سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون پژوهشی وزارت علوم مطرح کرد؛

کاهش تعداد داوطلبان دانش بنیانی کشور طی ۳ سال اخیر

رحیمی شعرباف با تاکید بر کاهش تعداد داوطلبان دانش بنیانی کشور طی ۳ سال اخیر گفت: باید از ذهن‌های خلاق جامعه استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور با حضور محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی دیگر از مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها هم اکنون در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است.

غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این برنامه اظهار کرد: دو مسیر را برای رسیدن به یک محصول در پیش داریم؛ اولین راه برای رسیدن به محصول از علم تا عمل است که این طرح اسلامی و علمی هم خواهد بود، یعنی از متن نهاد‌های علمی نقطه‌ای را فراهم کنیم تا ابتدای زنجیره تحقیقات محض و انتهای آن محصول باشد که این موضوع شامل تحقیقات پایه و کاربردی و توسعه‌ای است که تحقیقات کاربردی دانش معطوف به کاربرد است.

رحیمی شعرباف تصریح کرد: در تحقیقات توسعه‌ای دانش کاملا معطوف به تولید نمونه‌های مختلف آزمایشگاهی، استانداردی، صنعتی و غیره است تا به خط تولید برسد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: کنار این موضوع یک زنجیره نهادی هم باید شکل بگیرد یعنی دانشگاه‌ها و معاونت‌های علمی و پارک‌های دانش بنیان و نهاد‌ها را داریم. زنجیره دیگر در این زمینه از ایده تا پدیده است که با طرح از علم تا عمل ترکیب می‌شود، چرا که ذهن‌های خلاقی در جامعه داریم که احتمال دارد فردی تحصیلات دانشگاهی نداشته باشد، اما قوت خلاقیت ذهنی و توان نوآوری بالایی داشته باشد که کشور باید زمینه رشد او را هم فراهم کند تا بتوانیم از ایده هایش برای خط تولید استفاده کنیم.

رحیمی شعرباف گفت: شرکت‌های دانش بنیان عملا شرکت‌های تاسیس یافته و مستقر شده هستند. طی دو سه سال گذشته داوطلبان دانش بنیان شدن، پارک‌ها و نهاد‌های میزبان فناورانه بسیار کم شده است که این موضوع به معنای این است که کشور باید واحد فناور تولید کند تا متقاضی در پارک ها، دانش بنیان‌ها و ... مستقر شوند و جای این موضوع در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه و شرکت‌های دانش بنیان است.

او تاکید کرد: مراکز نوآوری و خلاقیت و کارآفرینی باید به کمک دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سطح کشور گسترش یابند یعنی مکان‌هایی که میزبان جوانان با ایده‌های خلاق هستند باید رشد کنند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: مراکز رشد فناوری را باید به صورت شتاب دهنده گسترش دهیم. رؤسای پارک‌های دانش بنیان استان‌ها نماینده استان‌ها هستند که در زمینه رشد زیست بوم‌ها مسئولیت دارند و باید این زیست بوم توسعه و گسترش یابد.

۳۰۰ مرکز رشد فاقد مرکز رشد هستند

رحیمی شعرباف اضافه کرد: مراکز رشد را در یک برنامه حداکثر سه ساله باید گسترش دهیم تا استانی در کشور وجود نداشته باشد که مرکز رشد نداشته باشد. ۴۵۰ شهرستان با ۲۲۰ مرکز رشد داریم که این تعداد شاید در ۱۵۰ شهرستان مستقل باشند که معنای آن، این است که حدود ۳۰۰ شهرستان ما فاقد مرکز رشد هستند، بنابراین باید زیرساخت‌های آن تقویت شوند تا انتظار رشد و گسترش داشته باشیم.

او تاکید کرد: نظام پیشنهادات یک سیاست راهبردی برای کشور و وزارت علوم بایستی پرچمدار این سیاست باشد و نهاد‌های پشتیبان مانند سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی کشور هم باید حامی وزارت علوم باشند تا بتوانیم این زیست بوم را به معنای واقعی، با محوریت پارک‌های علم و فناوری ملی کنیم که شامل زنجیره از ایده تا پدیده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: دانشگاه‌ها نقش محوری زنجیره علم تا عمل را بر عهده دارند، یعنی دانشگاه‌ها را باید مجهز کنیم تا بخشی از نتایج تحقیقات وسیع صورت گرفته دانشگاه‌ها در سال که به صورت محسوس کاهش می‌یافتند، به دانش فنی تبدیل شوند، البته این موضوع حرف جدیدی نیست، بلکه اولویت گذاری جدید است.

رحیمی اضافه کرد: زنجیره از علم تا عمل و از ایده تا پدیده باید با یکدیگر در ارتباط باشند تا آن‌ها را تقویت کنیم که زیست بوم فراهم شود و ما همیشه در حقیقت بتوانیم میزبان متقاضیان انبوه در پارک‌های علم و فناوری، دانش بنیان‌ها و مراکز رشد باشیم.

او تاکید کرد: زوزیر علوم برنامه ویژه‌ای را برای کاربردی کردن تحقیقات دارند که مسئله جدیدی نیست و تنها اهتمام ویژه‌ای را می‌طلبد که او  نسبت به آن توجه دارد. همچنین بین المللی سازی مجلات هم حذف جدیدی نیست، ولی اولویت بالایی پیدا کرده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: بحث نظام پیشنهادات هیچ زمانی جزو برنامه‌های ما نبود، اما دیروز جلسه‌ای که با شهردار تهران داشتیم به ذهنم آمد که نظام پیشنهادات و آرزو را ایجاد کنیم. اگر بتوانیم نظام پیشنهادات را به دو زنجیره از علم تا عمل و از ایده تا پدیده برسانیم افراد می‌توانند در ساختار نظام شهر خود برای انتقادات و پیشنهادات گوناگون مشارکت داشته باشند تا آرزو‌های خود، خانواده، شهر و کشورشان را بیان کنند.

رحیمی شعرباف تصریح کرد: وقتی صحبت از دانش معطوف به عمل و نوآوری معطوف تولید به این محصول می‌شود، پارک‌های علم و فناوری جایگاه ممتازی خواهند داشت. از دانشگاه نباید انتظار داشته باشیم که میزبان شرکت‌ها باشد چرا که کاملا انتظار نابجایی خواهد بود. البته اگر دانشگاهی پارک وابسته به خود داشته باشد در محدوده دانشگاه فعالیت دارد و فاقد از دانشگاه‌ها و نهاد‌ها و پارک‌های علم و فناوری است.

او تاکید کرد: امیدواریم ماموریت ویژه‌ای را برای پارک‌ها و گسترش شتاب دهنده این زیست بوم تعریف کنیم تا با کمک یکدیگر دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها،قطب‌ها و مجلات و انجمن‌های علمی و ... داخل یک زیست بوم کلی تعریف شوند تا در حال داد و ستد با یک دیگر قرار بگیرند. طی چند سال اخیر همه استان‌های ما یک صندوق پژوهش و فناوری دارند چرا که کار پارک‌ها بدون حمایت مالی مناسب موثر نخواهد بود، بنابراین صندوق‌های پژوهشی و فناوری به ویژه از نظر مالی باید تقویت شوند و نمی‌توانند تمام بودجه مالی را خودشان در اختیار داشته باشند، بنابراین پارک‌ها نهاد‌های دانش بنیان هستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.