سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان:

میرزا کوچک خان جنگلی از مشاهیر بزرگ ایران اسلامی است

حجت الاسلام مهدوی گفت: میرزا کوچک خان جنگلی بواسطه مجاهدت تاریخی که در جنگل‌های گیلان داشته به سردار جنگل معروف شد و یکی از مفاخر و مشاهیر بزرگ ایران اسلامی به شمار می‌آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم،حجت الاسلام سعید مهدوی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان گفت: میرزای بزرگ ایرانیان میرزا کوچک‌خان جنگلی از شخصیت‌هایی است که با دغدغه کاملا دینی و بر اساس بهره‌گیری و الگوبرداری از زندگی اهل بیت (ع) سعی کرد عمر خود را در مسیر رضای خدا و عزت مومنان صرف کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان افزود: حجت‌الاسلام‌والمسلمین یونس استاد سرایی که به واسطه انقطاع از عافیت و رفاه‌طلبی یک مجاهدت تاریخی در جنگل‌های گیلان داشت و به سردار جنگل معروف شد، یکی از نمونه‌های مفاخر و مشاهیر ایران اسلامی می‌باشد.

حجت الاسلام سعید مهدوی اضافه کرد: با توجه به مشی و سیر زندگی او می‌توان در نظام بشری افتخار کرد که یکی از نمونه‌های حریت، آزادی‌خواهی، عزت‌طلبی، فداکاری و ایثار برای هم نوعان خود بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان یادآورشد: حوزه‌های علمیه اگر می‌خواهند استقلال، استقامت، عزت و آزادگی نسل‌های جدید و آینده این مرز و بوم و این کیان را حفظ کنند، باید با تعظیم، تجلیل و بزرگداشت چنین شخصیت‌هایی زمینه ارتقای هویت سیاسی، اجتماعی و دینی جوانان را فراهم کنند.

حجت الاسلام سعید مهدوی تاکید کرد: یکی از زمینه‌های هویت بخش نسل جدید و آینده تکریم، تجلیل و تبیین الگو‌های به روز و قابل دسترسی همچون شهیدان از جمله شهیدان روحانیت و نمونه‌ای از آن میرزا کوچک جنگلی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، امسال که یکصدمین سالگرد شهادت این مجاهد راه خدا و روحانی مبارز می‌باشد، بر اساس طیف‌بندی رسانه‌ای و تبلیغی سه برنامه اساسی پیش‌بینی کرده است گفت: ناظر به فضای تبلیغ رسانه‌ای عمومی و با هدف برجستگی شخصیت طلبگی میرزا کوچک و دینی و اسلامی بودن نهضت جنگل، با طرح سوال‌های جهت‌دار زمینه انجام مسابقه‌های فراگیر را از طریق شبکه باران و سیمای استانی گیلان فراهم کرد که با استقبال خوب مردم مواجه شد.

حجت الاسلام سعید مهدوی افزود: در راستای برجسته کردن دینی بودن نهضت جنگل نشستی با حضور ۴۰ تَن از روحانیان، امامان جماعت و مبلغان در خانه پدری میرزا کوچک در محله استاد سرای رشت برگزار شد، چرا که یکی از توطئه‌های نرم نظام‌سلطه در دوران اخیر دست‌اندازی و تحریف تاریخی نهضت‌ها و جنبش‌های دینی و الهی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان یادآور شد: برخی نویسندگان با هدف تحریف نهضت جنگل و معرفی آن با گرایش‌های چپ و سوسیالیسم آثاری را خلق کردند، که متاسفانه همچنان نیز در کتاب‌فروشی‌ها چاپ و به فروش می‌رسد و این ظلم بزرگی به نهضت مردمی و دینی میرزا کوچک‌خان است.

حجت الاسلام سعید مهدوی عنوان کرد: بر همین اساس اداره‌کل تبلیغات اسلامی گیلان در سومین برنامه و حرکت خود اقدام به برگزاری نشست استکبارستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزا کوچک‌خان جنگلی به عنوان پیش مقدمه کنگره بزرگی که سال آینده در این استان ترتیب می‌یابد، کرده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان زمان و مکان برگزاری این نشست را ساعت ۸ صبح روز ۲۵ آذرماه جاری در دارالولایه قم عنوان کرد و گفت: در این نشست طلبه‌ها و فضلای حوزه‌های علمیه بویژه گیلان و همچنین نمایندگانی از جنبش‌های منطقه مانند جنبش عمل لبنان، حزب الله لبنان، حزب الله عراق، حرکت اسلامی بحرین، انصارالله یمن و دیگر مجاهدان انقلاب اسلامی حضور پیدا می‌کنند، و قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور، نماینده، ولی فقیه در گیلان و همچنین استاندار گیلان نیز سخنرانی خواهند کرد، تا این شخصیت آزادیخواه و انسان دوست به دنیا معرفی شود و اُمت اسلامی و مستضعفان، با این چهره ضد استعماری، ضد استثماری و اهل مبارزه با استبداد آشنا شوند.

میرزا یونس مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی (۱۲۵۷ - ۱۱ آذر ۱۳۰۰ ه ش)، مشروطه‌خواه و رهبر جنبش جنگل بود که به‌دلیل نابسامانی‌های داخلی بعد از مشروطه و تعرض و دخالت‌های بیگانگان در ایران قیام و در رشت اعلام جمهوری کرد؛ اما با بروز اختلافات داخلی در دولت رشت، توافق قوای روس و انگلیس و قدرت یافتن دولت مرکزی، شکست خورد و در برف و بوران گرفتار شد و بر اثر سرما درگذشت.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.