تجمیع خرده مالکی‌ها ضروری است/ عدالت توزیع منابع بانکی در استان ضعیف است

استاندار کرمان گفت: برای افزایش بهره وری درکشاورزی نیاز به تجمیع خرده مالکی‌های کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی زینی وند استاندار کرمان گفت: طبق گزارشی که چندماه قبل ارایه شد اعلام شده، سالانه یک هزار هکتار اراضی زیر کشت پسته از تولید خارج می‌شود.

او افزود: البته شاید این آمار امروز بالاتر رفته باشد از سوی دیگر تولید ۷۰۰ کیلو پسته در هکتار حداکثر میزان تولیدی است که مطرح می‌شود درحالی که در برخی از مزارع از این رقم کمتر تولید می‌شود.

استاندار کرمان بیان کرد: اگر بخواهیم در بازار جهانی عرض اندام کنیم کل ۲۷ استان تولید کننده پسته را باید در طرح‌های ارتقا تولید دخیل کنیم و با پایلوت کرمان طرح‌های جدیدی برای حوزه پسته در نظر بگیریم.

او افزود: یکی از دلایل عدم کیفیت و کارایی در محصول به خرده مالکی و کشاورزی سنتی برمی‌گردد که که هم هدر رفت آب و از بین رفتن منابع ما را به دنبال دارد که باید تجمیع شوند.

زینی وند با بیان اینکه تولید ۱۴ تن پسته را می‌توان با دخالت دانش درتولید داشت، بیان کرد: باید اعتماد کشاورزان خرده مالک را جلب کنیم و با اقناع سازی آنان را درمجموعه‌های مکانیزه وارد کرده و با افزایش درآمد بدون هزینه درتولید آنان را جذب طرح‌های افزایش بهره وری کرد.

استاندار کرمان اظهار داشت: در تولید گلخانه‌ای نیز وضعیت مناسبی نداریم اکنون گلخانه‌های هیدروپونیک درمناطق مختلف استان بعضا تاچندبرابر تولید وافزایش درآمد داشته اند که این گونه طرح‌ها باید معرفی شود و در این خصوص کارگروه ویژه‌ای تعریف شود.

زینی وند تصریح کرد: در فرآوری پسته ما در منطقه کبوترخان رفسنجان ایده جالبی داریم که توسط اروپایی‌ها بازدید شده و در حال الگو گرفتن از آن هستند.

او تاکید کرد: باید با بانک‌ها هماهنگ شود تقویت منابع بانک‌هایی که با مردم ارتباط بیشتری دارند ضروری است.

او افزود: بانک‌های خصوصی پول کلانی از منابع استان را جذب، اما مصارف شان در استان پایین است این‌ها باید با حفظ تجارت در استان نیز هزینه کنند.

او خواستار برگزاری جلسه با شورای بانک‌های استان شد تا عدالت در توزیع منابع بانکی را شاهد باشیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار