سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا بیماران بخش دولتی بیمارستان امام رضا به بخش خصوصی انتقال داده شدند؟

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) گفت: به علت قدیمی بودن و خراب شدن بخشی از سقف بخش دیالیز بیمارستان امام رضا (ع) قسمت عمده‌ای از آن به مکان دیگری منتقل شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی یوسفی رئیس بیمارستان امام رضا (ع) گفت: به علت قدیمی بودن و خراب شدن بخشی از سقف بخش دیالیز بیمارستان امام رضا (ع) قسمت عمده‌ای از آن به مکان دیگری منتقل شد.

او افزود: هزار و ۵۰۰ بیمار در ماه با ۲۱ دستگاه دیالیز در بخش قدیمی، دیالیز می‌شدند که طرح بازسازی این بخش با طرح تحول سلامت (که بخشی از آن جهت توسعه تخت‌های دیالیز بود) در دولت قبلی هم‌زمان شد.

رئیس بیمارستان امام رضا ادامه داد: با مرکز دیالیز اخوان تفاهمنامه همکاری بستیم تا زمان آماده شدن بخش دیالیز بیمارستان امام رضا فقط بیماران سرپایی به آنجا مراجعه کنند که هزینه‌ای برای بیماران ندارد و رایگان است.

یوسفی بیان کرد: مرکز اخوان مجوز قانونی برای فعالیت دیالیز دارد و با لحاظ تمامی موارد ایمنی فقط بیماران سرپایی به صورت رایگان به آنجا ارجاع داده شد.

او تصریح کرد: مدیریت فنی دانشگاه و مهندسین از بخش قدیمی دیالیز بازدید کردند و اعلام کردند این بخش به دلیل فرسوده بودن قابلیت تعمیر ندارد و اجازه کار درمانی در آن‌ها و موافقت اصولی داده نمی‌شود و حتما باید ساختمان جدید دیالیز ساخته شود.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) با بیان اینکه هیچ طرحی مبنی براتصال بخش دیالیز به سالن جلسات نداشتیم تاکید کرد: بخشی از دیالیز را به‌ ای سی یو منتقل کردیم و دستگاه‌های ro (چرخه آب را برای دیالیز تصفیه می‌کند) را به‌ ای سی یو منتقل کردیم به دلیل اینکه مریضی که به ونتیلاتور متصل است و بد حال است ریسکش بالاست که آن را با امبولانس به بخش دیالیز بیاریم.

یوسفی اظهار کرد: لذا چند‌ای سی یو به عنوان‌ای سی یو دیالیز هم تعریف کردیم در اورژانس عدالتیان‌ای سی یو پشتیبان را مجهز به یک تخت دیالیز کردیم در آی سی یو قلب باز در ساختمان ۶۱۰ سه تخت دیالیز مجهز کردیم.

او افزود: آی سی یو یکی از فضا‌های استریل و تمیز است و باید سطح رعایت پروتکل‌ها بالا باشد، چون اکثر بیماران به دلیل مصرف کورتن سطح ایمنی ضعیفی دارند؛ در آی سی یو پشتیبان یک اتاق ایزوله تک تخت دارد این اتاق مجهز به ro است این مسئله باعث تاثیربالایی در ایمنی هم شده است و از انجاییکه این روند تجربه موفقی بوده احتمالا آی سی یو‌ها را از دیالیز خارج نخواهیم کرد.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) ادامه داد: بخش عمده‌ای از بیماران دیالیز یعنی ۷۰ درصد از دیگر بیماران دیالیزی در بخش نفرولوژی (کلیه) هستند.

یوسفی بیان کرد: طرح دیگری که داشتیم به دلیل متمرکز کردن نیروی انسانی پزشک و پرستار خواستیم تا دیالیز را به بخش نزدیک کنیم و، چون درصد بالایی از بیماران دیالیزی در بخش نفرولوژی‌اند معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی پیشنهادی برای بخش دیالیز پیشنهادی داد که کلا بخش دیالیز قدیمی خراب شود و دوباره ساخته شود که این مسئله پیش شرط آن این است که در این مدت بیماران به مکانی منتقل شوند؛ از طرفی در ساختمان نفرولوژی فضای بزرگی تحت عنوان کهرت (چکاب بیماران توسط معاونت پژوهشی) قرار داشت.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: معاونت درمان طی نامه‌ای مقرر کرد تا فضای کهرت را تخلیه و به صورت موقت به ۲۰ تخت دیالیز داده شود تا برنامه بهسازی و یا ساخت را پیگیری کنیم این فضا در حال تجهیز است و تا ۲ هفته دیگر آماده است تا دیالیز بخش‌های غیر آی سی یو را در این فضا متمرکز کنیم.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) تاکید کرد: در بخش دیالیز به نسبت هر سه بیمار یک پرستار قرار می‌دهیم. طبق پروتکل پزشک مقیم نیاز ندارند و بیماران در شروع دوره دیالیز باید ویزیت (فوق تخصص نفرولوژیست) شده باشند و پس از آن پزشک آن‌کال (عمومی) تعریف کرد.

یوسفی اظهار کرد: در یک مدت کوتاهی به دلیل کاهش پزشک و رزیدنت قرار شد از طریق پزشک عمومی آن‌کال پوشش دهیم؛ پزشک در تمامی بخش‌های آی سی یو مستقر است و اگر نباشد جرم است همچنین به محض بد حالی بیمار در بخش دیالیز حتی با وجود پزشک به بخش اورژانس اطلاع داده می‌شود و فرایند سی پی ار و احیا انجام می‌شود.

او افزود: دیالیز بیمارستان امام رضا در سه مکان در آی سی یو پشتیبان (عدالتیان)، آی سی یو داخلی، آی سی یو قلب باز صورت می‌گیرد؛ در این سه مکان رعایت اصول ایمنی و بهداشت بالاتر از حد پروتکل‌های دیالیز است در دیالیز هر ۴ بیمار به یک پرستار سپرده می‌شود در حالیکه در این بخش‌های‌ای سی یو حداکثر ۲ بیمار به یک پرستار داده می‌شود برق کل بیمارستان تضمین شده است و به لحاظ فاضلاب مجهز به ro هستند و فضای آن‌ها از بقیه بیماران جداست.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) ادامه داد: وضعیت فعلی بیماران دیالیزی غیر آی سی یو و سر پایی در قسمت قدیمی بیمارستان امام رضا (ع) است تا ۲ هفته آینده به مکان جدید منتقل می‌شوند و طبق پروتکل بیماران دیالیزی، نیازی به پزشک مقیم ندارند یک پزشک آن‌کال نیاز دارد بعد از جا به جایی پزشکان داخلی هم مقیم می‌شوند.

یوسفی در خصوص آتش سوزی صورت گرفته هم زمان با افتتاحیه بخش دیالیز بیان کرد: تانکری در بخش دیالیز قرار دادیم تا آب تمیز را پمپ کنیم و برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم که قسمت بالایی تانکر دچار حریق شد البته حریق خاصی نبود و سریعا مرتفع شد.

او تصریح کرد: مدیریت نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه کلیه فرایند‌ها در بخش دیالیز را کنترل می‌کنند و شرایط پذیرش بیمار را دارد، چنین گزارشی به دست ما نرسیده که یک لوله اکسیژن کنار کابل فشار قوی است. داخل فضای دیالیز چنین چیزی نداریم انتقال بخش میان مدت است. تهویه هر ۱۵ دقیقه یکبار است و فاضلابش هر تخت جداگانه است فاضلاب بخش دیالیز روال استاندارد دارد.

انتهای پیام//ف. غ.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.