سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرگئی لاوروف:

سیاست غیردوستانه آمریکا در قبال روسیه فضای مسموم ایجاد می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه درباره عضویت اوکراین در ناتو و استقرار سامانه‌های موشکی نزدیک مرز روسیه در سایه حمایت‌های آمریکا هشدار داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه «اسلو بودینیه» چاپ سارایوو -پایتخت بوسنی و هرزه گوین- اعلام کرد مسکو بر ضرورت کاهش درجه رویارویی و تنش‌ها که در پی حمایت‌های آمریکا از اوکراین ایجاد شده تاکید دارد.

لاوروف گفت: ما معتقدیم که قبل از هر چیز، لازم است درجه تنش‌ها ناشی از نحوه «اقدام» آمریکایی‌ها در حمایت از اوکراین کاهش یابد.

وی با اشاره به نشست مجازی بین روسای جمهور روسیه و آمریکا در ۷ دسامبر گفت: مذاکرات بر مسائل مربوط به بحران اوکراین و عدم پیشرفت در اجرای توافقات مینسک در مورد دونباس متمرکز بود. رئیس جمهور روسیه با مثال‌هایی مشخص، خط ویرانگر کی یف را با هدف نابودی توافق مینسک و توافقات به دست آمده در قالب نرماندی ترسیم کرد و از اقدامات تحریک آمیز اوکراین علیه دونباس به شدت ابراز نگرانی کرد.

لاوروف در ادامه تلاش برای عضویت اوکراین در ناتو و استقرار موشک‌ها در نزدیکی مرز‌های روسیه را خطرات نظامی جدی دانست که موجب درگیری گسترده در اروپا می‌شود. وی گفت: سیاست عضویت کی یف در ناتو با چشم انداز ظهور سامانه‌های موشکی تهاجمی در نزدیکی مرز‌های ما، تهدیدات غیرقابل قبولی برای امنیت روسیه ایجاد می‌کند و خطرات نظامی جدی را برای همه طرف‌های درگیر و در مقیاس بزرگ در اروپا به دنبال دارد.

وزیر امور خارجه روسیه معتقد است سیاست غیردوستانه آمریکا در قبال روسیه فضای مسموم ایجاد می‌کند و از برقراری ارتباط آرام بین کشور‌ها جلوگیری می‌کند.

او گفت: وضعیت ناسالمی در تعامل با واشنگتن ایجاد شده است. تعداد زیادی "محرک" جمع شده اند و یک رویه آشکارا غیردوستانه شامل تحریم‌ها، اتهامات غیرقابل اثبات علیه ما و اقدامات خصمانه دیگر را دنبال می‌کنند. همه این‌ها یک جو مسموم ایجاد می‌کند و از برقراری ارتباط حرفه‌ای آرام جلوگیری می‌کند.

روسیه به تازگی پیش‌نویس توافق‌نامه‌هایی با آمریکا و کشور‌های عضو ناتو را منتشر کرد که شامل مفاد تضمین‌های امنیتی متقابل در اروپا و عدم استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در نزدیکی مرز روسیه بود. ولادیمیر پوتین هشدار داده که اگر فعالیت‌های ناتو در نزدیکی مرز‌های این کشور ادامه پیدا کند، روسیه مجبور به واکنش نظامی خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.