به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با دستور بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برگزار و در پایان، «یوسف نوری» با کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس، به عنوان شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش راهی این وزارتخانه شد.
طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس، در ابتدای جلسه رای اعتماد، رئیس جمهور به مدت یک ساعت فرصت دارد تا از برنامهها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دفاع کند، اما حجتالاسلام رئیسی به دلیل سفر به ترکمنستان برای شرکت در اجلاس اکو امروز در مجلس حضور نداشت و بجای او محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به صحن علنی مجلس آمده بود.
در ابتدای جلسه، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نظر رئیس این کمیسیون را قرائت کرد. پیش از برگزاری جلسه امروز، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری گفته بود با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق برنامهها و دیدگاههای یوسف نوری، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء موافقت کرده است.
در جلسه امروز مجلس، حجتالاسلام محمدجواد نیک بین نماینده کاشمر در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم گفت کسری معلم با بازگشت بازنشستهها حل نمیشود. داد معلمان از فقر نیست بلکه از فرق است.
نیکبین همچنین با بیان اینکه "باید برای مقابله با مافیای مدارس غیرانتفاعی برنامه داشت" از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خواست برنامهاش را درباره تعارض منافع در وزارت آموزش و پرورش و اشتغال پس از بازنشستگی کارمندان این وزارت ارائه کند.
نیک بین گفت برنامه آقای نوری درباره مافیای کنکور، کتاب کمک درسی، چاپ آنها و حذف مافیای شان چیست؟
او به برنامه ریزی در برابر تغییر محتوای آموزشی کتب درسی از سوی برخی کسانی که آنها را دوستان غربزده نامیده است، تاکید کرد.
تامین اعتبار برای لایحه رتبهبندی معلمان و شایسته سالاری در آزمونهای آموزش و پرورش از دیگر نکاتی بود که این نماینده به آن اشاره کرد.
نیک بین گفته ۲۰ درصد از دانش آموزان پذیرفته شده در کنکور از مدارس دولتی هستند در حالی که حدود ۱۵ درصد دانشآموزان در مدارس غیر انتفاعی تحصیل میکنند.
این نماینده سیستم آموزشی را استعدادکش خواند و بر اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش پایه پیشرفت و علم و فرهنگ کشور است. اگر آموزش و پرورش در سطح و تراز خودش خوب عمل کند بخش عظیمی از مشکلات حل خواهد شد.
این نماینده مجلس معتقد است که نوری میتواند جایگاه فعلی آموزش و پرورش را به تراز بالای آن برساند و آن را مدیریت کند. این گزینه سوابق درخشانی دارد و برنامهها و اقدامات اولویت دار را بیان کرده است. تدوین برنامههای اجرایی، اجرای سند تحول، رتبه بندی فرهنگیان، پیگیری تصویب اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، توجه به مناطق محروم، تامین زیر ساختهای سند تحول و ... از جمله برنامههای نوری است و همه مجلس امروز به گزینه پیشنهادی دولت رای مثبت خواهند داد.
حجتالاسلام و المسلمین حسن نوروزی نیز در موافقت با برنامهها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد که آموزش و پرورش وزارتخانهای است که در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازی کشور نقش محوری دارد؛ مدیریت آموزش و پرورش با یک میلیون مدیر و معلم و بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز باید در اختیار فردی از جنس آموزش و پرورش قرار بگیرد.
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۹۵ درصد مردم کشور سواد دارند، ادامه داد: امروزه تعداد آموزشگاههای کشور از ۵۰ هزار به ۱۲۰ هزار ارتقاء یافته و در حال حاضر ۳ هزار و ۶۰۰ مدرسه شبانه روزی، ۱۶ هزار مدرسه نمونه دولتی، ۶۰ هزار مدرسه عشایری و ۱۴ هزار مدرسه شاهد ایجاد شده است.
وی با تاکید بر اینکه زمانی آموزش و پرورش در اختیار کارگزاران سازندگی، ۸ سال در اختیار جبهه دوم خرداد، ۸ سال در اختیار جبهه تدبیر و امید بود و وضعیت فعلی را بر آن تحمیل کردند، عنوان کرد: امروز باید وزارت آموزش و پرورش را به فردی بسپاریم که مدارک تحصیلی او از فوق دیپلم تا دکتری با اهداف این وزارتخانه ارتباط دارد و بیانگر این است که فردی فرهیخته از جنس آموزش و پرورش عنان مدیریت را در دست میگیرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه برنامهها و مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطابق با اسناد بالادستی و اهداف این وزارتخانه است، گفت: وزیر پیشنهادی دارای سابقه ۵۵ ماه حضور در جبهه و جانبازی است.
نوروزی گفت: مطالبات گوناگونی مانند طبقه بندی معلمان، احترام بخشی به معلمان، دانش آموزان و اولیا، ارتقاء فعالیتهای آموزش و پرورش، بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان، ارتقای معیشت، منزلت و کرامت معلمان، اجرای دقیق رتبه بندی معلمان، ایجاد مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموزان، توجه به منابع مالی وزارتخانه و تعامل سازنده با مجلس از وزیر پیشنهادی وجود دارد.
محسن زنگنه در موافقت با برنامهها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با استناد به سخنان مخالفین، عنوان کرد: به عنوان نمایندهای که در حوزه اقتصاد در مجلس انجام وظیفه میکنم نکاتی را بیان میکنم؛ آقای نوری از جنس آموزش و پرورش بوده و سالهای متمادی از تدریس در مدارس تا دانش سراها و تربیت معلم را گذرانده است و این نقطه قوتی برای یک وزیر محسوب میشود، اما آنچه بنده را مجاب کرد که برای موافقت با گزینه پیشنهادی وارد میدان شوم مسئله اقتصاد آموزش و پرورش است.
زنگنه تاکید کرد: امروز آنچه مشکل ما در حوزه آموزش و پرورش است مسئله اقتصاد آموزش و پرورش بوده چرا که باید قبول کرد مانند ۴۰ سال گذشته نمیتوان اقتصاد آموزش و پرورش را اداره کرد. منابع آموزش و پرورش و منابع پایدار بودجه نشان میدهد که ما نمیتوانیم برای ساماندهی آموزش و پرورش و اقتصاد تعلیم و تربیت به بودجههای دولتی اکتفا کنیم.
نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به گستردگی ساختار انسانی آموزش و پرورش، حجم فرهنگیان و کارمندان، طرحهای معیشتی و بودجه بر این نهاد نمیتواند نیازهای بخش تعلیم و تربیت را در درازمدت پاسخگو باشد.
وی ارتقای کیفی و کمی ساختمانهای آموزشی، ساخت فضاهای فرهنگی و ورزشی، ارتقاء ابزار آموزشی به ویژه تقویت زیرساختهای آموزش الکترونیک، افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان، گسترش خدمات دوران بازنشستگی و تامین نیروی جوان و متخصص را جزئی از اقتصاد آموزش و پرورش دانست که ما برای تحقق آن هیچ راهی جز اقتصاد مردمی و تقویت صندوقهای سرمایه گذاری از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان نداریم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: برای تحقق همه موارد عنوان شده هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه فردی بر مسند وزارت آموزش و پرورش تکیه زند که نگاه اقتصادی داشته باشد. امروز کسی را در آموزش و پرورش میخواهیم که اقتصاد این نهاد را بشناسد و با عدد و رقم آشنا باشد کسی که با تامین منابع مالی آشنا باشد.
وی با اشاره به ایرادهای وارده به صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: بسیار خوشحالیم که رئیس جمهور فردی را به عنوان وزیر معرفی کرده که وی از اعضای هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بوده و حداقل قدم اول برای اصلاح صندوق را برداشته است.
زنگنه عدم آشنایی مدیران میانی و استانی با حوزه اقتصاد را یکی از مشکلات اساسی وزارت آموزش و پرورش طی سالهای گذشته دانست و گفت: طی سالهایی که نوری از آموزش و پرورش دور بوده وی فعالیت هایش مبتنی بر مسائل اقتصادی بوده و در هولدینگهای بزرگ کشور فعالیت داشته است.
