سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس دانشگاه کردستان:

مطالعه در رابطه با خاک در اولویت پژوهش‌های استان قرار گیرد

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اهمیت مطالعه و پژوهش در رابطه با خاک، بر اولویت قرار دادن آن در انجام پژوهش تاکید کرد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،  رحمت صادقی رئیس دانشگاه کردستان در مراسم روز جهانی خاک، ضمن اشاره به اینکه این روز اهمیت خاک را برای مردم و مسئولین یادآور می‌شود، اظهار کرد: خاک به دلیل ارتباط با کشاورزی و تولید مواد غذایی و مدیریت منابع آب برای بشر بسیار ارزشمند است.

صادقی افزود: علاوه بر بخش کشاورزی و آب، سایر بخش‌های صنعت هم با خاک درگیر هستند و بسیاری از محصولاتی مورد استفاده بشر به شیوه‌ای از خاک تولید می‌شود.

او عنوان کرد: غافل بودن از اهمیت خاک به عنوان یکی از عناصر سازنده جهان، تهدید بزرگی است و مشکلات زیادی از جمله شوری خاک، فرسایش و مهمتر از همه آلودگی خاک را به دنبال داشته است.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه آلودگی خاک آلودگی پنهانی است، تصریح کرد: اهمیت خاک، پنهان بودن آلودگی آن، عدم اطلاع عامه مردم از اهمیت آن و همچنین کمبود خاک حاصلخیز، ضرورت توجه بیشتر به این حوزه را اثبات می‌کند.

صادقی ادامه داد: طبق آمار‌ها تا امروز یک سوم خاک کره زمین از بین رفته و احتمال دارد تا سال ۲۰۵۰ آلودگی و نبود منابع خاکی مناسب از تهدیدات جدی برای بشریت محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ستادی به نام آب، خاک و خشکسالی وجود دارد، آن را نشان دهنده اهمیت موضوع دانست.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده بر روی خاک در کردستان خیلی کم است، عنوان کرد: گروه مهندسی خاک دانشگاه کردستان آمادگی خود را برای فعالیت در این زمینه اعلام می‌کند.

صادقی خاطرنشان کرد: در مناطق کویری به راحتی می‌توان خاک را آنالیز و نتایج آن را به سایر مکان‌ها تعمیم داد، اما در مناطق کوهستانی و استان‌هایی نظیر کردستان، به دلیل وجود پستی و بلندی فراوان خاک در مناطق مختلف با هم متفاوت بوده و مطالعه همه مناطق ضروری است.

او تاکید کرد: برای استفاده درست، مدیریت و نگهداری درست از خاک باید حتما آن را شناخته و مورد مطالعه قرار دهیم بنابراین امیدوارم بتوانیم همه با هم منابع مادی لازم برای انجام مطالعات سیستماتیک را مهیا کنیم.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه از سال‌های گذشته همچنان بر اولویت قرار دادن پژوهش در مورد خاک تاکید شده است، یادآور شد: پژوهش در این رابطه پتانسیل‌ها را آشکار می‌کند و می‌توان از نتایج آن برای اقدامات موثر بهره گرفت.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.