سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خوشاب

رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب گفت: واکسیناسیون رایگان طیور بومی، برعلیه بیماری نیوکاسل (مرغ مرگی) در خوشاب آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود ترخاصی رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب گفت: طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی، با استفاده از توان یک اکیپ بخش دولتی با اولویت روستا‌هایی که در مجاورت مرغداری‌های صنعتی واقع شده اند در سطح خوشاب شروع و هدف این طرح ایمن سازی طیور بومی این مناطق بر علیه بیماری نیوکاسل و در نهایت افزایش تولید می‌باشد.

او افزود: واکسن مورد استفاده در این طرح واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت می‌باشد، که به روش آشامیدنی مصرف می‌گردد.

رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب ادامه داد: به صاحبان طیور بومی (با توجه به دما و رطوبت محیط) توصییه می‌گردد، ۳ الی ۴ ساعت قبل از استفاده واکسن به مرغ‌های خود تشنگی بدهند تا واکسن بهتر مصرف گردد.

ترخاصی بیان کرد: بیماری نیوکاسل نوعی بیماری ویروسی است که به مرغ مرگی مشهور است و در گونه‌های مختلف پرندگان اعم از اهلی و وحشی دیده می‌شود.

او تصریح کرد: از خصوصیات آن، وجود تنوع در، میزان واگیری، مرگ و میر، نشانه‌ها و جراحات بیماری می‌باشد، این بیماری دارای فرم‌های مختلفی می‌باشد که در فرم حاد بسیاری از مرغ‌های مبتلا، غالباً دچار تنگی نفس، اسهال شدید، تورم بافت ملتحمه چشم و فلجی می‌شوند و بالاخره ظرف مدت ۲ تا ۳ روز می‌میرند.

رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب اظهار کرد: ممکن است بافت‌های اطراف چشم، متورم و تیره باشند و ترشحات چسبناک در اطراف چشم و بینی مشاهده شوند.

محمود ترخاصی تاکید کرد: برخی از پرندگان که زنده می‌مانند ظرف چند روز نشانه‌های عصبی را بروز می‌دهند مانند، لرزش، پیچش سروگردن، چرخش، فلجی و اسپاسم‌های کلونیک، میزان ابتلا و مرگ و میر بالا و تا حدود ۱۰۰ درصد می‌باشد.

انتهای پیام//ع. ظ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.