لندن از ۱۰ کشور عضو آسه‌آن دعوت کرد تا در نشست وزرای خارجه گروه هفت که از ۱۹ الی ۲۱ آذر در لیورپول برگزار می‌شود، شرکت کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، انگلیس از ۱۰ کشور آسه آن (انجمن کشور‌های جنوب شرق آسیا) دعوت کرده است تا در نشست وزیران خارجه جی هفت که به میزبانی لیورپول از ۱۰ تا ۱۲ دسامبر (۱۹ الی ۲۱ آذر) برگزار می‌شود، شرکت کنند. 

این دعوت در روزی صورت گرفت که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و رهبران آسه آن از مشارکت راهبردی جامع بین چین و آسه آن خبر دادند. همچنین چین با اعلام تصمیم خود برای واردات ۱۵۰ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی طی پنج سال آینده، روابط خود را با آسه آن ارتقا داد و کمک‌های مالی بیشتری به بهبود اقتصادی این بلوک ارائه کرد.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: «من میزبان دوستان و شرکای خود خواهم بود تا درباره چگونگی ایجاد روابط نزدیک‌تر اقتصادی، فناوری و امنیتی در سطح جهانی و ارائه خدمات برای مردم انگلیس گفت‌وگو کنیم.»

علاوه بر اعضای آسه آن، وزیر خارجه انگلیس میزبان همتایان خود از آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا خواهد بود. این درخواست در بحبوحه انتقادات گسترده کشور‌های آسه آن، به ویژه مالزی و اندونزی از پیمان آکوس مطرح شده است.

پرابوو سوبیانتو، وزیر دفاع اندونزی روز شنبه در اظهار نظر در مورد توافق زیردریایی‌های استرالیا گفت: «موضع ما این است که جنوب شرق آسیا باید عاری از سلاح هسته‌ای بماند و این نگرانی وجود دارد که این موضوع باعث یک مسابقه تسلیحاتی شود و کشور‌های بیشتری به دنبال زیردریایی‌های هسته‌ای باشند.»

از زمان اعلام توافق سه جانبه استرالیا، انگلیس و آمریکا که به پیمان آکوس معروف است، پکن تعامل خود را با کشور‌های جنوب شرقی آسیا افزایش داده است. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز بدون اشاره به پیمان آکوس، در خصوص بازگشت به تنش‌های جنگ سرد در آسیا و اقیانوسیه هشدار داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار