سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای فرآیند تهیه شناسنامه برای بیش از یک هزار عنوان نسخه خطی

سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری از اجرای فرآیند تهیه شناسنامه برای بیش از یک هزار عنوان نسخه خطی در این استان خبر داد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، احمد فرهادی سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری به گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار به آغاز فرآیند تهیه شناسنامه برای بیش از یک هزار عنوان نسخه خطی موجود در استان از ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: تجهیزات مورد نیاز برای تصویربرداری و فراهم کردن نمونه الکترونیکی این تعداد نسخه خطی نیز خریداری شده است.

 او افزود: هم‌اکنون بخش نسخه‌های خطی در کتابخانه مولوی شهرکرد فعال شده و مراحل تصویربرداری و ثبت مشخصات نسخه‌های موجود در حال انجام است.

فرهادی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تهیه شناسنامه و نسخه الکترونیکی این مجموعه از نسخ خطی موجود در کتابخانه‌های استان تا ۲ سال آینده به پایان برسد.

فرهادی خاطرنشان کرد: همکاری با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف همچون ادارات اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای شناسایی و جمع‌آوری نسخه‌های خطی شامل کتاب و اسناد تک‌برگی نیز در دستور کار قرار دارد.

فرهادی همچنین در خصوص اجرای طرح میراث مکتوب استان یادآور شد: مجری این طرح فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد است که مراحل اجرای آن به زودی با همکاری شهرداری‌ها و شورا‌های اسلامی شهر‌های فرخشهر، بروجن و شهرکرد و اداره امور کتابخانه‌های عمومی استان نهایی خواهد شد.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه در این طرح مجموعه‌ای از اسناد و کتاب‌هایی که به نوعی به جغرافیا، تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم و دیگر مولفه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی چهارمحال و بختیاری اشاره دارند، جمع‌آوری می‌شود، اظهار داشت: تلاش می‌شود این طرح تا یک سال و نیم دیگر به پایان برسد و نتایج آن در قالب نمایشگاه دائمی و نسخه‌های الکترونیک برای بهره‌مندی محققان و پژوهشگران در دسترس قرار گیرد.

سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری در ادامه ایجاد کتابخانه مرکزی استان را به عنوان یکی از مطالبه‌های مهم فرهنگی دانست و گفت: بیش از ۱۰ سال از زمان تصویب ساخت این کتابخانه در جریان سفر رییس جمهوری به استان می‌گذرد، اما با وجود آنکه ردیف اعتباری برای این طرح نیز در نظر گرفته شده است، اما تاکنون مبلغی اختصاص نیافته است.

فرهادی با بیان اینکه خدمات این نوع کتابخانه‌ها به ویژه در بخش منابع مکتوب بسیار گسترده‌تر از کتابخانه‌های عمومی است، افزود: با رایزنی‌های انجام شده و اختصاص هفت هزار مترمربع زمین در شهرکرد برای ساخت این کتابخانه، امید می‌رود روند جذب اعتبارات برای این طرح ملی نیز هر چه سریع‌تر تسهیل شود.

او به طرح این موضوع در جریان سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به استان در مهر امسال نیز اشاره و تصریح کرد: در صورتی که کتابخانه مرکزی در استان دایر شود می‌توان سطح ارائه خدمات مرتبط با کتاب و کتابخوانی را تا حد بسیاری ارتقا داد.

فرهادی در ادامه به برخی مطالعات بین‌المللی انجام شده درباره نوع خدمات‌دهی کتابخانه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس این مطالعات بیش از ۴۰ خدمت جدید همچون راه‌اندازی بخش‌های مطالعاتی و آموزشی برای نوجوانان و کودکان و ارائه محتوا در قالب فضای مجازی و کتاب‌های الکترونیک در کتابخانه‌ها تعریف شده است که با توجه به نبود کتابخانه مرکزی در استان تلاش می‌شود بخشی از این خدمات جدید در کتابخانه حافظ شهرکرد عملیاتی شود.

او تغییر چیدمان کتابخانه مولوی شهرکرد را نیز در راستای ارائه خدمات جدید دانست و افزود: روند تغییرات این کتابخانه تا سال آینده تکمیل می‌شود و خدمات ارائه شده در آن نیز به طبع این تغییرات، متنوع خواهد شد.

سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری همچنین درباره توسعه فضای فیزیکی و ساخت کتابخانه‌های جدید در استان اظهار داشت: در سال ۹۹ کتابخانه‌های نافچ و پردنجان به مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان افزوده شدند که در سال جاری نیز یک باب کتابخانه در آورگان به بهره‌برداری می‌رسد.

فرهادی با اشاره به فرسودگی ساختمان کتابخانه رودکی شهرکرد افزود: این کتابخانه که به صورت ویژه به نابینایان خدمات ارائه می‌کند در سال آینده تخریب و نوسازی می‌شود تا شرایط برای استفاده روشندلان از منابع کتابخانه‌ای به شکل مطلوب‌تری فراهم شود.

او به پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات عمرانی کتابخانه بعثت فرخشهر اشاره و تصریح کرد: به منظور احداث کتابخانه عمومی در شهرک منظریه شهرکرد نیز ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع زمین اختصاص یافته است که اجرای آن هم‌اکنون در مرحله انتخاب مشاور قرار دارد و تلاش خواهد شد پس از بررسی و تصویب نهایی، ساخت این کتابخانه هر چه سریع‌تر آغاز شود تا بتوان در آینده‌ای نزدیک، ارائه خدمات فرهنگی در این شهرک را نیز از طریق کتابخانه عمومی دنبال کرد.

او سیاست اصلی امور کتابخانه را تسهیل دسترسی عموم به کتاب عنوان کرد و گفت: استقبال مطلوب از طرح ابتکاری پیشخوان کتاب در استان موجب شد تا توسعه آن به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها در دستور کار قرار گیرد که به همین منظور با خریداری ۲ کانکس به زودی پیشخان کتاب با حمایت یک کتابخانه‌های معین در یکی دیگر از مناطق حاشیه‌ای لردگان و همچنین منطقه غرب شهر شهرکرد راه‌اندازی می‌شود.

فرهادی ادامه داد: این طرح در روستای جوانمردی شهرستان خانمیرزا و روستای چم چنگ شهرستان سامان نیز در آینده نزدیک به اجرا در می‌آید تا مردم ساکن در این مناطق نیز از خدمات فرهنگی برخوردار شوند.

انتهای پیام/خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.