سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا: برنامه‌ای برای بازگشایی کنسولگری در چین نداریم

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد دیدار قریب‌الوقوع رؤسای‌جمهور چین و آمریکا به معنی بازگشایی مجدد کنسولگری‌ها نخواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، کاخ سفید امروز (جمعه) اعلام کرد آمریکا و چین برنامه‌ای برای بازگشایی کنسولگری‌های یکدیگر ندارند.

درپی دیدار احتمالی شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که در آینده‌ای نزدیک و از طریق ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود، گزارش‌هایی مبنی بر بازگشایی کنسولگری‌های دو کشور منتشر شده بود.

دین لیبرمن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده این گفت‌وگو تنها برای مدیریت مسئولانه فضای رقابتی بین دو کشور است و رهبران به دنبال دستاورد خاصی نیستند.

کمی پیش‌تر، گزارشی در پولیتیکو منتشر شد که احتمال می‌داد کنسولگری‌های دو کشور چین و آمریکا مجددا باز شده و یکی از بزرگترین گام‌ها برای ترمیم روابط بین دو کشور برداشته شود.

امروز آمریکا صراحتاً چنین امکانی را رد کرده و اعلام کرد چنین مسئله‌ای در حال بررسی و بحث نیست. لیبرمن در ادامه گفت پیش از جلسه گفت‌وگو، درمورد مسائلی که مورد بحث قرار می‌گیرند صحبت شده و بازگشایی کنسولگری‌ها جز این موارد نیستند.

در همین خصوص، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به پرسش‌های مربوط به گزارش پولیتیکو گفت: «بسیاری از حوادث که به تحریک دولت پیشین آمریکا ایجاد شده بود، روابط چین و آمریکا را به شدت تضعیف کرد.»

وی همچنین افزود امیدواریم آمریکا اشتباهات خود را جبران کند.

دیدار رؤسای‌جمهور دو کشور در حالی انجام خواهد گرفت که تنش‌ها بین چین و آمریکا همچنان بالاست. پنتاگون روز چهارشنبه ادعا کرد که چین در حال گسترش توانایی‌های هسته‌ای خود با سرعتی بسیار بیشتر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌رفت.

پس از آن، گروهی متشکل از چهار قانون‌گذار دموکرات در نامه‌ای به بایدن خواستار آن شدند که کاهش خطرات هسته‌ای چین را در اولویت موضوعات دیدار با شی جین پینگ قرار دهد. دیداری که هنوز زمان دقیق آن مشخص نشده است.

ژوئیه سال گذشته آمریکا از چین خواست کنسولگری خود در تگزاس را ببندد و علت آن را «حفاظت از حق مالکیت معنوی و اطلاعات خصوصی آمریکا» عنوان کرد. چین این اقدام را توهین‌آمیز خواند و در مقابل از آمریکا خواست کنسولگری خود در چنگدو را تعطیل کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۲:۱۲ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
دولت باید خسارت مسافرت کسایی که از آمریکا دعوت نامه دارن ولی بخاطر نداشتن سفارت تو ایران مجبور میشن برن خارج رو بده الان پسر من بورسیه یه دانشگاه آمریکا شده ولی 30 تومن خرج هواپیما و هتل تو ارمنستان دادیم