کاهش توجه به این جاده مهم و قدیمی صورت میگیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای استفاده حداکثری از این ظرفیت گذرگاهی برای توسعه استان، اقدامات مستمری در راستای بهبود وضعیت راهها و توسعه محورهای ارتباطی صورت میگیرد.
شکری گفت: البته استفاده بسیار خوبی نیز از این گذرگاهها انجام میشود به طوری که بیش از ۶۴ درصد واردات زمینی جادهای کشور و ۲۶ درصد صادرات زمینی جادهای کشور از آذربایجان غربی صورت میگیرد.
وی افزود: همچنین در حال حاضر ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ترانزیت از گذرگاههای مرزی آذربایجان غربی صورت میگیرد.
وی از وجود ۱۲ هزار و ۶۶۱ کیلومتر راه در آذربایجان غربی خبر داد و اضافه کرد: از این میزان، حدود ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه، افزون بر ۵۵۰ کیلومتر راه اصلی و بیش از هشت هزار کیلومتر راه روستایی است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی ادامه داد: از این میزان راه روستایی، چهارهزار و ۳۰۰ کیلومتر آسفالت شده و سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر باقی است.
شکری بیان کرد: سن ناوگان باری آذربایجان غربی آذربایجان غربی حدود ۱۶ سال بوده که سه سال جوان تر از متوسط کشوری و ناوگان اتوبوسی نیز ۱۱.۹۱ سال و نیم سال جوانتر از میانگین کشوری است.
انتهای پیام/ ت