سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگرانی طبیعت دوستان سقزی از کامیون‌های حامل چوب

مدتی است تردد کامیون‌های حامل چوب در سقز افزایش یافته است و این امر طبیعت دوستان شهرستان را نگران کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، در طول یک ماه گذشته شهروندان و دلسوزان محیط زیست از دیدن کامیون‌های حمل چوب نگران شده بودند و این نگرانی‌ها را در فضای مجازی انعکاس می‌دادند و از مسوولان مربوطه انتظار پیگیری و اطلاع رسانی دقیق دارند.

یکی از کاربران فضای مجازی اینستاگرام با گذاشتن چند مطلب در صفحه شخصی خود، در مورد محموله‌های چوب که در طول شبانه روز در جاده‌های شهرستان سقز در حال تردد هستند ابراز نگرانی کرده بود.

کاربر دیگری چند تصویر را از قطع درختان کهنسال در منطقه سرشیو سقز را برای مخاطبان خود به اشتراک گذاشته بود و این احتمال را نیز داده بود که این درختان به صورت شبانه قطع شده و تنه‌های آن‌ها به صورت قاچاق حمل شده است.

در فضای مجازی تلگرام نیز اگر حوصله به خرج دهید و نگاهی به کانال‌های و گروه‌های مختلف بیاندازی تصاویری زیادی از قطع درختان و حمل درختان با استفاده از خودرو‌های سنگین را خواهی یافت البته ناگفته نماند برخی از این محموله‌ها در استان‌های همجوار بارگیری شده و در محور‌های مواصلاتی سقز تردد می‌کنند..

در بین مردم کوچه و بازار نیز مساله قطع درختان به یک بحث داغ و به روز تبدیل شده است و افزایش قیمت چوب از یک طرف و نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم می‌تواند دلیل دیگر این همه دل‌نگرانی و کنجکاوی مردم باشد.

برای پیگیری حمل چوب در سقز می‌خواستم واقعیت مساله را از مسوولان منابع طبیعی این شهرستان جویا شوم بعد از چند روز از انتشار گزارش‌های مردمی در فضای مجازی در مورد حمل چوب، با روابط عمومی منابع طبیعی صحبت کردم و قرار شد قطع چوب در روستای "خورده لوکی" در ۱۵ کیلومتری سقز را پیگیری کنیم.

مسوولان منابع طبیعی خیلی زود این بازدید را هماهنگ کردند و قرار شد تا روز یک از محل قطع درختانی که دارای مجوز بودند بازدید کنیم، حدود ساعت ۱۱ همراه با رییس و مسوول روابط عمومی اداره منابع طبیعی از اداره راه افتادیم و بعد از اینکه پلیس راه را رد کردیم وارد جاده سقز - مریوان شدیم.

وقتی به اطراف و کوه‌ها توجه می‌کردم نشانه‌های از زمستان را به وضوح می‌دیدم، ولی بر خلاف ظاهر طبیعت، هوای آفتابی و خوبی بر منطقه حاکم بود، درختان بر سوگ برگهایشان که رنگ عوض کرده نشسته بودند و سبزی و نشاط بهار را با غمگینی پاییز به هم آمیخته بودند. طبیعت در پاییز به درختان بی مهری می‌کند و زیبایی و طراوت آن‌ها را می‌گیرد و به بهانه بهار، آن‌ها را به خواب زمستانی می‌برد، بگذریم از ناله درختان و بی مهری پاییز.

بعد از ۱۰ دقیقه رانندگی در مسیر جاده سقز مریوان نزدیک روستای خورده لوکی شدیم نرسیده به این روستا، برای ورود به یک باغ از جاده منحرف شدیم، جاده، خاکی و باریک بود و شیب بسیار تندی داشت و به آهستگی به محل قطع درختان رسیدیم.

وقتی به محل رسیدیم، سه کامیون، یک جرثقیل و حدود هشت کارگر با چند اره را دیدم که درختان قطور را قطعه قطعه می‌کردند، بعد از اینکه به آن‌ها خسته نباشید و خداقوت گفتم، چند تا عکس از چوب‌های برید شده تهیه کردم و می‌خواستم بدانم چرا این درختان را می‌بُرند؟

درختان قطع شده عمرشان تمام شده

صاحب این باغ کاک عبدالقادر وکیلی که حدود ۶۰ سال داشت، دید که من عکس می‌گیرم به سراغم آمد و گفت: می‌بینید طبیعت چه برسر این درختان آورده است؟ گفتم این درخت‌ها را چرا قطع کردید؟ در جواب گفت: طول عمر این درختان بیش از ۱۵۰ سال است، نه جانی در بدن دارند و نه محصولی برای ما.

