سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درخواست چین از آسه‌آن برای تحکیم روابط دوجانبه

پس از دعوت انگلیس از «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» برای شرکت در نشست گروه هفت، چین نیز خواستار تحکیم روابط با آ سه آن شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه ماینیچی شینبون ژاپن،  سخنگوی وزارت خارجه چین در سخنانی از اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) خواست تا روابط دوجانبه خود را با پکن حفظ کند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت: «چین با انجمن کشور‌های جنوب شرق آسیا برای پیشبرد یک «مشارکت راهبردی جامع» و «احترام به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر» همکاری خواهد کرد.»

اظهارات لیجیان در حالی بیان شد که انگلیس، که ریاست دوره‌ای مجمع را در سال جاری برعهده دارد، از کشور‌های آسه آن برای شرکت در گردهمایی جی هفت که قرار است ماه آینده در لیورپول برگزار شود، دعوت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین از کشور‌های گروه هفت خواست که به سیستم‌های سیاسی، مسیر‌های توسعه، ارزش‌ها و اجماع همکاری میان کشور‌های آسیایی احترام بگذارند.

لیجیان اضافه کرد: «گروه هفت باید ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارد، از مداخله در امور داخلی کشور‌های دیگر دست بردارد و برای صلح و ثبات منطقه کار‌های بیشتری انجام دهد.»

دوشنبه گذشته، چین و «آسه آن» توافق کردند که روابط خود را به یک «مشارکت راهبردی جامع» ارتقا دهند.

نشست بزرگداشت سی امین سالگرد گفت‌وگو بین چین و «آ سه آن» در سال جاری در حالی برگزار شد که پکن مشتاق افزایش نفوذ خود در منطقه بوده است.

گفتنی است، گروه هفت، نشست وزیران اقتصاد هفت کشور صنعتی است. این نشست در سال ۱۹۷۵ باحضور شش کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا تشکیل گردید.در ادامه، کانادا نیز به این گروه پیوست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.