وی برنامههای نوری در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش را نیز بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان با هولدینگهای بازنشستگی بسیار متفاوت است چرا که ما امروز با معلمی مواجه ایم که در طول ۳۰ سال خدمت هر سال مبلغی را به صندوق داده، بازنشسته شده و حتی فوت شده و ورثه او هم نتوانسته میوه این صندوق را برای خود برداشته کنند. صندوق ذخیره فرهنگیان برای این است که به فرهنگی زنده و حی خدمت کند، اما متاسفانه این صندوق از مسیر خود خارج شده است.
وی یکی دیگر از سوابق نوری را مدیرکل برنامه و بودجه آموزش و پرورش دانست و گفت: متاسفانه سهم آموزش و پرورش در بودجه کشور بسیار پایین بوده و این رقم در مجموع ۱۰ درصد است که حداقل باید به ۱۸ درصد افزایش برسد.
زنگنه ضمن احترام به دو وزیر معرفی شده پیشین که مورد قبول مجلس واقع نشدند، گفت: امروز زمان بایدها نیست بلکه زمان نگاه به رزومه و سوابق افراد است لذا امیدواریم با توجه به سابقه موجود وزیر پیشنهادی آینده روشنی در انتظار آموزش و پرورش باشد.
هاجر چنارانی نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با سومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم گفته نوری ۱۰ سال است از فضای آموزش و پرورش فاصله گرفته و دغدغه های زمین مانده این وزارتخانه را نمی شناسد.
او در اظهارنظر هایش از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرسید آیا تیم نواندیشی دارد و جلسهای با کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت برگزار کرده است؟
رفع مشکلات مالی صندوق ذخیره فرهنگیان نیز از دیگر مسائل مطرح شده در گفته های هاجر چنارانی بود. نماینده نیشابور از تناسب نداشتن ورودی و خروجی وزارت آموزش و پرورش و کمبود معلم جوان در مدارس نیز انتقاد کرد.
یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم هم در جلسه امروز مجلس در دفاع از برنامههای خود گفت سرکردگان معدود سند ۲۰۳۰ در کشور جایی در نظام آموزش و پرورش تحت امر او نخواهند داشت.
او اضافه کرد که شورای عالی آموزش و پرورش در برابر نفوذ سند ۲۰۳۰ کاملاً منفعل عمل کرده و معدودی از اعضایش هم حمایت کرده اند.
نوری در اظهار نظر دیگری بیان کرد بر اساس فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی تربیت ابزار و مسیر توسعه نیست بلکه هدف توسعه به شمار میرود و توسعه باید در خدمت تربیت قرار گیرد.
این وزیر پیشنهادی بر لزوم تحول در حوزه آموزش و بازسازی کرامت معلمان نیز تاکید کرد و آن را در گرو همگرایی دولت و مجلس دانست.
نوری گفت شورای عالی آموزش و پرورش نیازمند تحول جدی است و در ۱۰ سال گذشته وظایفش را در راستای اجرای سند تحول بنیادین بسیار کُند و حتی در مواردی با سوء تدبیر پیش برده است.
به گفته این وزیر پیشنهادی، برنامه ریزی نظام سند تحول به جای یک سال ۷ سال به طول انجامیده است.
یوسف نوری وعده داد که در مدت کوتاهی نیمی از مدیران آموزش و پرورش با برنامه ریزی و طراحی دقیقی جوان باشند و در فرآیندی معقول از رشد آسانسوری، قبیله گرایی و باندبازی مصونیت داشته باشند.
او گفت در صورت رای اعتماد نمایندگان مجلس، دانشگاه فرهنگیان را به عنوان یکی از ضروریترین و فوریترین برنامه هایش، تقویت خواهد کرد.
از نظر سومین وزیر پیشنهادی دولت رئیسی، برنامه درسی آموزش و پرورش از وضع مورد انتظار خود فاصله دارد. نوری تاکید کرد که برنامه درسی و آموزشی باید متناسب با زیست بوم مناطق مختلف کشور باشد.
این وزیر پیشنهادی در ادامه گفت: به جای تنوع در مدارس باید به سمت تنوع استعدادها و تفاوت فردی در یک مدرسه حرکت کنیم.
پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و دفاع وی از برنامههایش، رایگیری جلسه رای اعتماد انجام شد و یوسف نوری با ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع وزیر آموزش و پرورش شد.
انتهای پیام/
جناب وزیر من از شما خواهش می کنم فکری به حال خانواده های ایرانی کنید لطفا اگر فرزندی دارید وما را درک می کنید این یک ماه باقی مانده از سال مدرسه را مجازی بر قرار کنید واکسنی که مورد تا یید باشه نیست ما نمی توانیم جان فرزندانمان را به خطر بیندازیم دو سال انلاین بودیم این یک ما هم انلاین کار کنید اگر یک پدر ایرانی هستی دیگر هیچ حرفی ندارم
جهت انتصاب مدیریت مدرسه سابقه نباید بالای ۲۶ باشد آیا این انصاف هست بعداز ۲۶ زحمت به جای اینکه ارزش گذاری وقدردانی شود وازتجارب یک فرهنگی استفاده بیشتری گردد اوراازسمت مدیریت منع کرد.عاجزانه تقاضا دارم به عنوان یک فرهنگی لطفا به این مورد رسیدگی شود واجازه مدیریت به ۲۷ سال سابقه داده شو د باتشکر
کرونا زیاد شده
یک هفته نشد مریض شدن افتادن تو خونه از درس هم افتادن مدرسه هم آومده ۳۶ دانش آموز رو گذاشته تو یک کلاس یه پنجره باز کرد که مثلا تهویه میشه بچه ها دارن یخ میزنن
من و همکارانم که سالهاست بعنوان نیروی شرکتی و کار تخصصی برای بانک ، که دارای شغلی با استرس فراوان ، با خفت و خواری فراوان ، با ظلم فراوان ، با عدم امنیت
شغلی فراوان ( به معنای واقعی برده داری نوین ) هستیم ، انتظار داشتم که هر چه زودتر به داد محرومین و ضعیفان جامعه و پرسنل شرکتی بی پناه برسند .
اما متاسفانه حتی یک اسم از نیروهای شرکتی برده نمی شود . و فقط بحث کارمندان رسمی دولت خصوصا فرهنگیان است .
آیا نباید حداقل اولویت بندی در امور باشد ؟؟؟
چرا معلمین ترجیح می دهند تا بجای شناساندن قهرمانان ایران به دانش آموزان،یک فوتبالیست اروپایی را قهرمان و الگوی فرزندانمان معرفی کنند.
چگونه است برخی از اساتید دانشگاه و معلمین دانشجویان و محصلین را تشویق به مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکا می کند ولی خودش با چنگ و دندان به دانشگاه و ایران چسبیده و رهایش نمی کند آیا در ماموریت بسر می برد تا ایران را خالی از نخبه بکنند و یا با میان کشیدن ثروت قصد دارند ترمز نخبه های این سرزمین را بکشند که گاها مشاهده می گردد نخبه هایی که در پی کسب علم و دانش بودند با تحریک اساتید محترم و معلمین دلسور از کسب موفقیت از طریق علم سست گردیده راه دیگری پیش گرفته اند.
خانواده ها اسیر شده و برای مسافرت نمی توانند برنامه ریزی کنند .مهندسین و پزشکان و خود معلمین کنونی همگی همانهایی هستند که در گذشته به جای کلاس درس در تابستان کلاسهای هنر و یا فراگیری حرفه را طی کرده اند که همین موضوع برای تعیین هدف بسیار کاربردی بود
لطفا با جدیت دستور فرمایید تا کلاسهای تابستانی که مدارس فقط و فقط به منظور کسب در آمد و پرشدن اوقات معلمین برگزار می گردد بر چیده شود(واقعیتی تلخ که بیانش خط قرمز برخی از معلمین گردیده است)
اکثریت دانش آموزان فرصت یادگیری حرفه را که در تعطیلات تابستان صورت می گرفت را از دست داده اند و از دروسی که باید معلم در طول دوره تحصیل تدریس نماید با همانها در تابستان خودشان را سرگرم و وقت دانش آموزان و خانواده ها را می گیرند
شما چرا نیومدی کارمند بانک یا شرکت نفت بشی ؟؟؟؟؟؟!!!
