سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا روسیه ورود فلفل‌های ایرانی را ممنوع کرد؟ + فیلم

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ابهامی در خصوص استفاده از آفت کش‌ها بین روسیه و ایران وجود دارد که در حال رایزنی برای حل مشکل هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، روسیه ۱۱ آذر ماه امسال ادعا کرد در محموله فلفل دلمه‌های ایرانی که وارد این کشور شده است آفت کش‌های ناشناخته‌ای وجود دارد که در روسیه ثبت نشده اند و به همین دلیل فلفل‌های صادراتی ایران مرجوع و حکم ممنوعیت واردات آن به این کشور نیز صادر شد.

محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بین کشور‌های مختلف پروتکل‌هایی برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله سبزی و صیفی وجود دارد، گفت: ۹۵ درصد محصولات ما به اوراسیا و بخش زیادی نیز به روسیه صادر می‌شود.

او افزود: ایران تمام پروتکل‌ها را رعایت می‌کند و آزمایش‌های کلینیکی هم نشان می‌دهد سالم‌ترین محصول از جمله فلفل در ایران تولید و به کشور‌های زیادی صادر می‌شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاوزی ادامه داد: فدراسیون روسیه علاوه بر سازمان حفظ نباتات سازمانی نیز به عنوان حمایت از مصرف کنندگان دارد که با وزارت جهاد کشاورزی دولت گذشته مکاتبه‌ای کرده و اعلام کرده بودند مصرف چند آفت کش که به عنوان سموم دفع آقات در گلخانه‌های ایران مصرف می‌شود در روسیه ثبت نشده است.

برومندی گفت: روسیه در این مکاتبه از وزارت جهاد کشاورزی وقت خواسته بود در جلسات فنی این مسائل دنبال شود.

او افزود: سمومی که در تولید فلفل‌های ایرانی استفاده می‌شود در حد مجاز با رعایت استاندارد‌ها و کنترل کیفی است و در اتحادیه اروپا و همه جای دنیا مصرف می‌شود، اما روس‌ها آن را ثبت نکرده بودند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخشی از صدور گواهی بهداشتی در موقع صادرات شامل کنترل بیماری، آفات و علف‌های هرز به عهده وزارت جهاد کشاورزی است که به موقع در مبادی خروجی و گمرکات آن را انجام می‌دهد و رعایت می‌کند.

برومندی با بیان اینکه آزمایش‌هایی در خصوص باقی مانده سموم و فلزات سنگین به عهده وزارت بهداشت و درمان است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی بعد از استقرار دولت جدید، بلافاصله کمیته‌های مشترکی تشکیل داد و کارگروهی نیز متشکل از این وزارت خانه با وزارت بهداشت و سازمان‌های حفظ نباتات و دامپزشکی برای نخستین بار در جهت پاسخگویی سریع به بازار‌های هدف و تامین نظر کشور‌های هدف صادراتی تشکیل شد.

او گفت: در همین چند روز وزیر جهاد، وزارت خارجه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو جلسات و مذاکرات وبیناری خوبی با روسیه برای حل این مشکل داشتند که همچنان ادامه دارد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاوزی افزود: در تلاش هستیم تا نقطه نظراتی که روس‌ها دارند تامین و ابهامی که در مورد سموم و آفت کش‌ها وجود دارد رفع شود.

فلفل های ایرانی سالم هستند

برومندی تاکید کرد: این سموم در اتحادیه اروپا و همه جای دنیا قابل مصرف و در حال استفاده است و ایران نیز متناسب با استاندارد‌های جهانی از این آفت کش‌ها استفاده می‌کند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه فلفل‌های ایرانی اکنون با همین شرایط به بسیاری از کشور‌های جهان صادر می‌شود، ابراز امیدواری کرد مشکل ممنوع شدن واردات فلفل ایرانی به روسیه به زودی حل شود.

او گفت: محصولات تولیدی ایران مخصوصا فلفل‌های دلمه‌ای کاملا سالم است و در جلسه‌ای که دیروز در سفارت روسیه در ایران برگزار شد نیز بر این نکات تاکید شد.


انتهای پیام / ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
روسیه از طریق عودت فلفل دلمه ای میخواد فشار بیاره ایران برگرده به برجام