سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون محیط‌زیست:

۸ کانون طاعون نشخوارکنندگان در حیات وحش شناسایی شد

اکبری گفت: هشت کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین حیات وحش در هشت نقطه کشور شناسایی شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه بازدید از پارک ملی کویر گرمسار استان سمنان ابراز داشت: ۴۰۰ لاشه پستاندار بزرگ‌جثه مانند کل و بز در این هشت کانون بیماری نشخوارکنندگان کوچک کشف شد.

وی ادامه داد: به طور قطع شمار تلفات حیات وحش به دلیل بیماری طاعون نشخوارکنندگان بیش از این است، چرا که زیستگاه جانورانی مانند کل و بز در ارتفاعات و مناطق سخت‌عبور است که ممکن است از چشم دور مانده باشد.

وی بیان کرد: درمان جانوران حیات وحش درگیر طاعون نشخوارکنندگان کوچک تقریبا غیرممکن است، زیرا دسترسی به آن‌ها دشوار است و معدوم‌سازی لاشه‌های آلوده و ضدعفونی آبشخور‌ها تنها اقدام در کنترل بیماری در بین حیات وحش محسوب می‌شود.

اکبری تصریح کرد: تنها راه انتقال و عامل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دام اهلی است و برای جلوگیری و پیشگیری از آلودگی حیات وحش به این بیماری باید واکسیناسیون دام اهلی بیش از پیش جدی گرفته شود.

وی یادآور شد: کارشناسان دامپزشکی در زمینه واکسیناسیون دام اهلی همراهی و تلاش خوبی دارند، اما جابه جایی دام سبک از منطقه‌ای به منطقه دیگر و فقدان واکسیناسیون عامل آلودگی زیستگاه حیات وحش است.

وی افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است و ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس است و در واقع انتقال ویروس به شکل ریزقطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و تنفس هوای آلوده توسط دام‌های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم است.

اکبری یادآور شد: وجود ترشحات و تراوش‌های عفونی در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخور‌ها و بستر نیز می‌تواند یکی از راه‌های انتقال بیماری باشد، اما موربیلی ویروس‌ها به مدت طولانی نمی‌تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بمانند.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.