کاک عبدالقادر که در حال صحبت کردن بود درختی را نشانم داد که نزدیک به ۲۰۰ سال عمر داشت، این درخت ۲ متر قطر داشت و در نوع خود تنومند و بزرگ بود داخل درخت پوکیده شده بود انگار که نفس‌های آخرش را می‌زد و دیگر تسلیم طبیعت شده بود.

وی گفت: درخت‌های قطعه قطعه دیگر نه نفسی برایشان مانده بود و نه جانی برای تولید اکسیژن، طبیعت بی رحمانه بدنه درختان را نابود کرده و طول عمرشان را به پایان رسانده است.

صاحب باغ در ادامه گفت: این درختان علاوه بر پایان عمرشان و هزینه بالای سم پاشی و نگهداری، آب زیادی مصرف می‌کنند و بیشتر شاخه هایشان خشک شده است و دیگر توانی برای ادامه حیات ندارند، پرسیدم این درختانی که می‌برید چه نوع درختی هستند؟ گفت: بیشتر این درختان گردو و بادام هستند که چند سالی است دیگر محصولشان به درد نمی‌خورد و هیچ تولیدی ندارند.

کاک عبدالقادر از دل کندن از این درختان گفت که سال‌ها بود محصول می‌دادند و روزی ما را تامین می‌کردند، ولی اکنون هیچ ثمره‌ای ندارند و ما مجبوریم این درختان را قطع کنیم و برای ادامه حیات نهال‌های دیگری را جایگزین کنیم.

نهال؛ جایگزین درختان پیر

صاحب باغ گفت: باتوجه به اینکه قاچاق چوب زیاد شده الحق و الانصاف منابع طبیعی نظارت مناسبی بر روند قطع درختان داشته است و بطور مداوم یکی از کارکنان این اداره بر قطع درختان پیر باغ من نظارت کرده است.

کاک عبدالقادر اضافه کرد: ما مجوز قطع را برای درختان کهن سال گردو و بادام گرفتیم و حق بریدن درختان صنوبر و خود رو را نداشتیم جدا از مجوز خودمان هم از نظر اخلاقی از بریدن درختان خود رو صرف نظر می‌کنیم، چون بر طبیعت دوستی و حفظ درختان واقفیم.

این مرد کهنسال که خیلی علاقمند به باغداری بود و خیلی از فوت و فن‌های باغداری را بلد بود ما را به جای دیگر باغ برد و زمین‌های شخم زده را نشانمان داد که برای نهال کاری و جایگزین درختان قطع شده آماده کرده بود، وقتی به حوالی این زمین رسیدم گفت: از این روز به بعد نهال‌ها روح تازه به این زمین می‌دهند و خیلی خوشحالم که باغم جوان می‌شود، ولی حیف خودم روز به روز پیرتر.

قاچاق چوب طبیعت را از بین می‌برد

در این میان به سراغ راننده کامیون رفتم از او پرسیدم چند ساله چوب جا به جا می‌کنید و تاکنون بار قاچاق داشته اید؟ در جواب گفت: ۲۶ ساله چوب الات را به استان‌های همجوار و شمالی منتقل می‌کنم و یک روز هم نشده که بار قاچاق حمل کنم و همیشه با مجوز فعالیت کرده‌ام.

حاج ابوبکر که سیگاری بر لب داشت و از طبیعت لذت می‌برد گفت: وقتی که بار چوب دارم و از جاده‌ها تردد می‌کنم گاهی اوقات مردم سر راه سبز می‌شوند و از سر دلسوزی به جنگل و طبیعت‌شان، راجع به مجوز و حمل بار پرس و جو می‌کنند و من به آن‌ها حق می‌دهم، چون این درختان نعمت زندگی هستند.

او اضافه کرد: اگر کسی بار قاچاق حمل کند مردم و مسوولان حق دارند به آن اعتراض کنند، چون جدا از نابودی درختان باعث کمبود اکسیژن برای همه ما می‌شود.

