سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلایه مردم اردبیل از وضعیت اجاره مسکن و نبود سرپناه

اقشار مختلف مردم اردبیل معتقدند که خانه‌دار شدن همچنان برای آن‌ها یک رویا محسوب می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اقشار مختلف مردم اردبیل از وضعیت اجاره و نبود سرپناه گلایه دارند و معتقدند که خانه‌دار شدن همچنان برای آن‌ها یک رویا است، این در حالی است که خرید مسکن هم اکنون با این وضعیت تورم و گرانی برای خانواده‌های طبقه متوسط و پایین به هیچ وجه مقدور نیست و خرید زمین و احداث مسکن هم که دیگر حتی درخواب هم نمی‌شود دید.

افزایش قیمت مسکن که مطابق برآورد کارشناسان و با نگاهی به تورم موجود در کشور، زمان انتظار به خرید مسکن را تا ۵۵ سال افزایش داده است، موجب شده تا شهروندان برای یافتن سرپناه مجبور به اجاره و رهن یک فضای مسکونی شوند.

مشاهدات عینی حاکی از این است که مسکن در اردبیل این روز‌ها رونق چندانی ندارد؛ چرا که افزایش بی‌سابقه قیمت املاک و ساختمان، کمبود نقدینگی و فشار‌های اقتصادی ناشی از کرونا و ده‌ها عامل دیگر باعث شده که داشتن مسکن برای شهروندان اردبیلی به آرزویی تقریبا دست نیافتنی تبدیل شود.

مشاوران املاک هم حالا بیکارترین روز‌های خود را سپری می‌کنند و خیلی هایشان نیز دیگر رغبتی برای باز کردن مغازه‌هایشان ندارند؛ در این میان خرید و فروش املاک، از طریق سامانه‌های مجازی نیز شرایط را برای خیلی از مشاوران املاک که همچنان سنتی کاری می‌کنند سخت‌تر کرده است.

خانه‌دار شدن برای ما تبدیل به رویا شده است

در این باره یکی از جوانان اردبیلی با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن هم بسیار کم است و هم با این وضیعت بیکاری و گرانی اقساطش قابل پرداخت نیست، اظهار داشت: با این تسهیلات حتی بیست درصد مسکن را نمی‌شود احداث کرد و شرایط بسیار سخت است.

او گفت: باید تسهیلات مسکن افزایش یابد و سودش هم قرض‌الحسنه و مدت‌دار باشد تا امیدی برای خانه‌دار شدن وجود داشته باشد.

این جوان ادامه داد: با این وضعیت امید برای خانه دار شدن قشر‌های متوسط و پایین کم شده و نیاز است دولت اقدامات عملی و شرایط آسانی برای خانه‌دار شدن فراهم کند.

متاسفانه در شرایط کنونی هر خانه‌دار خود قیمت‌گذار مسکن شده و این مسئله سبب شده تا هرج و مرج در بازار مسکن ایجاد شود و جوانان با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه دست و پنجه نرم کنند.

البته طرح اقدام ملی مسکن از طرفی می‌تواند مشکلات خانه‌دار شدن را تا حدود قابل توجهی برای افراد واجد شرایط فراهم کند که نیاز است در این زمینه اقدامات عملی برای تحقق اهداف مورد نظر رقم بخورد.

با این اوصاف این طور که به نظر می‌رسد، در این میان شهروندان نیز دیگر فکر خرید مسکن را از سرشان بیرون کرده‌اند و حالا تنها نگران آینده فرزندانشان هستند و امید دارند شاید روزی برسد که داشتن مسکن دیگر دغدغه‌ای حداقل برای فرزندانشان نباشد.

انتهای پیام/ح

منبع: تسنیم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.