سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر انجمن پسته ایران:

پسته ایران، بخشی از بازارجهانی را ازدست داد

رضایی گفت: با کاهش صادرات پسته در مهرماه امسال بازارجهانی را از دست دادیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین رضایی، دبیر انجمن پسته ایران و انجمن پسته استان کرمان گفت: ۴۰۰ هزار هکتار در کل کشور سطح زیرکشت محصول پسته  وجود دارد که ۲۱۲ هکتار آن در استان کرمان است.

 او با بیان اینکه در تمام سال‌ها به جز سال ۹۷  که تولید پایینی داشتیم، بالای ۵۰ درصد تولید پسته در  استان کرمان  صورت می گرفت؛ اما پسته تولید شده امسال زیر ۵۰ درصد بود،  بیان داشت: اقتصاد استان کرمان در کشاورزی به پسته وابسته است و  امسال ۵۳ هزار تن تولید پسته استان بود که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری را ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه در سال ۹۴ تولید پسته ایران از آمریکا بیشتر بود، تصریح کرد:  مصادف با سال ۲۰۱۵ ، تولید ما از آمریکا بیشتر بود و از آن به بعد تولید پسته آمریکا از ایران پیشی گرفت.

دبیر انجمن پسته ایران  تاکید کرد: بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ میلادی در آمریکا باغ ریزی زیادی در حوزه پسته انجام شد و رقیب ما با برنامه‌ریزی بازار جهانی را به دست گرفت؛ اما در ایران تولید بدون برنامه بود.

او  با اشاره به اینکه بیشترین صادرات پسته ایران به چین، قریب به ۳۰ تا ۴۰ درصد است، گفت: ۲۰ درصد محصول ما به اروپا، ۱۰ درصد به ترکیه و امارات، ۱۲ درصد به کشور‌های مشترک المنافع و بقیه آن به کشور‌های خاورمیانه صادر می‌شود.

رضایی  با بیان اینکه مهرماه  پارسال  ۲۵ هزار تن صادرات پسته ایران بود؛ اما امسال ۱۷ هزار تن صادرات داشتیم که علت آن تفاوت ارز آزاد و ارز نیمایی بود،  تاکید کرد:  این به این معنی است که شما هر لحظه در بازار نباشید آن بازار را از دست داده اید.

او بیان کرد: از موانع کار صادرات، پیمان نامه ارزی است که ۴ بار در کشور مطرح شد و هر ۴بار به شکست منجر شد.

دبیرا نجمن پسته کشور بیان داشت: آب‌های ما در اراضی کم بازده از دست می‌رود و ما اجازه استفاده آن در اراضی پربازده را نداریم که باید فکری برای آن شود.

 انتهای پیام / م 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.