به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، ارسلان شکری صادرات مرزی استان را ۱.۸ میلیون تن عنوان کرد و گفت: این مقدار ۲۶ درصد از کل صادرات مرزی کشور است و در عین حال واردات زمینی استان نیز با ۱.۲ میلیون تن ۶۸ درصد واردات مرزی کشور را به خود اختصاص داده که از طریق ۵ پایانه مرزی استان انجام میگیرد.
وی حمل سالیانه بار در استان را بطور متوسط ۱۲ میلیون تن ذکر کرد و گفت: تقریبا ۲۵ درصد از این مقدار مربوط به حمل سیمان است.
این مقام مسئول با اشاره به فرسودگی ناوگان در بخش باری، مسافری، پکیجهای راهداری و نیاز به نوسازی و بهسازی آنها با سرعت بیشتر، چاره اندیشی برای ارائه کارت هوشمند برای رانندگان با سواد کمتر و چاره اندیشی در مورد ایجاد شرایط بهتر برای دریافت لاستیک و قطعات را بعنوان بخشی از چالشهای بخش حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی دانست و گفت: خوشبختانه استان از لحاظ ترانزیت همواره در رتبه یک تا سه کشور قرار دارد و با رفع برخی از مشکلات در سطح کشور و استان شاهد توسعه بیش از پیش حمل و نقل خواهیم بود.
وی افزود: توسعه شبکه راهها به عنوان زیرساختهای حمل و نقلی باعث توسعه این حوزه و به تبع آن موجب تحرک و رونق سایر مولفههای توسعه یک کشور و منطقه خواهد شد.
شکری اظهار کرد: آذربایجان غربی با وجود ۱۲ هزار کیلومتر راه بعنوان یکی از استانهای مهم کشور نقش اساسی در بخش حمل و نقل دارا بوده و از حیث معابر بین شهری رتبه دهم و از لحاظ ایمنی راههای بین شهری رتبه یازدهم کشور را در اختیار دارد.
شکری گفت: ۱۴۹ شرکت حمل و نقل داخلی و ۳۴ شرکت حمل و نقل بین المللی و بالغ بر ۱۳۰ شرکت مسافری داخلی در استان فعالیت دارند و ۳۱ هزار راننده بخش حمل و نقل باری و ۴٠٠٠ راننده بخش حمل و نقل مسافری استان دارای کارت هوشمند هستند.
وی گفت: ۶۸ هزار نفر افراد تحت تکفل رانندگان بخش حمل و نقل باری و ۱۱ هزار نفر نیز افراد تحت تکفل رانندگان بخش حمل و نقل مسافر در استان وجود دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: ۲۷ هزار کامیون دارای کارت هوشمند و ۲۶۰۰ اتوبوس، مینی بوس و سواری کارت هوشمند در استان آذربایجان غربی وجود دارد.
انتهای پیام/ ت