سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گورباچف:

مذاکرات امنیتی روسیه و آمریکا به اروپایی‌ها احساس امنیت می‌دهد

رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق ضمن حمایت از گفتگو‌های روسیه و آمریکا در مورد مسائل امنیتی، اعلام کرد این مذاکرات به اروپایی‌ها احساس امنیت می‌دهد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، ضمن اعلام حمایت از گفتگو‌های روسیه و آمریکا در مورد مسائل امنیتی، ابراز امیدواری کرد که در نتیجه مذاکرات، همه کشور‌های اروپایی احساس امنیت کنند.

به گفته این مقام، آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی احساس غرور و اعتماد به نفس زیادی کرد؛ خود را برنده جنگ سرد اعلام کرد و تصمیم به گسترش ناتو گرفت.

گورباچف ​​به اسپوتنیک گفت: منشور پاریس، ایده‌های امنیت جمعی، ایجاد شورای امنیت برای اروپا که در سال ۱۹۹۱ به طور جدی مورد بحث قرار گرفته بود، به فراموشی سپرده شد. نمی‌دانم که آیا این اتفاق اکنون و پس از مذاکرات روسای جمهور روسیه و آمریکا (ولادیمیر پوتین و جو بایدن) رخ می‌دهد یا خیر؛ اما نوعی روند آغاز شده است.

وی ادامه داد: من از آن حمایت می‌کنم، امیدوارم نتیجه‌ای حاصل شود تا همه کشور‌های اروپایی احساس امنیت کنند.

مسکو اخیرا پیش نویس توافقنامه بین روسیه، آمریکا و ناتو در مورد تضمین‌های امنیتی را منتشر کرد. این پیشنهادها، در صورت موافقت، ناتو را از گسترش به شرق منع می‌کند و آمریکا و روسیه را از استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌تر در فاصله‌ای از قلمرو و پایگاه‌های یکدیگر منع می‌کند.

پیشتر یک مقام دولت بایدن گفت که پیشنهادات امنیتی روسیه شامل مواردی است که واشنگتن هرگز با آن‌ها موافقت نخواهد کرد، اما زمینه‌های دیگری وجود دارد که دو کشور ممکن است بتوانند به توافق برسند. به گفته این مقام آمریکا آماده انجام مذاکره امنیتی با روسیه در ماه ژانویه است.

روسیه به تازگی پیش‌نویس توافق‌نامه‌هایی با آمریکا و کشور‌های عضو ناتو را منتشر کرد که شامل مفاد تضمین‌های امنیتی متقابل در اروپا و عدم استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در نزدیکی مرز روسیه بود. ولادیمیر پوتین هشدار داده که اگر فعالیت‌های ناتو در نزدیکی مرز‌های این کشور ادامه پیدا کند، روسیه مجبور به واکنش نظامی خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.