سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فوق تخصص بیماری‌های کلیوی بزرگسالان دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

شناسایی بیماران دیابتی نخستین قدم در کنترل نارسایی‌های کلیوی است

فوق تخصص بیماری‌های کلیوی بزرگسالان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با روند افزایشی بیماران دیابتی در کشور و با توجه به هزینه‌های بالای دیالیز و پیوند کلیه، شناسایی بیماران دیابتی مهم‌ترین و نخستین قدم در کنترل نارسائی‌های کلیوی است.

مهین صباغ عضو هیات علمی و فوق تخصص بیماری‌های کلیوی بزرگسالان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به حمایت از بیماران کلیوی گفت: با ثبت و رجیستری اطلاعات و پیگیری بیماران دیابتی از طریق مراکز مجوز دار ارائه دهنده خدمات به این بیماران در مناطق مختلف شهر‌ها می‌توان برای ارائه خدمات درمانی پیشگیرانه برای این بیماران برنامه ریزی کرد و از تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین بر سیستم بهداشت و درمان کشور کاست.

او با اشاره به آمار پیوند‌های انجام شده در خراسان رضوی افزود:  در ادامه ارائه خدمات پیوند در بیمارستان‌های امام رضا (ع) و قائم (عج) و بدنبال افتتاح بیمارستان منتصریه فوق تخصصی در سال ۱۳۹۰, پیوند اعضا به صورت متمرکز در این مرکز ارائه شد و از ان سال  تا کنون در استان خراسان رضوی، یک هزار و ۱۱۰ پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی، ۳۲۰ پیوند کلیه از اهداء کننده زنده،   ۴۶۰ پیوند کبد، ۸۰ پیوند قرنیه، ۸۰ پیوند قلب, ۸۰۰ پیوند پوست، ۸ پیوندهمزمان کلیه و کبد، ۱۳ پیوند همزمان کلیه و پانکراس و  یک پیوند پانکراس داشتیم.

صباغ با توجه به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ پرونده فعال در انتظار پیوند کلیه در خراسان رضوی داریم بیان کرد: ۸۰۰ پرونده نیز داریم که به علت عدم پیگیری بیمار، تکمیل نشده و به مرحله انتظار نرسیده است.

او با بیان اینکه هزینه‌ی بر بودن انجام دیالیز حتی بیشتر از رقم اختصاصی دولتی است تصریح کرد: یک بررسی که در بیمارستان منتصریه داشتیم نشان میدهد عملا هزینه‌های دیالیز برای مراکز بویژه در بخش‌های دولتی برای هر دیالیز رقم بسیار بیشتری نسبت به مبلغ پرداختی سازمان‌های بیمه گر و مصوبات شورای عالی دیالیز است که نشان می‌دهد ادامه این روند در درازمدت ممکن است فعالیت مراکز دیالیز را دچار چالش‌های جدی مالی نماید.

عضو هیئت علمی و فوق تخصص بیماری‌های کلیوی بزرگسالان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به اینکه حدود ۴۰  مرکز فعال دیالیز در سطح دانشگاه علوم پزشکی موجوداست که در تناسب جمعیتی در مجموع متناسب با استاندارد‌های کشوری است؛ تاکید کرد: بیماران دیالیزی ما عملا برای دسترسی به این خدمات در مشهد و سایر شهر‌ها مشکل عمده‌ای ندارند. به عبارتی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه تجهیزات و امکانات و همین طور وجود نیروی متخصص برای ارائه خدمات دیالیز به بیماران عملکرد خوبی داشته است.

صباغ اظهار کرد: متاسفانه هر چه ما از منظر سبک زندگی از سبک زندگی سالم و پرتحرک فاصله گرفتیم به آمار‌های نارسایی‌های کلیوی در کشور‌های غربی نزدیکتر شدیم. شاید چند دهه قبل موضوع ابتلا به عفونت‌ها علت اصلی نارسائی‌های کلیوی در کشور قلمداد می‌شد، اما با پیشرفت درمان‌ها این عوامل را مرتفع  و متاسفانه با سندروم‌های متابولیک، چاقی، دیابت و پرفشاری خون با سرعت بالا به سمت نارسائی‌های کلیوی حرکت کردیم.

انتهای پیام//ا. د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.