سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

بازار نابسامان سیسمونی/ اقلامی که به قیمت جهیزیه خریداری می‌شود

بیشتر فروشندگان و خریداران سیسمونی از کیفیت نامطلوب و قیمت‌های گزاف اجناس گلایه دارند.

به گزارش  باشگاه خیرنگاران جوان از اصفهان، خبر در راه بودن نوزاد که می رسد پدر و مادر و حتی خانواده مادری او در تدارک خرید سیسمونی بر می آیند؛ اگر وضع مالی خانواده مناسب نباشد یا درگیر چشم و هم چشمی و نشان های تجاری هم شوند خرید سیسمونی نه کاری شاد و جذاب که به خریدی رنج آور و دغدغه ای بزرگ تبدیل می شود.

با وجود کاهش محسوس نرخ جمعیت اما بازار سیسمونی همچنان مشتری خود را دارد هرچند که کاسبان از رکود بازار گله دارند؛ البته مشتری ها هم راضی نیستند قیمت بالا و کیفیت پایین اجناس سبب می شود آنچه را می پسندند نتوانند تهیه کنند.

از سیسمونی های لاکچری تا اکتفا به کمترین اقلام

یکی از فروشندگان سیسمونی در بازار اصفهان به خبرنگار ما گفت: مشکلات فروشندگان سیسمونی بسیار زیاد است؛ یکی از بارزترین این مشکلات، زیاد شدن دست است؛ برای مثال در خیابان‌های عبدالرزاق و فلسطین که مهم‌ترین مراکز فروش سیسمونی در اصفهان هستند، نباید بیش از ۱۵ فروشگاه دایر باشد، اما شاهد هستیم که مرتب به فروشگاه های سیسمونی در این خیابان ها اضافه می‌شود.

او افزود: افزایش تعداد مغازه ها، فروشندگان را به رقابت ناسالم وادار می کند، به عنوان مثال برای جذب مشتری اجناس ایرانی را به نام خارجی به فروش می رسانند و یا اجناس فروشگاه های دیگر را بدون کیفیت معرفی می کنند.

یکی دیگر از فروشندگان سیسمونی گفت: از زمانی که واردات کم شده، بیشتر تولیدکنندگان داخلی انگیزه ای برای تولید جنس با کیفیت و به صرفه ندارند.

او ادامه داد: زمانی که سیسمونی خارجی وارد می شد تولیدکنندگان ایرانی در رقابت با آنها به دنبال ارائه محصولی با کیفیت بودند و خریداران هم استقبال خوبی از جنس ایرانی داشتند.

این فروشنده سیسمونی افزود: از قدیم گفته‌اند: " اندازه نگه دار که اندازه نکوست"؛ نباید واردات به گونه‌ای باشد که بازار از جنس خارجی پر شود، اما طوری هم نباید عمل کرد که تولیدکننده داخلی خود را بی رقیب بداند و الزامی به بهبود کیفیت محصولش نداشته باشد.

یکی دیگر از فروشندگان سیسمونی گفت: خریداران سیسمونی سه دسته هستند: دسته اول به دلیل پیروی از فضای مجازی و چشم و هم چشمی، در پی خرید کالاهای غیرضروری از عروسک های گران قیمت تا میز آرایش و نوشت افزار کودک هستند و حاضرند به اندازه یک دست جهیزیه تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان برای خرید یک دست سیسمونی لاکچری هزینه کنند.

او افزود: دسته دوم، به دنبال خرید یک دست سیسمونی کامل اما شامل اقلام ضروری هستند که ارزش یک دست سیسمونی خوب با کالای ایرانی از ۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود و اگر نمونه خارجی تحت لیسانس چین باشد از ۴۰ میلیون تومان به بالاست.

این فروشنده دسته سوم را خریدارانی که توان مالی خرید کمترین اقلام را هم ندارند معرفی کرد و گفت: برای این خانواده خرید چند دست لباس مناسب و عروسک برای فرزندشان ممکن نیست و فقط برای تهیه چند قلم کالای ضروری و بی‌کیفیت تا سقف ۴ میلیون تومان هزینه می‌کنند.

خریداران ناراضی از کیفیت و قیمت اجناس

یکی از خریداران سیسمونی به خبرنگار ما گفت: برای خرید یک دست سیسمونی ساده و با کیفیت معمولی باید حقوق چند ماه یک کارگر یا یک کارمند را پرداخت کنیم؛ با یک نگاه می توان متوجه کیفیت پایین بسیاری از اجناسی که در ویترین های فروشگاه های سیسمونی وجود دارد، شد؛ اما چاره‌ای جز خرید نداریم.

او ادامه داد: پارسال یک دست سیسمونی کامل را می شد با ۱۵ میلیون تومان تهیه کرد اما در حالا باید دو برابر این مبلغ را برای خرید یک دست سیسمونی ساده پرداخت کنیم.

یکی دیگر از خریداران به ما گفت: سیسمونی های تولید داخل با برچسب کشورهایی همچون ترکیه و قیمت های بالا به فروش می‌رسد و این کار به اجناس داخلی ضربه می زند.

