سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

آثار موز‌ه های اروپا در تربت حیدریه

بانوی هنرمند در تربت حیدریه توانسته با هنر خودش آثار تاریخی کشورمان که در موزه‌های اروپا نگهداری می‌شود را روی سفال طراحی کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تاریخ کهن و آثاری که از دوران‌های دور در ایران به جا مانده سبب شده ایران در ردیف ۱۰ کشور اول از نظر آثار تاریخی قرار گیرد، امروزه بخشی از این آثار در موزه‌های مطرح جهان، به ویژه چهار موزه لوور فرانسه، متروپولیتن آمریکا، آرمیتاژ روسیه و موزهپ بریتانیا انگلیس نگه‌داری می‌شوند، این آثار باستانی هم از نظر کمیت و هم کیفیت از ارزش بالایی برخوردارند و جای خالی آن‌ها در موزه‌های ایران حس می‌شوند؛ آثاری که از عصر آهن و برنز گرفته تا ساسانی و هخامنشی که به صورت‌های مختلف از جمله امتیازات پادشاهان قاجار به کشور‌های خارجی، دزدی و دلالی و سایر روش‌ها به این موزه‌ها راه یافتند. در این گزارش شما را با آثار تاریخی ایران در موز‌های اروپا در تربت حیدریه آشنا می‌کنیم.

یک بانوی هنرمند در تربت حیدریه توانسته با هنر خودش آثار تاریخی کشورمان که در موزه‌های اروپا نگهداری میشود را روی سفال طراحی کند؛ گپ و گفتی با این هنرمند زدیم.

فاطمه حیدری هنرمند اهل تربت حیدریه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: فاطمه حیدری هستم ۲۶ساله متولد تربت حیدریه در رشته صنایع دستی گرایش تخصصی سفال وسرامیک از دانشگاه کاشان فارغ تحصیل شدم. کاشان شهری است که به کاشی‌ها و سرامیک هایش شهرت دارد و برای هر موزه‌ای در سراسر دنیا یک افتخاربزرگ‌است که قطعه از آثار سرامیک یا سفالین این شهر را درمجموعه خود داشته باشد.


بیشتر بخوانید


او می‌افزاید: به طبع این اتفاق خوشایندی برای من بود که در شهری با این پیشینه که قطب هنر سرامیک هست تحصیل کنم. در مدت تحصیل از آموزش‌های اساتید درجه یکی، چون استاد عباس اکبری تنها عضو ایرانی آکادمی بین المللی سرامیک در سوئیس و همچنین استاد ابوالفضل عرب بیگی بهره بردم. ودر حال حاضر به بازآفرینی آثار اصیل ایرانی با گرایش تخصصی تکنیک زیرلعابی مشغول هستم تا دانش بزرگان هنر سفال و سرامیک ایران قدیم که خطه‌هایی همچون خراسان (نیشابور)، سلطان آباد و کاشان انجام‌می شد را مشق و بازآفرینی کنم. نسخ اصلی این آثار در مشهور ترین‌موزه‌ها نگهداری میشوند.

این هنرمند توانمند ادامه می‌دهد:به زبانی ساده‌تر ما آثار موزه‌ای و اصیل را درقالب بشقاب‌های بر دیوار خانه‌ی افراد می‌آوریم.

حیدری بیان می‌کند: در این‌مدت تمرکز ما بر روی ارتقاء کیفیت نقوش و لعاب و همچنین تنوع دامنه نقوش بر روی آثار بوده است‌. 

او تصریح می‌کند: اما درکنار تولید این آثار به مطالعه روی لعاب‌ها و تولید فرم‌های جدیدی درمجموعه مان مشغول هستیم.

این هنرمند صنایع دستی تأکید می‌کند:من خیلی خوشبختم که به کاری مشغولم‌که به شدت به آن‌علاقمندم و دوست دارم در آینده کار را گسترش بدهم‌و سهم بیشتری در احیا و اعتلای هنر سرامیک و سفال داشنه باشم

حیدری اظهار می‌کند: هم اکنون کارگاه ما در فضایی ۷۰متری واقع در تربت حیدریه است و مشغول به تولیدهستیم. امید که در۶اینده بتوانم سهم بیشتری اعتلای این هنر در خراسان بزرگ داشنه باشم.

او می‌افزاید: فروش آثاردرحال حاضر بصورت مجازی و از طریق صفحه‌اینستاگرام‌ما به ادرس fateme_heidari_ceramicstudio می‌باشد. همچنین نمایندگی‌های ما درشهر‌های مشهد، کاشان، تهران و آمل فعال هستند. 

هنرمند صنایع دستی تربت حیدریه ادامه می‌دهد: ما چندین نمونه صادرات به کشور‌هایی همچون‌اوکراین، وآمریکا داشته ایم‌و با یک‌گالری در جمهوری چک‌نیز همکاری داریم.

حیدی بیان می کند : آثار ما تماما شناسنامه دارد و بلطف خدا مورد استقبال هنردوستان خارجی وداخلی قرار گرفته است و پروسه تولید صفر تا ۱۰۰در کارگاه ما انجام می‌شود و در واقع ما خاک را به هنر کیمیا می‌کنیم. 

احیای رشته سفالگری در دستور کار قرار دارد 

علی محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه می‌گوید: یکی از رشته‌های صنایع دستی و هنر‌های سنتی اصیل با هویت ایران رشته سفالگری بوده که قدمت آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد در تربت حیدریه نیز از قدیم الایام به دلیل وجود مواد اولیه از جمله وجود خاک مناسب این رشته دارای سابقه طولانی بوده که متاسفانه در سال‌های اخیر رو به منسوخ شدن بود که خوشبختانه با پیگیری هنرمندان این رشته به ویژه خانم حیدری باعث شد که این رشته از منسوخ شدن جلوگیری شود و دوباره احیا شود. 

او می‌افزاید: ویژگی هنر خانم حیدری در کنار علم و تخصص و تجربه ایجاد نوآوری و خلاقیت و کیفیت در هنر سفالگری و سرامیک است و مهم‌ترین ویژگی دیگر هنرمند استفاده از نقوش سنتی و اصیل تاریخی و همچنین نقوش گیاهی در سرامیک و هنر سفالگری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه ادامه می‌دهد: این اداره با برگزاری دوره‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها حمایت خود را از این رشته انجام داده و امیدواریم با وجود هنرمندان که علاقه به این رشته نشان دادن بتوانیم که بازار اشتغال و درآمدزایی را نیز برای هنرمندان محیا کنیم. 

گزارشگر: امید غفاری

انتهای پیام/ا. غ.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
چه کار زیبایی آفرین
ایران
۰۸:۵۲ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
کارشون فوق العاده است اما کاش یه روزی گنجینه های ارزشمند تاریخ ایران به کشورمون برگرده.
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
باریکلا بهش با این هنر زیبا
غریبه
۰۸:۱۵ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
بسیار عالی و زیبا
ناشناس
۰۸:۱۴ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
چه کار جالبیه
مریم
۰۷:۳۷ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
آفرین به هنرمندان تربت حیدریه