این راننده کامیون در ادامه افزود: چوب‌های گردو را برای تزئینات به قم، ضایعات چوبی را ساخت برای ام دی اف به سمنان و چوب آلات دیگر را برای تولید کاغذ به ساری می‌بریم.

قاچاق چوب در سال‌های اخیر افزایش یافته است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز هم با اشاره به اینکه به دلایل مختلف، قاچاق چوب در طول سال‌های اخیر افزایش چشم گیری داشته است، گفت: باتوجه به قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، طرح تنفس و توقیف بهره برداری از جنگل‌های شمال مصوب و از سه سال قبل شروع شده است، به همین دلیل قاچاقچیان چوب به سمت و سوی استان‌های زاگرسی همچون کردستان هجوم آورده اند.

عثمان صالح زاده با بیان اینکه کارخانه‌های چوب و کاغذ و مواد سلولوزی کشور برای صنایع مربوطه همچون تولید کاغذ و ام دی اف و مبل نیاز به مقطوعات چوبی دارند افزود: همچنین بحث معیشت، مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت چوب در این مقطع سال باعث شد قاچاق گسترده چوب در این مناطق شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه صاحبان باغ‌های مثمر و صنوبر ستان، به دلایل فنی همچون سن دیرزیستی و عدم باردهی مناسب مایل به اصلاح باغات مثمر خود با استفاده از گونه‌های اصلاح شده هستند و با استفاده از این طرح از فروش قطعات چوبی بهره‌مند می‌شوند، لذا نسبت به اصلاح و بازسازی باغ‌ها با نظر موافقت مدیریت جهاد کشاورزی بعنوان متولی قانونی باغات اقدام کردند.

وی با عنوان اینکه بیشتر درختانی که در این طرح مجوز قطع گرفته اند، دست کاشت (گردو باغی، بادام باغی، زردآلو و سیب و سایر گونه‌های باغی) و جز اراضی زراعی اشخاص همچون باغات است، یادآور شد: هر درخت دیگری قطع شود با متخلف برخورد خواهد شد.

درختان با گونه باغی مجوز قطع دارند

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز به درخت گردو باغی و بادام باغی که در این باغ موجود است اشاره کرد و گفت: بیشتر این درختان به شرایط دیر زیستی رسیده اند و از نظر بهره دهی و اقتصادی مقرون به صرفه نیستند، بنابراین صاحبان باغات برای دریافت مجوز قطع این درختان به جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنند.

صالح زاده اضافه کرد: کارشناسان متخصص مدیریت جهاد کشاورزی بعد از بررسی باغ مذکور، مجوز اصلاح و بازسازی باغ (سرشاخه کاری در حد امکان با پیوند کردن همان پایه‌های اصلاح شده و مطلوب و پیوند درختان قطع شده به درختان اصلاح شده) را صادر کردند.

وی افزود: بعد از تایید مجوز توسط جهاد کشاورزی، درخواست حمل چوب‌های قطع شده به منابع طبیعی ارسال می‌شود و در نهایت مجوز حمل مقطوعات چوبی با بررسی، نظارت‌های مختلف (حین قطع و حین بارگیری) کارشناسان این اداره و مطابقت نقشه‌های اجرایی با مستثنیات اراضی زراعی اشخاص صادر می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز ادامه داد: قطع مقطوعات چوبی باغی باید با تایید مجوز از جهاد کشاورزی و تایید حمل آن از منابع طبیعی انجام شود و غیر از این تمام مقطوعات چوبی قاچاق محسوب می‌شود و با دستور مراجع ذیصلاح قضایی و همکاری نیرو‌های انتظامی و نظامی متوقف خواهد شد.

منابع طبیعی با جدیت با قاچاق چوب برخورد می‌کند

مسئول روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز نیز در این بازدید با اشاره به اینکه کشفیات چوب آلات در سقز افزایش یافته است، اظهار داشت: یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان سقز در اجرای قانون و وظایف ذاتی و حاکمیتی خود از طریق همکاری و هماهنگی با مراجع قضایی و نیرو‌های نظامی و انتظامی با جدیت تمام با قاچاق چوب برخورد خواهد کرد.

