سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس کل دادگستری کرمان اعلام کرد:

آزادی ۵۵۹۹ زندانی به همت شورای حل اختلاف در کرمان

موحد با اشاره به رتبه ۴ کرمان در زمینه سازش گفت: به همت شورا‌های حل اختلاف در زندان‌ها از ابتدای سال ۹۲ تاکنون ۵ هزار و ۵۹۹ نفر آزاد شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان امروز در نشست مطبوعاتی که با موضوع شوراهای حل اختلاف به مناسبت سالروز تاسیس شوراهای حل اختلاف در سالن کنفرانس شهید بهشتی دادگستری کل استان کرمان برگزار شد، با بیان روایات پیامبر اکرم(ص) به توجه اسلام به صلح و سازش اشاره کرد و گفت: در نظام قضایی صلح و سازش دچار تحولاتی شد و قانون ۱۶۹ برنامه سوم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اجرایی و به تصویب رسید و نهاد شوراهای حل اختلاف به نظام قصایی کشور پیوست.

او هدف از تشکیل شوراهای حل اختلاف را کاهش مراجعات مردم به محاکمات قضایی، جلب مشارکت های مردمی به منظور رفع اختلافات محلی، حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند و یا ماهیت قضایی آن ها از پیچیدگی کمتری برخوردارند (که نتیجه وجود این نهاد کاهش دعوا و کاهش پرونده به دستگاه های قضایی کشور است)‌، اعلام کرد.

رییس کل دادگستری استان کرمان به پیشینه نهاد شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و بیان داشت: این نهاد از سال ۸۱ در استان کرمان ابتدا در  ۴ شعبه در بردسیر به عنوان پایلوت اجرا شد و پس از موفقیت در کل استان اجرا شد.

موحد با بیان اینکه ۳۱۲ شورای حل اختلاف در استان کرمان فعال هستند، گفت: از این تعداد ۱۲۷ شورا صلاحیت صدور حکم را از سوی قضات شورای حل اختلاف دارند.

او تصریح کرد: ۹۹ شورای حل اختلاف وصلی و ۸۶ شورای حل اختلاف روستایی در استان کرمان داریم که صلاحیت صدور رای را ندارند و وظیفه آن ها انجام مذاکرات اصلاحی بین طرفین و مختومه کردن و سازش است.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه ۹۱۲ نفر از معتمدین، متنفذین و اشخاص مورد وثوق به عنوان عضو شورای حل اختلاف فعال هستند و ۵۱۹ نفر به عنوان دبیر حل اختلاف کارهای اداری را انجام می دهند، افزود: در مجموع هزار و ۴۳۱ عضو و دبیر در ۳۱۲ شورای حل اختلاف ارائه خدمت می کنند.

موحد با بیان اینکه از بدو تاسیس شورای حل اختلاف تاکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ و ۴۲ هزار پرونده وارد شورا‌های استان کرمان شده است، گفت: از این تعداد ۲ میلیون و ۶۰۰ و ۲۹ هزار و ۲۹ فقره پرونده مختومه، رسیدگی و تصمیم گرفته شده است.

او بیان داشت: ۴۴ درصد پرونده‌ها با صلح و سازش به اتمام رسیده اند.

رییس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سال ۱۳۹۲ در تمامی زندان‌ها شورای حل اختلاف به منظور سازش بین شاکی و محکوم علیه فعال شده است که این امر منجر به آزادی زندانیان برای کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها می‌شود.

او با اعلام اینکه از سال ۹۲ تاکنون ۲۱ هزار و ۴۸ فقره پرونده به شورا‌های اختلاف زندان‌های استان کرمان ارجاع داده شده است، افزود: از این تعداد بیش از ۱۹ هزار پرونده مختومه شدند و بیش از ۱۲ هزار پرونده حل اختلاف منتهی به سازش شده که نتیجه این آزادی ۵ هزار و ۵۹۹ نفر بوده است.

موحد با اشاره به اینکه ۶۳ درصد پرونده‌های ارسالی به شعب صلح و سازش زندان‌ها منتهی به سازش و مختومه شده اند، تصریح کرد: در پرونده‌های قتل یا پرونده‌هایی که حکم قصاص آن‌ها صادر شده از سال ۹۲ تاکنون، ۹ محکوم به قصاص با مداخله شورا‌های حل اختلاف منتهی به مصالحه و سازش بین اولیای دم و محکوم علیه شده است.

او به کیفیت مناسب آرای شورای حل اختلاف پرداخت و بیان داشت: طی ۷ ماهه ابتدایی امسال ۱۱۳ هزار و ۴۲۲ پرونده به شورا‌های حل اختلاف ارجاع شده است که ۱۱۲ هزار و ۵۸۴ فقره مختومه شده اند.

رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: طی این مدت ۴۲ درصد پرونده‌ها با تلاش به سازش ختم شده اند.

او با اشاره به اینکه استان کرمان از حیث شاخص صلح و سازش رتبه ۴ کشوری را دارد، گفت: استان کرمان در زمینه آزادی زندانیان امسال رتبه ۴ کشور دارد.

موحد در ادامه به اقدامات خوب قوه قضاییه در استان کرمان برای ترویج صلح و سازش و افزایش مشارکت مردم اشاره کرد و گفت: افتتاح کانون داوری در استان کرمان از جمله این موارد است.

او در بخش دیگری از سخنانش افزود: نام نویسی در آزمون داوری و میانجی گری از امروز در سایت مرکز ازمون جهاد دانشگاهی آغاز شده است و تا ۲۹ آبان دارد و آزمون در ۲۶ آذربرگزار می‌شود که ۹۲۴ نفر در آن انتخاب و مجوز داوری را دریافت می‌کنند و به امر داوری می‌پردازند.

موحد تشکیل ستاد صبر (مخفف صلح، بخشایش و رضایت) با حضور معتمدان که با شورا‌های حل اختلاف همکاری می‌کنند و افتتاح بسیج حقوقدانان سردار شهید سلیمانی را از دیگر اقدامات برای ترویج صلح و سازش عنوان کرد.

او به مکانیزه شدن شورا‌های حل اختلاف و انجام کار‌ها به صورت الکترونیکی اشاره کرد.

رییس کل دادگستری استان کرمان درباره وضعیت اشتغالی دبیران شورا‌های اختلاف و افرادی که شغل ندارند، گفت: طرحی مبنی بر سامان دهی این نیرو‌ها به تصویب مجلس رسیده و پس از تایید شورای نگهبان اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/ب

 

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.