رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهرود با بیان این که حیوانات نشخوارکننده در شرق استان سمنان علیه طاعون واکسینه شدند، گفت: هیچ موردی از این بیماری ویروسی در این منطقه گزارش نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مجتبی گلی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهرود با بیان این که ممکن است گاهی نشخوارکنندگان کوچک حیات وحش به این بیماری دچار شوند، گفت : واکسیناسیون تزریقی طاعون نشخوارکنندگان کوچک حیات وحش امکان پذیر نیست و باید تولید واکسن خوراکی برای این بیماری در دستور کار قرار گیرد.

به گفته او ، بهترین زمان واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای کنترل این بیماری و کاهش تلفات قبل از فصل جفت‌گیری و یا آبستنی دام‌ها در ماه‌های تیر و مرداد است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهرود گفت: همجواری آبشخور‌های دام‌های سبک با حیات وحش امکان انتقال این ویروس را به این حیوانات افزایش می‌دهد.

گلی افزود: چنانچه واکسن خوراکی طاعون نشخوارکنندگان کوچک تولید شود، با مخلوط کردن آن در آبشخور‌های حیات وحش تلفات آن‌ها به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

او با بیان اینکه در دام‌های سبک کوچک مانند بره‌ها و بزغاله‌ها این ویروس بیشترین تلفات را می‌گیرد، ابراز داشت: دام‌های بزرگتر بدن مقاوم تری برای تحمل این ویروس دارند و در برابر آن بیشتر در امان خواهند بود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهرود گفت: اسهال، بی اشتهایی، سرفه و تب از علایم ویروس طاعون نشخوارکنندگان در درگیری دستگاه گوارش دام‌ها بشمار می‌رود.

گلی ادامه داد: این بیماری از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیست و مردم نگران انتقال آن از دام‌ها به انسان‌ها نباشند.

به گفته او ، شبکه دامپزشکی شاهرود برای بازدید از مناطق حیات وحش با همکاری حفاظت محیط زیست آمادگی کامل دارد و نیاز است کارشناسان حفاظت محیط زیست نیز در گشت‌ها و پایش منطقه هرگونه تلفات احتمالی نشخوارکنندگان کوچک را به این شبکه گزارش کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهرود با بیان اینکه درباره انتقال طاعون نشخوارکنندگان از حیات وحش منطقه البرز به حیات وحش استان سمنان نگرانی وجود دارد، تاکید کرد: حفاظت محیط زیست و دوستداران طبیعت ضدعفونی کردن مستمر و مداوم آبشخور‌های حیات وحش را با جدیت پیگیری کنند.

گلی افزود: کوچ عشایر از مناطق ییلاقی استان‌های همجوار به منطقه خارتوران و بیارجمند نیز باید با مجوز‌های بهداشتی سلامت دام انجام شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهرود، جلوگیری از ورود هرگونه انتقال و جابه جایی دام سبک را بدون گواهی سلامت بهداشتی و گواهی واکسیناسیون به منطقه برای جلوگیری از سرایت ویروس طاعون نشخوارکنندگان کوچک خواستار شد.

در شهرستان شاهرود ۲۹۰ هزار دام سبک و ۱۹ هزار رأس دام سنگین وجود دارد.

انتهای پیام / ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۳۹ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
خدا کند گسترش نیابد