سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تهدید امارات به خروج از قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری خرید جنگنده‌های اف-۳۵ با آمریکا

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال فاش کرد امارات، آمریکا را تهدید کرده است از قرارداد چند ده میلیاردی خرید جنگنده‌های اف-۳۵ خارج خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال امروز (سه شنبه) به نقل از مقامات آمریکایی فاش کرد امارات تهدید کرده است از قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری خرید جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی، پهپاد‌های ریپر و نیز مهمات پیشرفته دیگر خارج خواهد شد.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی با اعلام این خبر نوشت دولت امارات به واشنگتن اعلام کرده قصد دارد این توافق را متوقف کند؛ چرا که فکر می‌کند الزاماتی که آمریکا برای ایمنی تسلیحاتی در برابر آنچه جاسوسی چین خوانده شده، قرار داده، بسیار سنگین به شمار می‌رود.

به نوشته وال استریت ژورنال، این اقدام نوعی لرزه در روابط دو شریک قدیمی بر سر نقش چین در خلیج فارس به شمار می‌رود.
همچنین خبرگزاری رویترز با نقل این خبر وال استریت ژورنال نوشت امارات به درخواست‌ها برای توضیح پیرامون این خبر واکنشی نشان نداده است.

پیشتر ماه ژانویه خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع آگاه اعلام کرد قرارداد امارات با آمریکا، برای خرید ۵۰ جنگنده اف-۳۵ و نیز تا ۱۸ پهپاد مسلح بوده است.

این در حالی است که به نوشته رویترز، جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفته است شراکت آمریکا با امارات بسیار راهبردی‌تر و پیچیده‌تر از فروش تسلیحات است و واشنگتن به همکاری با ابوظبی ادامه می‌دهد.

او همچنین گفت: قرار است دیداری میان مقامات آمریکا و امارات در پنتاگون اواخر این هفته در خصوص مسائل مختلف برگزار شود و انتظار می‌رود مسأله فروش سلاح نیز در این جلسه مطرح گردد.

گفتنی است چندی پیش نیز رسانه‌های خبری اعلام کرده بودند علت تعلل آمریکا در تحویل جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ به امارات، تأمل و نگرانی مقامات واشنگتن از روابط ابوظبی و چین و کاربست فن‌آوری‌های ۵G شرکت هواوی در امارات بوده است.

پیشتر کارشناسان و تحلیلگران اعلام کرده بودند یکی از انگیزه‌های امارات از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تحویل همین جنگنده‌ها از سوی واشنگتن به ابوظبی بوده است. با این حال، مقامات رژیم صهیونیستی پیش از این از فروش این جنگنده‌ها به ابوظبی به دلیل برهم زدن موازنه قوا در منطقه ابراز نگرانی کرده بودند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.