سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمین آسیب‌های اجتماعی برای نوجوانان و راهکار‌های فراموش‌شده در آموزش و پرورش

حساسیت دوران نوجوانی بر کسی پوشیده نیست و وجود نظام جامع مشاوره در مدارس تا حدی بر حساسیت‌ها و خطر‌های در کمین این برهه سنی اثرگذار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «٣٢ درصد دانش آموزان در کمین آسیب‌های اجتماعی» موضوعی بود که حدود چند هفته پیش از سوی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان مطرح شدو روی خروجی بسیاری از رسانه‌ها منعکس شد، نهادی که به نوعی در فعالیت‌های پرورشی دانش آموزان نقش ایفا می‌کندو آن را در قالب تشکل‌های دانش آموزان پیش می‌برد، چنین ارزیابی را مطرح کرد، البته که جدا از این ارزیابی و ادعا اخبار مربوط به چالش‌های رفتاری نوجوانان و دسترسی‌های گسترده تری که در دوران کرونا برای ورود آنان به فضای مجازی به رسمیت شناخته شد، گواه این ادعا را بیشتر می‌کند.

در کنار تهدید آسیب‌های اجتماعی برای نوجوانان و دانش‌آموزان، حساس بودن این دوران از حیث ورود به جامعه و انتخاب مسیر درست تحصیلی موضوعی قابل تامل است که اگر دانش آموز یا نوجوان حتی از گزند آسیب‌های اجتماعی دور بماند، مسیر ناهموار استعدادیابی می‌تواند بر آینده درخشان او تاثیر منفی داشته باشد.

معضلاتی که بخشی از راهکار‌های آن به آموزش و پرورش و به بیان کلی‌تر نظام تعلیم و تربیت برمی‌گردد، راهکار‌هایی نه چندان پیچیده که سال‌هاست خلا آن در آموزش و پرورش مشاهده می‌شود.

به جریان افتادن طرحی چندین ساله برای تثبیت جایگاه مشاوره در مدارس

استقرار نظام جامع مشاوره، طوری که دست‌کم ۵-۶ سالی می‌شود زمزمه‌های ورود و اجرای آن در نظام تعلیم و تربیت مطرح شده، اما همچنان به جای میدان عمل روی کاغذ جاخوش کرده است، طرحی که اگر مسیر پیشرفت آن سرعت بیشتری پیدا می‌کرد بسیاری از آسیب‌ها و چالش‌هایی که دانش آموزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تا حدی گاهی پیدا می‌کرد، اما گویی ارجحیت ندادن و کم‌توجهی به حوزه پرورشی باز هم اولویت دوم بعد از آموزش در نظام آموزش و پرورش قرار گرفت.

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره استقرار نظام جامع مشاوره در آموزش و پرورش اظهار کرد: این نظام ١٧ خرداد امسال بعد از چندین سال کار مداومی که روی آن صورت گرفت، سرانجام به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید.

او ادامه داد: این سند در جلسات مختلف کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی همچنین در صحن علنی مورد بررسی قرار گرفت و الان در نوبت امضای رئیس جمهور قرار دارد تا ابلاغ شود البته، چون زمان تصویب همزمان با جابجایی دولت‌ها بود بنابراین امضای و ابلاغ آن به تاخیر افتاد که امیدواریم با امضای رئیس جمهور کار به طور رسمی ابلاغ شود چرا که اجرای آن می‌تواند در نظام راهنمایی و مشاوره موجب تحول خوبی شود.

او درباره اینکه آیا زیرساخت‌های لازم برای اجرای این سند بعد از چندین سال معطلی وجود دارد یا خیر، گفت که مطالعات و مستندات قانونی را باید تکمیل می‌کردیم و بعد از آن اقدام می‌شد.

شکوهی معتقد است، این سند که به تصویب بالاترین مرجع رسمی آموزش و پرورش رسیده است می‌تواند مبدایی برای شروع فعالیت‌های منطبق بر جایگاه علمی و عملی باشد و قاعدتا در این حوزه تاکنون جای آن بسیار خالی بود، کاری که انجام گرفت حداقل این است که خود حوزه راهنمایی و مشاوره صاحب نقشه راه شد و این موضوع می‌تواند به پیشبرد برنامه‌های مشاوره کمک کند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش تصریح کرد: بعد از ابلاغ رسمی سند، این کار می‌تواند انسجامی در حوزه مشاوره و راهنمایی پیش آورد و در این مدت فعالیت‌های راهنمایی و مشاوره در حال انجام است و الان این سند می‌تواند بستری ایجاد کند که مبدا اتفاقات خاص و مثبت در آموزش و پرورش باشد.


بیشتر بخوانید


کمبود مشاور در مدارس و تهدید آسیب‌های اجتماعی

نیروی انسانی مشاوره مثل سایر پست‌ها در آموزش و پرورش دچار کمبود اسن و طی سال گذشته بود که شکوهی در مورد وضعیت مشاور در مدارس کشور گفته بود «به ازای هر ۱۵ دانش آموز یک ساعت مشاوره در هفته داریم، به عبارتی به ازای هر ۳۶۰ دانش آموز یک نیروی مشاور داریم که برای اجرای همین نظام جامع راهنمایی و مشاوره به ۴۰ هزار مشاور نیاز داریم که این رقم در شرایط کنونی ١٣ هزار مشاور است.»

با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که کمبود مشاور در مدارس رقمی حدود ٢٧-٨ هزار نیرو است که البته مدیرکل امور تربیتی و مشاوره در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرد که در حوزه راهنمایی و مشاوره در شرایط کنونی، آموزش و پرورش ملزم به تامین مشاور برای متوسطه اول است بنابراین بخش زیادی از مشاوران به این دوره منتقل شدند که این کار از سال تحصیلی ۴-٩٣ به جریان افتاد و مشاوران در دوره اول متوسطه استقرار پیدا کردند.

او اضافه کرد: در شرایط کنونی در این مقطع تحصیلی به سبب انجام هدایت تحصیلی در چارچوب قانونی تعریف شده مشکلی نداریم و بیش از ٩٠ درصد مدارس مشاور دارند، اما درخواست داریم با توجه به حساسیت‌های دوره متوسطه دوم و هم دوره ابتدایی که شکل گیری خیلی از رفتار‌ها و ارزش‌های فردی در این برهه زمانی است، نیروی متخصص در این حوزه حضور داشته باشد که با تصویب این سند می‌توانیم این حوزه را پوشش دهیم.

شکوهی با اشاره به اینکه در تامین نیرو با مشکل مواجه هستیم و سند یاد شده می‌تواند شاخص‌ها را تغییر می‌دهد و براساس شاخص‌های جدید نیاز به مشاور داریم، گفت: البته در باره زمانی پنج ساله اخیر نزدیک به ۴ هزار مشاور مجوز استخدام کردیم، ولی چون حدود ٢ هزار بازنشسته داشتیم که از خارج از مجموعه شدند، همچنان مشکل کمبود مشاور مشهود است.

با وجود شرایط توصیف شده روند توجه به تامین مشاور مدرسه و پیشرفت نظام جامع مشاوره همچنان در کشاکش بروکراسی‌های اداری و کمین آسیب‌های اجتماعی در انتظار نوجوانان و دانش آموزان برقرار است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
قاسم خدایی
۱۰:۱۴ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
کرونا و تعطیلی مدارس بجه ها را ضد اجتماعی و پرخاشگر کرده و باید فکری اندیشیده شود