سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاور تخصصی کنکور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باید توازن درآمدی بین رشته‌های مختلف ایجاد شود

مسیح گفت: لازم است تا با ایجاد آگاهی سازی در میان دانش آموزان و توازن درآمدی انتخاب رشته‌ها را گسترده‌تر کنیم.

شروین مسیح مشاور تخصصی کنکور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتخاب رشته دانش آموزان اظهار کرد: دانش آموزان باید بر اساس مهارت به سمت رشته‌های فنی جذب شوند.

او افزود: اگر بتوانیم در جامعه این اتفاق نظر را ایجاد کنیم تا درآمد رشته‌های مختلف نزدیک به یک دیگر باشند، بنابراین دانش آموزان انتخابات بیشتری دارند و تنها به سمت رشته‌های پولساز پزشکی جذب نخواهند شد.

شروین تصریح کرد: خانواده‌ها اصرار دارند تا دانش آموزان به سمت رشته‌های دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی بروند، چرا که اولا با عنوان دکتر شناخته می‌شوند و دوما اینکه فکر می‌کنند رشته‌های پزشکی پولساز هستند و دیگر نیازی است تا فرزندانشان بعد از تحصیل کارمند ارگانی شوند.

این مشاور تخصصی کنکور ادامه داد: تمامی عوامل مذکور باعث می‌شوند تا رشته‌های پزشکی رشد کنند و اکثر خانواده‌ها به سمت آن‌ها بروند، در صورتی که ما اصلا به تعداد زیادی از این رشته‌ها احتیاج نداریم، بنابراین مشکل انتخاب هم اکنون در جامعه ما برای دانش آموزان ایجاد شده است و باید آگاهی سازی در این زمینه شکل بگیرد.

شروین گفت: باید یک توازن درآمدی یا نزدیک بین پرستارانی که دو شیفت کار می‌کنند با پزشکان ایجاد شود تا محور جامعه به سمت هر دو رشته سوق داده شود.

او با بیان اینکه برخی رشته‌های علوم انسانی مورد توجه دانش آموزان در انتخاب رشته قرار می‌گیرند، تاکید کرد: وکالت در رشته‌های علوم انسانی از حقوق بالایی برخوردار است، به همین علت دانش آموزان به سمت آن رشته‌ها سوق داده می‌شوند و بیشتر دانش آموزان علوم انسانی علاقه به تحصیل در رشته‌های قاضی یا وکالت هستند، چرا که از نظر آن‌ها تنها این دو رشته درآمد بالایی دارد و مابقی رشته‌ها مانند: ادبیات درآمد بالایی نداشته و حداکثر شغل آن دبیری است.

دانش آموزان باید بر اساس علاقه انتخاب رشته کنند

این مشاور تخصصی کنکور اضافه کرد: برای آگاهی سازی انتخاب رشته باید در ابتدا خط مش ایجاد کنیم و سپس این خط مش به دانش آموزان آموزش داده شود تا آن‌ها بر اساس توانایی‌های خود اقدام به انتخاب رشته کنند، اما هم اکنون آن‌ها بر اساس درآمد جذب رشته‌های پولساز می‌شوند.

شروین ادامه داد: برای مثال، گاهی اوقات دانش آموزان به رشته‌ای علاقه دارند، اما خانواده‌ها می‌گویند که این رشته درآمد ندارد و فرزند خود را به سمت رشته‌های پولساز مانند پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و ... سوق می‌دهند.

این مشاور تخصصی کنکور اضافه کرد: متاسفانه این معضل در جامعه ما بیش از جوامع دیگر دیده می‌شود، در کشور‌های دیگر برای انتخاب رشته توانمندی و استعداد یابی صورت می‌گیرد تا افراد بر اساس هوش یابی جذب رشته شوند.

شروین گفت: وقتی کشور‌های مختلف برای انتخاب رشته داوطلبان استعداد یابی انجام می‌دهند باعث می‌شوند تا دانش آموزان به درستی انتخاب رشته کنند و ببیند که میان رشته‌های حقوق، پزشکی، خبرنگاری، دبیری و ... تفاوتی وجود ندارد، بنابراین آن‌ها انتخاب آگاهانه‌ای خواهند داشت.

او ادامه داد: هم اکنون سیستم انتخاب رشته داوطلبان کنکوری بر اساس درآمدی است که در آینده خواهند داشت و این موضوع بیشتر تقصیر خانواده هاست. گفتنی است که مدرک محوری موضوع دیگری در جوامع ماست، یعنی اگر کسی شاغل باشد به فکر کسب مدرک برای درآمد بالا خواهد بود. دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای بر محوری فعالیت می‌کنند تا دانشجو بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی جذب بازار کار شوند بنابراین برای جلوگیری با معضل مدرک گرایی باید زیرساختی مناسب ایجاد کنیم تا به جامعه بفهمانیم که مهارت و توانایی به مدرک نیست و رشته‌ها هم به درآمد نخواهند بود بلکه علاقه و مهارت حائز اهمیت است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.