امید حافظ قرآن با تاکید بر اینکه مقطوعات چوبی قابل قطع و حمل حتما باید از گونه‌های باغی و صنوبر دست کاشت باشند، گفت: صاحبان باغات با جایگزین کردن گونه‌های پر بازده و یا پیوند کردن همین پایه‌های مادری اقدام به اصلاح درختان در باغات می‌کنند.

وی افزود: باید چوب آلات مقطوعی، ممنوع القطع (درختان خودرو همچون بید، درختان جنگلی در مراتع و اراضی ملی) نباشند و نقشه ارزیابی شده آن با نقشه اجرایی ماده ۵۶ مطابقت داشته باشد که در نهایت مجوز قطع توسط سامانه حمل چوب از اداره‌کل منابع طبیعی کردستان صادر و به راننده حمل قطعات چوبی تحویل داده می‌شود.

روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز اضافه کرد: بعد از اینکه مجوز صادر شد یکی از کارشناسان اداره منابع طبیعی بر قطع و حمل چوب الات باغی نظارت مستمر دارد و در برابر تخلفات جلوگیری می‌کند.

امسال ۱۸۰ تن مقطوعات چوبی قاچاق در سقز توقیف شده است

صالح زاده گفت: در راستای وظایف حاکمیتی اداره منابع طبیعی با همکاری دستگاه قضایی، نیرو‌های انتظامی، نظامی و امنیتی در هشت ماه اول سال جاری ۲۸ دستگاه کامیون حامل مقطوعات چوبی در شهرستان با وزن ۱۸۰ تن متوقف و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

وی با اظهار تاسف از افزایش قاچاق چوب و تهدید بزرگ برای محیط زیست، افزود: جنگل‌های زاگرس، حفاظتی - حمایتی و کار اصلی آن ها، حفاظت از خاک و نفوذ آب در اعماق زمین است بنابراین نقش آن‌ها در ارتقا جنگل‌ها مهم و پر رنگ است.

این مسوول منابع طبیعی و آبخیزداری سقز با اشاره به اینکه منابع طبیعی، میراث و امانتی در دست ماست که باید از آن حفاظت کنیم، یادآور شد: در میان عوامل مختلف انسانی، قاچاق چوب، مهمترین عامل نابودی جنگل‌ها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: طبق قانون، حمل چوب‌های درختان مختلف جنگلی و غیرجنگلی، بدون اخذ مجوز ممنوع است و کشاورزان باید پس از تایید اداره جهاد کشاورزی و اخذ مجوز از اداره منابع طبیعی شهرستان نسبت به حمل چوب باغی و صنوبر دست کاشت اقدام کنند.

صالح زاده ضمن دعوت از دوستداران طبیعت، بهره برداران محلی، فعالان منابع طبیعی و محیط زیست، روستاییان و مردم فهیم و با فرهنگ شهرستان سقز برای مشارکت در حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌های بی‌نظیر زاگرس، از آنان خواست ضمن مشارکت در عملیات اطفا حریق عرصه‌های منابع طبیعی، گزارش‌های تخریب و تصرف منابع طبیعی، قطع درختان، بوته کنی و آتش‌سوزی‌ها را از طریق سامانه ۱۵۰۴ و شماره تلفن‌های ۰۸۷۳۶۲۲۷۸۰۰ و ۰۸۷۳۶۲۱۵۶۵۵ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

واقعیت امر این است که سوداگران و سودجویان همیشه به دنبال منافع خود می‌گردند و در این راه از هر حربه و وسیله استفاده می‌کنند و از طرفی حفاظت و حراست از منابع طبیعی تنها از عهده یک اداره و ارگان خاص با وجود کمبود نیرو و امکانات محدود بر نمی‌آید.

فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی باید در بین اقشار مختلف مردم نهادینه شود و مردم و مسوولان همگی خود را در برابر تجاوز به حریم طبیعت مسوول بدانند و در این زمینه با استفاده از قوانین و مقررات موجود از تخریب طبیعت جلوگیری کنند.

مشارکت مردم کردستان بویژه در مناطق جنگلی در حفاظت و حراست از جنگل‌ها و طرح جدید زاگرسانه (کاشت بذر درختان جنگلی) این امید را در بین دوستداران طبیعت کردستان ایجاد کرده که فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی به خوبی نهادینه شده است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.