در بحبوحه تلاش چین و روسیه برای کاهش تحریم‌های کره شمالی، آمریکا بر تعهد خود به تحریم پیونگ یانگ تاکید می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه هرالد کره جنوبی، در بحبوحه تلاش پکن و مسکو برای کاهش تحریم‌ها، واشنگتن اعلام کرد که به تحمیل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی با هدف محدود کردن برنامه موشکی و هسته‌ای این کشور متعهد است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت: «ما همچنان به رژیم تحریم‌ها متعهد هستیم. ما از همه اعضای سازمان ملل می‌خواهیم تا به تعهدات تحریمی خود بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای محدود کردن توانایی کره شمالی برای دستیابی به منابع و فناوری مورد نیاز برای پیشبرد برنامه‌های تهدیدآمیز و غیرقانونی سلاح‌های کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک عمل کند.»

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که چین و روسیه طبق گزارش‌ها پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به اعضای شورا ارسال کرده‌اند که در آن پیشنهاد لغو برخی ممنوعیت‌ها از جمله صادرات غذا‌های دریایی و منسوجات پیونگ‌یانگ و پایان دادن به سقف واردات نفت تصفیه‌شده را داده‌اند. دو کشور گفتند که می‌خواهند تحریم‌ها را «با هدف افزایش معیشت غیرنظامیان» در کره شمالی کاهش دهند.

 ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ پس از نخستین آزمایش هسته‌ای کره شمالی تحریم‌هایی را علیه کره شمالی اعمال کرد و در پاسخ به هر آزمایش تسلیحاتی که پیونگ یانگ انجام داد آن‌ها را سخت‌تر کرد. با وجود تحریم‌های گسترده، کره شمالی به توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی خود ادامه داده است.

پکن و مسکو، دو متحد کره شمالی، قطعنامه مشابهی را در سال ۲۰۱۹ منتشر کردند، اما با مخالفت شدید کشور‌های غربی مواجه شدند و هرگز به طور رسمی به رای شورا گذاشته نشد.

وزارت اتحاد کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد که از پیشنهاد پکن و مسکو برای کاهش تحریم‌ها آگاه است و به ارتباط نزدیک با اعضای کلیدی شورا ادامه خواهد داد.

چا داک چول، معاون سخنگوی این وزارتخانه گفت: «دولت به نظارت بر شورای امنیت ادامه خواهد داد و به ارتباط نزدیک با آمریکا و دیگر اعضای کلیدی این شورا در مورد نحوه برخورد با وضعیت شبه جزیره کره ادامه خواهد داد.»

در همین حال، پرایس موضع واشنگتن مبنی بر اینکه همچنان به دنبال دیپلماسی در برخورد با کره شمالی است و هیچ گونه قصد خصمانه‌ای علیه رژیم ندارد، تکرار کرد.

پرایس اضافه کرد: «ما همچنان به دنبال دیپلماسی پایدار و جدی با کره شمالی هستیم. ما از پیونگ یانگ می‌خواهیم از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کند و وارد گفتگو شود. هدف ما، همانطور که بار‌ها گفته‌ایم، خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره است. ما هیچ قصد خصمانه‌ای نسبت به کره شمالی نداریم. قصد ما مشارکت در دیپلماسی سازنده و پایدار با کره شمالی است.»

روز گذشته چین و روسیه طبق بیانیه‌ای از سازمان ملل متحد خواستند که به خاطر کمک به معیشت مردم کره شمالی در شرایط فعلی اقتصادی برخی تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار