نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: باید تصویری جامع و روشن از عوامل منجر به ترک تحصیل دانش آموزان به دست آید.

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر لزوم برخورد ریشه‌ای با مسائل فرهنگی و اجتماعی چون ترک تحصیل دانش آموزان، گفت: با مسائلی که جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی دارند، نباید برخوردهای تسکین‌دهنده داشت. قطعاً مسائل اجتماعی چند وجهی هستند و نمی‌توان یک علت خاص برایشان متصور بود. در نتیجه گام نخست حل مشکل باید به دست آوردن تصویری جامع و روشن از عوامل منجر به ترک تحصیل دانش آموزان باشد.

وی تلاش برای نتیجه گیری زودهنگام و بررسی علت‌های سطحی را موجب تکرار مشکلات دانست و بیان کرد: مسئله ترک تحصیل دانش آموزان با یک توصیه و نصیحت به درس خواندن قابل حل شدن نیست و پس از شناسایی ریشه‌ها، باید هر کدام از مسیر تخصصی‌اش حل شود. امکان دارد مشکلات معیشتی یا نقش همسالان و خانواده‌ها موجب این اتفاقات شده باشد. به علاوه، لذت نبردن دانش آموزان از محیط آموزشی یا رفتار نامناسب از سوی معلمان و موارد دیگر می‌تواند از دلایل ترک تحصیل به شمار برود که لازم است هر کدام در جای خود بررسی شود.


بیشتر بخوانید

این نماینده یادآور شد که موضوع ترک تحصیل دانش آموزان در کشور می تواند بسته به امکانات، وضعیت و سطح فرهنگ و سواد متفاوت باشد.

منتظری اظهار کرد: برای حل مسئله پس از شناسایی علت‌ها، بهترین کار به دست آوردن فراوانی آنها و در اولویت قرار دادن علت با فراوانی بیشتر است. اگر شاخصه معیشت و اقتصاد در پژوهش‌ها بیشترین نقش را داشت، در نتیجه برای علاج و رفع نقص باید در اولویت قرار گیرد. همچنین اگر فراوانی مشکل فرهنگی و خانواده بیشتر بود، یک نسخه واحد برای کشور باید ارائه شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس  تصریح کرد: چشم بستن از مسئله و پاک کردن آن خطاست، بلکه باید آن را حل کرد که هم زمان‌بر است و هم دقت می‌خواهد. البته در پژوهش‌ها باید نظر جامعه هدف را دریافت کنیم که شفاف‌ترین منبع پژوهش به شمار می‌رود. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش آبان ماه امسال در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور خبر داد که بر اساس آمارها، حدود ۲۱۰ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی و در حدود ۷۶۰ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه، ترک تحصیل کرده‌اند. وی این آمار را یک آسیب جدی برشمرد و بر لزوم ارائه برنامه‌ای برای حل مشکل و تمرکز بر آن تأکید کرد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار