سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عالمی بلخی:

تامین عدالت اجتماعی و احترام به حقوق دیگران مشخصه اصلی یک نظام اسلامی است

رئیس مجمع محبان اهل بیت (ع) طی سخنانی بر عدالت اجتماعی، احترام به حقوق انسانی و حفظ ارزشهای مذهبی و باورهای فرق اسلامی تاکید کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسین عالمی بلخی، رئیس مجمع محبان اهل بیت (ع) در سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان بیان داشت: عدالت اجتماعی، احترام به حقوق انسانی، قانون گذاری بر مبنای دین و حفظ ارزشهای مذهبی و باورهای فرق اسلامی از مشخصات عمده یک نظام اسلامی بشمار می ورد.

عالمی بلخی تاکید کرد: مردم افغانستان می‌خواهند که طالبان یک حکومت اسلامی به معنای واقعی کلمه را تشکیل دهند تا در سایه آن به آرامش برسند.

وی در ادامه تاکید کرد: یک نظام اسلامی باید در درون خود زمینه وحدت، اخوت و تفاهم همه اقشار جامعه را پرورش دهد و حتی غیر مسلمانان نباید از حقوق شان محروم شوند؛ همانطور که در سایه حکومت پیامبر گرامی اسلام (ص) یهود و نصارا در ذمه اسلام کاملا در امنیت و رفاه زندگی می کردند.

به گفته وی، بر اساس اصول اساسی اسلام و سیره پیامبر(ص)، باید تمام پیروان مذاهب از ارزشها و مناسبت های مذهبی خود آزادانه تجلیل کنند و در محاکم نیز برای پیروان سایر مذاهب و به ویژه مذهب جعفری آزادی وجود داشته باشد تا مطابق احکام فقهی خود عمل نمایند.

وزیر اسبق وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت پیشین افغانستان اظهار داشت: در شرایط کنونی هیچ کشوری نمی‌تواند مجزا از جهان زندگی کند و در تمام دنیا پیمان‌ها و میثاق‌های بین المللی حاکم است و افغانستان نیز باید عضویت آن را داشته باشد. لذا در پذیرش میثاق‌‌های بین المللی باید حدود و احکام شریعت در نظر گرفته شود و پیمان‌ها نباید در تضاد با ارزشهای دینی قرار داشته باشند.

وی اضافه کرد: مشخصه دیگری که باید در یک نظام اسلامی مد نظر قرار داده شود، عدالت اجتماعی است. به این معنا که تمام افراد جامعه از حقوق مساویانه بر خوردار باشند؛ سرمایه ها و ثروت های ملی و بیت المال مانند صدر اسلام میان مسلمانان بدون تبعیض تقسیم شود.

این عضو شورای علمای شیعه افغانستان تاکید کرد: در یک نظام اسلامی حضور پیروان تمام مذاهب در عرصه های سیاسی بر مبنای شایستگی و لیاقت یک ضروت است تا جامعه اسلامی بتواند از توانایی های همه بهره‌مند شود و به‌سوی ترقی و پیشرفت گام بردارند.

عالمی بلخی تصریح کرد: خبرهایی که از فقر و بیکاری و حتی جان دادن افراد بر اثر گرسنگی در این روزها بگوش می‌رسد ناگوار و تکان دهنده است و برای یک نظام اسلامی چنین وضعیتی غیر قابل قبول است. لذا ایجاب می کند که با همکاری یکدیگر در افغانستان تحول ایجاد کنیم تا به وضعیت موجود پایان داده شود.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.