او ادامه داد: برخی فروشندگان فقط به دنبال فروش اجناسشان هستند و کالاهای غیرضروری را به عنوان کالاهای ضروری با قیمت‌های گزاف به مردم می فروشند؛ از نظر من یکی از عواملی که موجب کاهش زاد و ولد شده است همین قیمت بالا و بی‌کیفیتی سیسمونی است.

مشکل اصلی بازار پوشاک نوزاد، تمایل کاذب به برندپوشی

رضا باطنی نایب رئیس اتحادیه پوشاک استان اصفهان گفت: در حال حاضر پوشاک خارجی نوزاد وارد کشور می‌شود و فروشندگان، این اجناس را با سفارش دادن به فروشگاه های قشم به راحتی وارد اصفهان می کنند و هیچکس‌ نمی‌تواند ورود اجناس خارجی به کشور و همچنین استان اصفهان را انکار کند.

او افزود: ذکر این نکته ضروری است که اجناس خارجی به خصوص پوشاک نوزاد مانند سابق به صورت فراوان وارد کشور نمی‌شود؛ اما همچنان بازار اصفهان از پوشاک خارجی نوزاد پر است و مشکل اصلی ما مد بودن برند پوشی است.

نایب رئیس اتحادیه پوشاک استان اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر پوشاک نوزاد تولید داخل با بهترین کیفیت و حتی مرغوب تر از پوشاک خارجی تولید می‌شود؛ اگر طرز تفکر برند پوشی از جامعه رخت ببندد بسیاری از فروشندگان به آوردن پوشاک تولید ایران روی می‌آورند و فروش آنها سبب استمرار تولید جنس ایرانی می‌شود.

کاهش قیمت و افزایش کیفیت پوشاک نوزاد، نیازمند برنامه های حمایتی

باطنی با اشاره به اینکه بیشتر اجناس خارجی از ویتنام و اندونزی وارد کشور می‌شود خاطرنشان کرد: به دلیل پایین بودن دستمزد، این کشورها به شدت در تولید پوشاک به ویژه پوشاک نوزاد فعال هستند و اجناسشان از طریق پاکستان وارد ایران می‌شود.

او اضافه کرد: در حال حاضر تمام اجناس بر اساس معادلات اقتصادی و نرخ ارز و دلار قیمت‌گذاری می‌شود، بنابراین افزایش قیمت پوشاک نوزاد، طبیعی است و تا زمانی که قیمت دلار روزانه افزایش یابد، قیمت پوشاک نوزاد هم قطعا افزایش می یابد.

نایب رئیس اتحادیه پوشاک استان اصفهان ادامه داد: البته پوشاک نوزاد مانند سایر اجناس افزایش قیمت روزانه ندارد بلکه سالیانه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بر قیمت آن افزوده می‌شود.

باطنی اظهار کرد: فقط با حمایت درست و به جا از تولیدکنندگان داخلی مانند دسترسی آسان به پارچه مرغوب، وجود وسایل ضروری مانند دکمه و نخ با کیفیت و پرداخت حقوق مناسب، می‌توانیم انتظار تولید اجناس داخلی با کیفیت و ارزان را داشته باشیم.

او افزود: در این مسیر باید وام و تسهیلات مورد نیاز برای تولیدکنندگان داخلی مهیا شود و در مورد تولید کنندگان موفق، روی ضریب‌های مالیاتی او تجدیدنظر شود. موارد ذکر شده، تولید کننده‌ را به تولید با قیمت مناسب وادار می‌کند.

الزام تولیدکنندگان به درج شناسه روی پوشاک

نائب رئیس اتحادیه پوشاک استان اصفهان توضیح داد: در دو سال اخیر سازمان صنعت معدن تجارت استان، دستورالعملی را مصوب کرده که تمام تولید کنندگان بعد از تولید پوشاک کد شناسه، کد رهگیری و نشان ایرانی بودن را روی لباس جای گذاری کنند.

باطنی تصریح کرد: بنابراین اگر فروشنده اجناس ایرانی را به نام خارجی به فروش برساند توسط اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی، جریمه می‌شود.

او گفت: همچنین اگر گزارشی مبنی بر گران‌فروشی به دست ما برسد فوراً به اتاق اصناف اطلاع می‌دهیم و اتاق اصناف با فروشندگان گران‌فروش برخورد و آنها را جریمه می‌کنند.

حمایت از تولیدکنندگان داخلی آغاز یک معامله دو سر سود برای عرضه بهترین و مرغوب ترین اجناس در بازار است؛ در بازار سیسمونی ورود کالاهای باکیفیت ایرانی نوعی فرهنگسازی هم هست که از کودکی شکل می گیرد با این امید که چشم و هم چشمی ها کنار گذاشته شود و ایرانی جنس با کیفیت ایرانی بخرد.

گزارش از الهه صالحی

انتهای پیام/ص

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
واقعا تهیه سیسمونی سخت شده