سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«شرح رسالة القدس» منتشر شد

«شرح رسالة القدس» به قلم علی شالچیان ناظر توسط انتشارات «سلوک ما» منتشر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  کتاب شرحی بر «رساله القدس» اثر روزبهان بقلی شیرازی است و در ۵۳۷ صفحه در قطع رقعی منتشر شده است.

روزبهانِ بقلیِ شیرازی (متوفّای ۶۰۶ ق) از بزرگانِ اهل معرفت و از سالکانِ برجستۀ وحدت وجودی است که آثار عربی و فارسیِ فراوانی را از خود برجای گذاشته است.

از آثار بسیار مهمِ او که آن را به زبان فارسی نوشته است و متنی فاخر و ادبی دارد، کتاب رسالة القُدس (الرسالة القدسیّة) است.

این کتاب در دوره پختگی روزبهان ابومحمدبن ابی نصربن روزبهان بقلی فسایی شیرازینوشته شده و می‌شود او را از بهترین و عمیق‌ترین آثار او دانست.

روزبهان در مقدمۀ این کتاب، اشاره کرده است که رسالة القدس را برای مشایخ (سالکان پیشرفته و استادان سلوک) و برای سالکان متوسط، از اهل سلوکِ خراسانِ بزرگ و ترکستان، نوشته است.

برخی از مباحثِ این کتاب عرفانی از این قرار است: فصلی در باب معرفت. فصلی در بیان احوال. فصلی در بیان مکاشفه و مشاهده. فصلی در معرفت ارواح. فصلی در معرفت قلب. فصلی در معرفت عقل. فصلی در معرفت نفس.

این اثر مشتمل بر حقایقِ عرفانی فراوانی است، که با زبان رمز و اشاره، نگاشته شده استو از این رو، دستیابی به حقایق و نکته‌های این اثر گرانقدر برای بسیاری، مقدور نیست و نکته‌های اشاره‌وارِ آن نیازمند شرح است.

علی شالچیان ناظر، پژوهشگر مطالعات عرفانی برای نخستین بار شرحی بر کتاب مهم روزبهان بقلی شیرازینوشته و این شرح با اهتمام انتشارات «سلوک ما» منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.