به من یکی که اگر بگن بیا سر مرز معلم بشو با کله میرم .
شما معلمها از کارها سر سوزنی خبر ندارید ، کارهایی که جز خفت و خواری نیست با کمترین حقوق ، و گرنه خدا رو شبانه روز به خاط داشتن چنین شغل راحتی با حقوق بالا شکر می کردید .
زبونتون هم که ماشاءالله ..... از تازه استخدام شده تا نیروی چند سال استخدام .
با داشتن چنین شغلی شما جزء برگزیدگان خدا هستید ، شک نکنید .
احتمالا که به کمیسیون ش که حقوقی و قضایی هست و سمت قبلی آقای رییسی که ربطی نداره؟؟
من اگه جای رییسی بودم الان سفارش میکردم حقوقش رو از ق.ق قطع کنن
ریا نکنید
یک ایثارگر واقعی ، از سهمیه برای ارتقا استفاده نمیکند از سهمیه برای پایمال کردن حقوق افراد بی بضاعت استفاده نمیکند
یک ایثارگر واقعی مرد عمل است و مرد شعار نیست
اصلا رای های خود همین طرح شفافیت باید شفاف باشه.
باید یه فرد باتجربه و باتدبیر بیاد وزیر بشه
آموزش و پرورش جای خودش
کارمندانی هستند در سایر ارگان ها که هنو ۴ ۵ تومن دریافتی دارند
خرج ۱۰ روز
و
شما هم میدانید
لطفا بفرمایید رسیدگی کنند
همسان سازی و ...
حالا باید سریع ادامه کلاس ها رو به صورت مجازی و آنلاین تایید شود.
نتیجه آموزششون هم که همه دارن میبینن نیاز به توضیح نیست.
ول کنید دیگه، حقوق، حقوق حقوق.
فعلا که از کارمندان هم بیشتر میگیرین
بسه بابا پدر همه رو در آوردین
شما دردنیا یه کشورپیشرفته پیدا کن که ترقی کرده ولی آموزش وپرورش ومعلمش گرسنه بوده.شما ازترقی بیزاری وهمین حالت برای شما خوبه.چطوری خواندن ونوشتن معلم یادشما داده .شما چطوری ازتشکرکردی بی ادب
یه تیکه چوب هم بزارن جای وزیر آموزش و پرورش، ما مجبوریم کارمون رو بکنیم. ما باید بسوزیم و بسازیم. مشکل ما وزیر نیست. مشکل ما نگرش مقامات ارشد نظام و مردم به آموزش و پرورش است.
نوری یا اکبری یا اصغری هیچ اهمیتی نداره که کی بیاد.
خدا وکیلی تو خوشبینانه ترین حالت یک درصد معلما واقعا معلم هستن بقیه فقط اسمشو دارن
امید که وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای یوسف نوری برادر انقلابی کهنه سرباز حق علیه باطل از هر لحاظ تحولات و تغییرات بسیار پیشرفته و عادلانه ایی در تمامی سطوح آموزش و پرورش با خردورزی و بصیرتشان ایجاد کنند و این تغییرات و تحولات پیشرفته عادلانه را همه مردم از صفر تا صدش را هم برای کادر محترم تحظیلی آموزشی پرورشی مدارس هم برای دانش آموزان عزیز هم برای امکانات پیشرفته همه مدارس دولتی شفاف مشاهده کنند پیشاپیش پست خادمیت نظام مردمی مقدس آموزش و پرورش ایران اسلامی عزیزمان را به شما تبریک عرض می کنیم . و من الله توفیق . والسلام و صلوات التماس دعا .