سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس اداره آموزش متوسطه آموزش و پرورش اصفهان :

ترک تحصیل در اصفهان بیشتر بین اتباع خارجی است

رییس آموزش متوسطه اول و دوم نظری اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: ترک تحصیل دانش آموزان در استان بیشتر مربوط به شماری از اتباع خارجی و نیز دختران ازدواج کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسین نادیان رییس اداره آموزش متوسطه اول و دوم نظری استان اصفهان به آماری که به‌تازگی مدیرکل آموزش‌وپرورش اصفهان مبنی بر وجود یک هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز ترک تحصیل در استان گفت: این آمار مربوط به سال تحصیلی گذشته است و بر اساس تجربه بیشتر مربوط به اتباع بیگانه به‌ویژه از کشور افغانستان و ازدواج دختران در برخی مناطق روستایی استان است و درصد دانش‌آموزانی که به خاطر شرایط کاری ترک تحصیل می‌کنند خیلی کم است.

وی در عین حال گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته یکی از آسیب‌های آموزش مجازی در دانش‌آموزان استان و همینطور در کشور، ترک تحصیل پنهان است و این ترک تحصیل به نحوی است که دانش‌آموز در مدرسه ثبت‌نام می‌کند، ولی توجهی که باید به تحصیل داشته باشد و یا در کلاس‌های مجازی به‌طور کامل شرکت کند ندارد.

وی گفت: بر این اساس امسال  تأکید شد تا دانش‌آموزان به‌صورت ترکیبی و با تأکید بر آموزش حضوری بر اساس گروه‌بندی و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس حاضر شوند.

رییس اداره آموزش متوسطه اول و دوم اداره‌کل آموزش‌وپرورش اصفهان گفت: در سال تحصیلی گذشته ترک تحصیل پنهان در شاخص‌هایی که امتحانات حضوری برگزار شد به‌صورت اُفت تحصیلی و به‌صورت مشهود با عدد نشان داده شد.

به گفته وی در مقابل درجا‌هایی که آزمون‌ها به‌صورت مجازی برگزار شد نمرات خوب بود، چون اعضای خانواده کمک می‌کردند و این باعث اُفت تحصیلی و آسیب بیشتر در دانش‌آموزان به‌ویژه در آن‌هایی که تازه‌وارد مدرسه می‌شوند و یا در شُرُف فارغ‌التحصیلی هستند، شده است.

نادیان گفت: یکی از راهکار‌های از بین رفتن ترک تحصیل پنهان این است که به‌تدریج میزان حضور دانش‌آموزان در مدرسه افزایش یابد و ارزشیابی‌ها به‌صورت حضوری اجرا شود تا کیفیت دقیق یادگیری و ارتقاء کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان محقق شود.

وی گفت: اکنون در تمامی مناطق استان اصفهان آموزش‌ها به‌صورت ترکیب حضوری و مجازی به‌صورت گروه‌بندی و با رعایت شیوه نامه ها برگزار می‌شود.

رییس اداره آموزش متوسطه اول و دوم اداره‌کل آموزش‌وپرورش اصفهان تاکید بر ترکیبی کردن آموزش‌ها را به دلیل رفع نگرانی و دغدغه والدین و دانش‌آموزان از بابت سلامت آن‌ها عنوان کرد و گفت: تاکنون هیچ مورد سرایت ویروس کرونا در دانش‌آموزان و در محیط مدرسه گزارش نشده است.

وی گفت: چون میزان حضوری و مجازی بودن دانش‌آموزان در مدرسه بر اساس بخشنامه وزارتی و با امضای رییس جمهوری صورت گرفته و به خانواده‌ها ابلاغ‌شده است دانش‌آموزان باید مطیع برنامه مدرسه باشند مگر اینکه شرایط خاص و یا علائمی از بیماری داشته باشند، ولی اگر دانش‌آموزی بدون دلیل نخواهد در آموزش‌های حضوری شرکت کند پذیرفته نیست.

نادیان گفت: نرخ شاخص‌های استان در سال تحصیلی ۹۹، ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۸، ۹۹ در میزان ترک تحصیل دانش‌آموزان دوره متوسطه به‌طور تقریبی ۶ دهم درصد کاهش نشان داده است.

وی گفت: همین‌طور نرخ گذر از پایه نهم به دهم افزایش‌یافته است به‌نحوی‌که نرخ گذر در این پایه در سال تحصیلی ۹۸، ۹۹ که ۹۰ درصد بوده در سال ۹۹، ۱۴۰۰ به ۹۴، ۵ درصد رسیده است.

نادیان گفت: بیشترین ترک تحصیل مربوط به دانش‌آموزانی بود که تحصیل خود را تا پایه نهم یا به خاطر کار و یا ازدواج (در دختران) رها می‌کردند.

وی گفت: در سال تحصیلی ۱۴۰۰ بر اساس بخشنامه وزارت آموزش‌وپرورش وضعیت تحصیل دانش‌آموزان به‌صورت خود اظهاری و اینکه به‌طور مشخص در مدرسه ثبت‌نام نکرده باشند با مراجعه به منازل آن‌ها بررسی و دلیل آن در قالب برگه‌هایی برای آموزش‌وپرورش ادارات ارسال می‌شود تا پیش از برگزاری امتحانات نوبت اول، جمع‌بندی نهایی صورت گیرد.

رییس اداره آموزش متوسطه اول و دوم نظری استان اصفهان گفت: این بررسی‌ها به‌صورت مدرسه به مدرسه و پایه به پایه و با همکاری دستگاه‌ها و نهاد‌های دیگر ازجمله بسیج صورت می‌گیرد و در این راستا در اوج شیوع کرونا اقدامات صورت گرفته موجب شد که نه‌تن‌ها ترک تحصیل زیاد نشود بلکه خانواده‌ها برای ارتقاء پایه فرزندانشان از نهم به دهم راغب شوند.

نادیان گفت: امتحانات نوبت اول دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم بر اساس پیش‌نویس بخشنامه وزارت آموزش‌وپرورش با توجه به حضوری بودن آموزش‌ها، به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی گفت: بر این اساس دانش‌آموزان برای امتحانات نوبت اول در قالب گروه‌بندی‌های تعیین‌شده به‌صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس در امتحانات شرکت می‌کنند.

در سال تحصیلی حدود ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در ۶ هزار واحد آموزشی در استان مشغول به تحصیل شدند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.